TE418 Çağdaş Türk Dilleri ve Lehçeleri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE418
Ad Çağdaş Türk Dilleri ve Lehçeleri
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN


Dersin Amacı

Bu ders ile Tatarca üzerinden Türk soylu halkların dilleri ile ilgili bir birikim yaratmak ve böylelikle Türkiye Türkçesi ile akraba dil ve lehçeler arasındaki ilişkiyi değerlendirebilmek amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Tatarca metinleri okuma, yazma ve Tatarcanın temel grameri bu dersin içeriğini oluşturur.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Nevzat Özkan, Türk Dilinin Yurtları, Akçağ Yayınları, Ankara Levent Doğan, Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı, Kriter Yayınları, İstanbul, 2007, ss. 1-51. Altaylı, Seyfettin, Azerbaycan Türkçesi Sözlüğü I- II, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1994.

Notlar

Talat Tekin, TÜRK DİLLERİ AİLESİ


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tatarcayı merkeze alarak bugün dünya yüzeyindeki Türk soylu halkların yaşadığı bölgeleri tanır.
ÖÇ02 Tatarcayı merkeze alarak bugün dünya yüzeyindeki Türk soylu halkların dil ve lehçelerini genel olarak sınıflandırır.
ÖÇ03 Tataristan hakkında genel bilgileri edinir.
ÖÇ04 Tatarlar hakkında genel bilgileri edinir.
ÖÇ05 Tatar edebiyatı hakkında genel bilgileri edinir.
ÖÇ06 Tatarcayı Türk dili tarihi içindeki yerini tanır.
ÖÇ07 Tatarcanın genel ses bilgisi özelliklerini sıralar.
ÖÇ08 Tatarcanın genel biçim bilgisi özelliklerini sıralar.
ÖÇ09 Tatarca ile Türkiye Türkçesini genel hatlarıyla ayırt eder.
ÖÇ10 Kril harfli basma metinleri tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 2
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. 4
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. 4
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türk soylu halklar ve dilleriyle ilgili giriş bilgileri. kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Türk soylu halklar ve dillerinin yayılma alanları, harita üzerinden çalışmalar. kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Kril harfleri, Tatarlar ve Tatar Edebiyatı. kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Tatarca genel ses bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma. kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (I). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (II). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Tatarca genel biçim bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma (I). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tatarca genel biçim bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma (II). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Tatarca genel biçim bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma (III). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (III). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (IV). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (V). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (VI). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (VII). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları (I). Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
17 Yarıyıl Sonu Sınavları (II). Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS