EEES416 Digital System Design with FPGAs

5 AKTS - 3-2 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EEES416
Ad Digital System Design with FPGAs
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil İngilizce
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MUSTAFA GÖK
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. MUSTAFA GÖK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Sayısal devre tasarım kurallarının öğrenerek karmaşık bir devrenin FPGA ile tasarımı simülasyonu ve testini yapmasını sağlayacak becerilerin kazandırılmasıdır.

Dersin İçeriği

Son yıllarda birçok projede isayısal devre uygulamaları gerçekleştirmede kullanılan ilk tercih FPGA teknolojisidir. Bu teknolojinin tercih edilmesindeki ana sebep ölçeklendirilebilme, güncelleme ve geliştirme kolaylığıdır. Bu ders FPGA tasarım, simülasyon ve sentez işlemlerinde kullanılan güncel araçların kullanılmasını öğretmektedir. Ders kapsamında temel aritmetik işlem devrelerinden toplayıcı çarpıcı karşılaştırıcı vb. sayısal devrelerin tasarımı ve yaygın ardışık devrelerin tasarımı sunulmaktadır. Devreler Verilog tasarım dilinde modellenerek simüle edilir. Öğrencilerin orta büyüklükte bir sayısal devreyi tasarlamaları ve fiziksel olarak bir FPGA geliştirme kartında test etmeleri beklenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Logic Circuits Dersi

Kaynaklar

Digital Systems Design Using Verilog, Charles H. Roth, Jr., Lizy Kurian John

Notlar

FPGA Tasarım ve Geliştirme Yazılımı


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Endüstri standardı bir donanım tasarım dili kullanarak kompleks bir devrenin modellenmesini yapar
ÖÇ02 Sayısal devre tasarımındaki fonksiyonel doğrulamasını yapar ve tasarım hatalarını bularak düzeltir.
ÖÇ03 Yazılım araçları kullanarak sayısal bir devrenin benzetimini yapar.
ÖÇ04 Geliştirme kartları kullanarak sistemini fiziksel olarak kurarak test eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini ve programlama bilgilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Elektrik-Elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme 5
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin genel tanıtımı ve yarı yıl içerisinde işlenecek konuların ve tasarım araçların tanıtımı Sayısal tasarım ders notlarının tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Verilog tasarım diline giriş Kitap ve ders notların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Benzeşim ve sentez araçlarının kurulumu Kitap ve ders notların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
4 Basit toplama devresinin tasarımı ve simülasyonu Kitap ve ders notların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Basit çarpma devrelerinin tasarım ve simülasyonu Kitap ve ders notların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
6 Aritmetik Lojik ünitesi tasarım, simülasyon ve sentezi Kitap ve ders notların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Verilog ile ardışık devre tasarım yöntemleri Kitap ve ders notların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
9 Sınırlı durum makinalarının modellenmesi Kitap ve ders notların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
10 Gelşltirme kartları üzerinde ilk karmaşık devre tasarımı Kitap ve ders notların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 Seri iletişim ünitesi geliştirme Kitap ve ders notların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
12 Projelerin belirlenmesi ve tartışılması Kitap ve ders notların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
13 Bellek tasarımı ve modellenmesi. Kitap ve ders notların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Basit mikroişlemci tasarım kuralları Kitap ve ders notların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Boru hatlı tasarım prensipleri Kitap ve ders notların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem konuların tekrarı. Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem konuların tekrarı. Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 118
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,72
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 11:21