TE314 Harezm Türkçesi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE314
Ad Harezm Türkçesi
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU


Dersin Amacı

Harezm Türkçesini Türk dili tarihi içerisinde gramer özellikleri ve eserleri ile tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Türk dili tarihinde Harezm Türkçesi dönemi dönemin eserleri dönemin ses bilgisi biçim bilgisi ve sözvarlığı özellikleri diğer dönelerden ayırt edici özellikleri kaynakça bilgilerinin verilmesi NehcülFeradis tıpkıbasımından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma anlam verme Rabguzinin Kısasül Enbiya adlı eserinin çevriyazısından seçilmiş metin üzerinde ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma anlam verme Harezm Türkçesi satırlar arası Kuran Tercümesi tıpkıbasımından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma anlam verme Muinül Müridin yazma metninden seçilmiş bölüm üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma anlam verme Mukaddimetül Edebin çevriyazısından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma anlam verme bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

NEHCÜL FERADİS, KISASÜL ENBİYA, HAREZM TÜRKÇESİ KURAN TERCÜMESİ,MUKADDİMETÜL EDEB, MUİNÜL MÜRİD

Notlar

NEHCÜL FERADİS, KISASÜL ENBİYA, HAREZM TÜRKÇESİ KURAN TERCÜMESİ,MUKADDİMETÜL EDEB, MUİNÜL MÜRİD


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tarihi Harezm Türkçesini ve eserlerini açıklar.
ÖÇ02 Harezm Türkçesinin eski Türkçe ile bağlantısını değerlendirir.
ÖÇ03 Harezm Türkçesi ile eş zamanlı tarihi lehçeleri açıklar.
ÖÇ04 Türk dili tarihinde Harezm bölgesinin geçiş noktası olmak bakımından önemini değerlendirir.
ÖÇ05 Türk dilinin tarihi dönemlerinden Harezm Türkçesini açıklar.
ÖÇ06 Dilin kültürün taşıyıcısı olduğunu uygulama yoluyla açıklar.
ÖÇ07 Dil ürünlerinin yalnızca edebi ürünler olmadığını uygulama yoluyla değerlendirir.
ÖÇ08 Tarihi Harezm Türkçesi eserlerini örnek metinlere dayanarak ses bilgisi, biçim bilgisi ve sözvarlığı bakımından sınıflandırır.
ÖÇ09 Harezm Türkçesini çağdaşı diğer tarihi lehçelerle, daha önceki tarihi lehçelerle ve günümüz lehçeleri ile karşılaştırarak değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. 4
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türk dili tarihinde Harezm Türkçesi dönemi dönemin eserleri dönemin ses bilgisi biçim bilgisi ve sözvarlığı özellikleri, diğer dönemlerden ayırt edilmesi kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 NehcülFeradis tıpkıbasımından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma 1 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
3 Nehcül Feradis tıpkıbasımından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma2 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
4 Nehcül Feradis tıpkıbasımından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma3 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
5 Nehcül Feradis tıpkıbasımından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma 4 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
6 Rabguzinin KısasülEnbiya adlı eserinin çevriyazısından seçilmiş metin üzerinde ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Rabguzinin Kısasül-Enbiya adlı eserinin çevriyazısından seçilmiş metin üzerinde ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma2 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Rabguzinin Kısasül Enbiya adlı eserinin çevriyazısından seçilmiş metin üzerinde ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma3 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Harezm Türkçesi satırlar arası Kuran Tercümesi tıpkıbasımından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı inceleme kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Harezm Türkçesi satırlar arası Kuran Tercümesi tıpkıbasımından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı inceleme2 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Harezm Türkçesi satırlar arası Kuran Tercümesi tıpkıbasımından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı inceleme3 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Muinül Müridin yazma metninden seçilmiş bölüm üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Mukaddimetül Edebin çevriyazısından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Mukaddimetül Edebin çevriyazısından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma2 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları2 Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS