MOP303 Sahne

7 AKTS - 3-1 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MOP303
Ad Sahne
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-1 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 7 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Konservatuar - Esas Meslek
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. VANIA PETROVA BATCHVAROVA


Dersin Amacı

Şan öğrencilerinin aktör olarak operalarda oynamak üzere yetişmesinin sağlanması ve sahne refleksleri ile becerilerinin oluşturulması ve arttırılması.

Dersin İçeriği

Opera eserlerinin solo,duet,terzette gibi bölümleri aracılığıyla sahne üzerinde karakteri var etme,sahne duruşu,partneri hissetme,birlikte söyleme ve esere hakimiyet ile ilgili çalışmalar yapılması.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Opera kitapları; Mozart, Verdi, Puccini, Bellini, Rossini, Donizetti, Pergolesi, Paisiello, Çaykovski, Musorgski, Glinka, Rimski - Korsakov, Nicolai, Bizet, Haendel, Purcell, Dvorjak, Massenet, Saint Saens, Boito, Weber, S.Ada, M.Sun

Notlar

sahne eğitimiyle ilgili yazılı kaynaklar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kendi psikolojisi ve bedeniyle ilgili farkındalık kazanır.
ÖÇ02 Oyunculuk temel ve ileri tekniklerini kavrar ve uygular.
ÖÇ03 Sahneyi kullanma,partneri dinleme ve algılama,sahne hafızasını geliştirme becerisi kazanır.
ÖÇ04 Sahnede odaklanma ve gözlem becerisine sahiptir.
ÖÇ05 Hayal gücünü kullanma ve sahne doğaçlaması yapma becerisi kazanır.
ÖÇ06 Alanında edindiği teknik bilgi sonucunda gelişen söyleme becerisiyle sahne üzerinde oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve eser üzerinde uygulama becerisi geliştirir.
ÖÇ07 Sahne üzerinde karakteri var etme,esere hakimiyet,birlikte söyleme,partneri hissetme becerisi geliştirir.
ÖÇ08 Opera sanatçılığı için gerekli olan etik ve disiplin anlayışına sahiptir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Opera Şan teknik ve yöntemleri aracılığıyla ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanında edindiği teknik bilgi sonucunda gelişen söyleme becerisiyle sahne üzerinde oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve eser üzerinde uygulama becerisi geliştirir. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait her türlü doküman,araç-gereç,kaynak ile arşiv sağlama becerisini kazanır.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Değişik kitlelere opera şan sanatıyla ilgili bilgisini aktarma becerisi kazanır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve icra eder.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sahne sanatçısı vasıflarıyla birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Şan tekniğinin yanında dans,sahne,eskrim disiplinlerinden kazandığı donanım sayesinde bedenine hakimdir. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazandırır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sahne üzerinde odaklanma,hayal gücünü kullanma,gözlem becerisi,sahne refleksine sahip olma ve müzikal hafızasını kullanma becerisine sahiptir. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sahne üzerinde karakteri var etme,esere hakimiyet,birlikte söyleme,partneri hissetme becerisi geliştirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bireysel repertuar belirlenmesi Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Bir perdelik klasik bir opera ya da bir operanın bir perdesi- deşifre Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Bir perdelik komik opera ya da bir operanın bir perdesi- deşifre Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Bir perdelik bir romantik opera ya da bir operanın bir perdesi- ezberleme Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 iki perdelik operanın bir perdesi- ezberleme Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Metin ve müziği dramaturji ,karakter analizi ve artikülasyon olarak analiz etme - bireysel çalışma Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Metin ve müziği analiz etme - bireysel çalışma Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Aria sahneleme pratiği bireysel çalışma Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
9 Aria üstünde eşlikle deşifre yapma bireysel çalışma Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Aria üstünde ezber çalışması yapma- bireysel çalışma Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Aria sahneleme için karakter çalışması - bireysel çalışma Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Aria sahneleme için sahne kullanımı ve rol mimik çalışması Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 eşlikli sahne ezber çalışması Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 verilen düetin deşifresinin yapılması Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 verilen düetin bireysel olarak artikülasyon çalışmasının yapılması Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 verilen düetin bireysel olarak eşlikle çalışılması Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
17 Yarıyıl Sonu Sınavları yarıyıl sonu sınavları Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
18 düetin partnerle ezber çalışmasının yapılması Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
19 düetteki partnerlerin karakterlerinin analizinin yapılması Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
20 düetteki karakterlerin rol mimik çalışmasının yapılması Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
21 düet için dekor,kostüm ve sahnedeki alan kullanımı ile ilgili çalışma yapılması Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
22 terzet eser için karakter analizi yapılması ve deşifraj Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
23 Terzet sahneleme için artikülasyon ve metin analizi- bireysel çalışma Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
24 Terzet eserdeki rollerin ve partilerin bireysel olarak eşlikle çalışılması Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
25 Terzet eserin partnerlerle eşlikli olarak çalışılması Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
26 terzet eserin partnerlerle ezber çalışmasının yapılması Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
27 terzet eserin dekor,kostüm ve sahne alan kullanımı olarak çalışılması Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
28 Operanın bir perdesi için yorum geliştirme ve dayanıklılık egzersizleri Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
29 Operanın iki perdesi için yorum geliştirme ve dayanıklılık egzersizleri Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
30 komik Operanın bir perdesi için yorum geliştirme ve dayanıklılık egzersizleri Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
31 klasik Operanın bir perdesi için yorum geliştirme ve dayanıklılık egzersizleri Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
32 Halka açık performans Bireysel çalışma Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 30 4 120
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 30 2 60
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 186
Toplam İş Yükü / 25 (s) 7,44
AKTS 7 AKTS