Genel Bilgi
Kod | TE418 |
Ad | Çağdaş Türk Dilleri ve Lehçeleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile Tatarca üzerinden Türk soylu halkların dilleri ile ilgili bir birikim yaratmak ve böylelikle Türkiye Türkçesi ile akraba dil ve lehçeler arasındaki ilişkiyi değerlendirebilmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Tatarca metinleri okuma, yazma ve Tatarcanın temel grameri bu dersin içeriğini oluşturur.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Nevzat Özkan, Türk Dilinin Yurtları, Akçağ Yayınları, Ankara Levent Doğan, Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı, Kriter Yayınları, İstanbul, 2007, ss. 1-51. Altaylı, Seyfettin, Azerbaycan Türkçesi Sözlüğü I- II, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1994.
Notlar
Talat Tekin, TÜRK DİLLERİ AİLESİ
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tatarcayı merkeze alarak bugün dünya yüzeyindeki Türk soylu halkların yaşadığı bölgeleri tanır. |
ÖÇ02 | Tatarcayı merkeze alarak bugün dünya yüzeyindeki Türk soylu halkların dil ve lehçelerini genel olarak sınıflandırır. |
ÖÇ03 | Tataristan hakkında genel bilgileri edinir. |
ÖÇ04 | Tatarlar hakkında genel bilgileri edinir. |
ÖÇ05 | Tatar edebiyatı hakkında genel bilgileri edinir. |
ÖÇ06 | Tatarcayı Türk dili tarihi içindeki yerini tanır. |
ÖÇ07 | Tatarcanın genel ses bilgisi özelliklerini sıralar. |
ÖÇ08 | Tatarcanın genel biçim bilgisi özelliklerini sıralar. |
ÖÇ09 | Tatarca ile Türkiye Türkçesini genel hatlarıyla ayırt eder. |
ÖÇ10 | Kril harfli basma metinleri tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türk soylu halklar ve dilleriyle ilgili giriş bilgileri. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Türk soylu halklar ve dillerinin yayılma alanları, harita üzerinden çalışmalar. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Kril harfleri, Tatarlar ve Tatar Edebiyatı. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Tatarca genel ses bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (I). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (II). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Tatarca genel biçim bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma (I). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tatarca genel biçim bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma (II). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Tatarca genel biçim bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma (III). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (III). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (IV). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (V). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (VI). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (VII). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları (I). | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları (II). | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |