TE218 Sözdizimi II

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE218
Ad Sözdizimi II
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi BEKİR TAHİR TAHİROĞLU


Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin Türkçenin sözdizimi mantığını kavramalarıdır.

Dersin İçeriği

Cümle yapısı, anlamı, cümlenin yüklemin türü ve cümlenin dizilişi

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ders notları 2.Kaynak olarak verilen söz dizimi ile ilgili makale ve kitaplar

Notlar

Mehmet Özmen, Sözdizimi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Cümle ögelerini bilir..
ÖÇ02 Kelime gruplarını bilir.
ÖÇ03 Yargılı anlatım yargısız anlatım farkını edinir.
ÖÇ04 Cümle ögeleri arasındaki anlam ilişkilerini bilir.
ÖÇ05 Kelime grubunu oluşturan kelimeler arasındaki yapı ve anlam ilişkisini açıklar.
ÖÇ06 Kelime gruplarının cümle içerisindeki işlevlerini ve anlam ilişkilerini bilir.
ÖÇ07 Cümle ve kelime grubu çözümlemelerini bilir.
ÖÇ08 Okuduğu metni anlama ve düşüncelerini doğru anlatabilme becerisini kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 2
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. 3
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. 3
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Cümle tasnifi, yapıları bakımından cümleler, basit cümle Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Şartlı birleşik cümle Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Sıralı birleşik cümle, bağlı birleşik cümle Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Bağlı birleşik cümle Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 İç içe birleşik cümle, saplamalı birleşik cümle Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Karmaşık birleşik cümle Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Yüklemlerinin yeri bakımından cümleler Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yüklemlerin çeşidi bakımından cümleler Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Anlamları bakımından cümleler Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Anlamları bakımından cümleler (II) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Anlamları bakımından cümleler (III) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Cümle çözümlemeleri ve söz dizimi ile ilgili sorunları tartışma Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Cümle çözümlemeleri ve söz dizimi ile ilgili sorunları tartışma (II) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Cümle çözümlemeleri ve söz dizimi ile ilgili sorunları tartışma (III) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları (II) Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS