UTD102 Türk Dili II

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod UTD102
Ad Türk Dili II
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Önlisans/Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. NAZAN KUL TÜLÜ


Dersin Amacı

Bu dersin amacı, çağın sürekli ilerleyen şartlarına uygun olarak farklı alanlarda öğrenim gören gençlerimizin bir konu hakkındaki görüşlerini yazıya dökebilmesini, özel günlerle ilgili etkinliklerde metinler hazırlayabilmesini, doğru, güzel konuşma yeteneklerinin geliştirilmesini, dil ve anlatımla ilgili eksikliklerinin giderilmesini ve anlatım biçimleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Anadilini kullanma becerisi, başarılı anlatımın nitelikleri, yazılı ve sözlü anlatımda başarılı olmanın aşamalarının uygulanması, Türkçenin dilbilgisi ve yazım kurallarına uygun planlı bir yazı yazmanın kuralları, cümle ve paragraf bilgisi, Günlük dilde kullanılan anlatım bozuklukları; temel anlatım biçimleri, düşünceyi geliştirme yolları, yazılı ve sözlü anlatım çeşitleri, kompozisyon yazma becerileri.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

ÖZKAN, Mustafa, ESİN, Osman, TÖREN, Hatice, Yükseköğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi, İstanbul 2001 KARAALİOĞLU(1995) Seyit Kemal, Sözlü/Yazılı Kompozisyon Konuşmak ve Yazmak Sanatı, İnkılap Kitabevi, 26. Baskı İstanbul. KORKMAZ, Zeynep v.d. (1997). Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, YÖK Yay, Ankara. KÜLTÜRAL, Zühal (2009). Türkiye Türkçesi Cümle Bilgisi, Simurg Yayınları, İstanbul. TUĞLUK, İbrahim Halil (2016). Türk Dili-Yazılı ve Sözlü Anlatım, Gazi Kitabevi, Ankara. YAVUZ, Kemal, YETİŞ, Kazım, BİRİNCİ, Necat, Üniversitelerde Türk Dili ve Kompozisyon, Beşir Kitabevi, İstanbul 2000. GÜRZAP, Can, Konuşan İnsan, 6. Bs., Yapı Kredi Yayınevi, İstanbul 2004.

Notlar

Yazım Kılavuzu (2012).Türk Dil Kurumu Yay., Ankara. https://www.tdk.gov.tr/


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Duygularını, düşüncelerini, bilgilerini, beklentilerini, yaşadıklarını, sözlü ve yazılı anlatabilme tekniklerini edinir.
ÖÇ02 Meslek ve bilim alan terimlerinin Türkçe karşılıklarını kullanabilmeyi kavrar.
ÖÇ03 Sözcük dağarcığının geliştirilmesinin önemini bilir.
ÖÇ04 Metnin türünü tanımlar.
ÖÇ05 Cümlenin ögelerini bulur.
ÖÇ06 Gereksiz sözcük bulunan cümleleri belirtir.
ÖÇ07 Öyküleyici anlatımın özelliklerini açıklar.
ÖÇ08 Düşünce yazıları ile sanatsal yazıların farklılıklarını belirtir.
ÖÇ09 Paragraftaki düşünceyi geliştirme yollarını örneklendirir.
ÖÇ10 Kompozisyon yazarken uygulanacak planı bilir.
ÖÇ11 Sözlü ve yazılı anlatımın kurallarını belirtir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar Teknolojileri İle ilişkili temel bilimsel kavramları açıklar
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Programlama uygulamalarında algoritmik düşünme ve planlama yaklaşımlarını kullanır.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı kelime işlemci, elektronik hesaplama tablosu, sunum programlarını kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar programcılığı alanındaki problemleri çözme becerisine sahiptir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar donanımını oluşturan temel elektronik parçalarını ve bunların işleyişlerinin bilir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel düzeyde Veri Tabanı Sistemlerini , istemci/sunucu yazılımlarını ve uygular
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Teknolojilerinde, internet sayfalarında arayüz tasarlama ve 3D modellemede kullanılan grafik programlarını temel düzeyde kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ağ sistemlerini açıklar, tasarlar ve kurulumunu yapar
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İnternet teknolojilerini bilir kullanır, sunucu taraflı çalışan internet uygulamaları geliştirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili temel bir çalışmayı bağımsız yada disiplinli takımlarda yürütebilir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ile alanındaki gelişmeleri izlemek amacıyla kaynak araştırması ve veri tabanından bilgi almayı yapabilir.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili bilir.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe olarak etkin yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgisayar teknolojileri ile ilgili tasarımları ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine, servis sağladıkları alanı ile ilgili olan yada olmayan diğer kişilere açıkça anlatabilir.
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılap Tarihi konusunda bilgi sahibidir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Küresel ve toplumsal değerler çerçevesinde, iş sağlığı ve güvenliği, çevre ve etik değerlerin bilincindedir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Cümle Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Cümlede Anlam Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim
3 Cümlenin Ögeleri Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma
4 Anlatımın Özellikleri Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma
5 Anlatım Biçimleri Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim
6 Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma
7 Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları ile İlgili Uygulamalar Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yapı Bakımından Anlatım Bozuklukları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma
10 Yapı Bakımından Anlatım Bozuklukları ile İlgili Uygulamalar Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 Düşünce Yazıları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Sanat Yazıları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim
13 Sözlü Anlatım Türleri Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Kompozisyon Bilgisi Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma
15 Kompozisyon Örnekleri Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
16 Final Sınavı 1. Hafta Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Final Sınavı 2. Hafta Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS