TE401 Dil ve Kültür

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE401
Ad Dil ve Kültür
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ENGİN ÇETİN


Dersin Amacı

Bu dersin amacı Türk kültürünün evrelerini ve gelişim aşamalarının öğrenilmesi ve farklı bakış açılarıyla dönemin farklı uygarlıklarıyla karşılaştırma yapabilmeyi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste kültürün tanımı, kapsamı, önemi, dil ile ilişkisi, dillerin doğuşuyla ilgili teoriler, doğal diller, yapma diller, dil - kültür ilişkisi, toplum yaşamının ve coğrafyanın dile etkisi, Türk kültür daireleri ve bunların dile etkisi, göçebe kültürün özellikleri, göçebe Türk toplulukları ve kültürleri, Türklerde yazının gelişimi, yerleşik yaşam, tarım kültürü, Türklerin yerleşik yaşama geçişi, Uygurlar ve kültürleri (sanat, edebiyat, uygarlık), Türklerin İslamiyet'i kabulü ve yeni kültür çevresi, İslami Türk kültürü, batı kültürünün dile yansıması anlatılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Doğan Aksan Her Yönüyle Dil, Bozkurt Güvenç, Kültürün ABC'si

Notlar

Türk dili ile Türk kültürü ilişkisini ele alan çalışmalar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kültür terimini ve terimin kapsamını açıklar.
ÖÇ02 Kültür sözü için Türkçede geçmişten günümüze kullanılan kavramlarını açıklar.
ÖÇ03 Kültürün unsurlarını açıklar.
ÖÇ04 Kültür değişimlerini ve nedenlerini analiz eder.
ÖÇ05 Dil ile kültür arasındaki ilişkiyi ve Türkçenin tarihi boyunca geçirdiği kültürel evreleri değerlendirir.
ÖÇ06 Kültür aktarımında dilin önemini açıklar.
ÖÇ07 Dil ürünlerinden hareketle dönem metinlerindeki kültürel unsurları açıklar.
ÖÇ08 Kültürün ve dilin toplumu yansıtma konusundaki ortak noktalarını analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 2
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. 2
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. 4
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. 4
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kültürün tanımı, kapsamı, önemi, dil ile ilişkisi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Dil - kültür ilişkisi, kültürün unsurları ve sürekliliği Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Yeryüzünde diller ve kültürler üzerine genel izlenimler Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Göçebe Türkler ve kültürleri: Hunlar, Köktürkler, Runik alfabe, Türklerde yazının gelişimi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Orhon yazıtlarından öğrencilerin Türk kültürüne ilişkin çıkarımları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Yerleşik yaşam, tarım kültürü Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Uygur Türkleri ve kültürü Kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynakların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Türklerin İslamiyet'i kabulü ve yeni kültür çevresi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 İslami Türk kültürü, Karahanlılar, Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Gazneliler, Selçuklular Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Osmanlılar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Batı kültürü ve Türkçeye etkileri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Orta Asya'da yaşayan Türk toplulukları ve kültürleri 1 Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Orta Asya'da yaşayan Türk toplulukları ve kültürleri 2 Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynakların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynakların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS