CMS347 Sistem Analizi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod CMS347
Ad Sistem Analizi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. BELGİN BAYAT
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. BELGİN BAYAT (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Mühendislik problemlerinin çözümünde sistem yaklaşımı ve optimizasyon tekniklerinin yararının ve uygulama yaklaşımlarının öğrencilere anlatılması.

Dersin İçeriği

Sistem yaklaşımı, matematiksel modeller, optimizasyon algoritmaları, mühendislik ekonomisi ve seçeneklerin kıyaslanması, doğrusal programlama ve çevre mühendisliği uygulamaları, dinamik programlama.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ders notları

Notlar

Ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Optimizasyon tekniklerinin yararını ve uygulama yaklaşımları hakkında bilgi edinir
ÖÇ02 Sistem yaklaşımını (amaç fonksiyonu, sınır şartları, alternatif projeler) ifade edebilme kazanımı sağlar
ÖÇ03 Doğrusal programlama yöntemini öğrenme ve Çevre Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanabilme kazanımı sağlar
ÖÇ04 Çevre Mühendisliğinde ekonominin temel prensiplerini ifade edebilme, mühendislik ekonomisinde zamanın etkisini öngörebilme ve sonuçları yorumlayabilme kazanımı sağlar
ÖÇ05 Ekonomik kıyaslama yöntemlerini açıklayabilme, mühendislik projelerinde ekonomik açıdan zamanın etkisini ortaya çıkarabilme ve kıyaslama yöntemleri ile farkları ortaya koyabilme hakkında bilgi edinir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi  4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi  3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal  Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme 2
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı  Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği  Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği  Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği  Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği  Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sistem Yaklaşımı: Amaç Fonksiyonu, Sınır Şartlar, Alternatif Projeler, Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Bireysel Çalışma
2 Sistem Yaklaşımı: Amaç Fonksiyonu, Sınır Şartlar, Alternatif Projeler (konu devamı), Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Matematik Modeller ve Optimizasyon: Karar Modelleri, Simülasyon Modelleri, Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Bireysel Çalışma
4 Optimizasyon Algoritmalarına Giriş: Lagrange Çarpanları Yöntemi, Şebeke Analizleri Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Bireysel Çalışma
5 Optimizasyon Algoritmalarına Giriş: Lagrange Çarpanları Yöntemi, Şebeke Analizleri (konu devamı), Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Bireysel Çalışma
6 Optimizasyon Algoritmalarına Giriş: Lagrange Çarpanları Yöntemi, Şebeke Analizleri (aynı konuya devam), Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
7 Doğrusal Programlama: Grafik Yöntem, Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Doğrusal Programlama: Simplex Yöntemi, Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap
10 Doğrusal Programlama: Dual Problemler, Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap
11 Doğrusal Programlama Örnekleri: Su Kirliliği Kontrolü, Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap
12 Doğrusal Programlama Örnekleri: Katı Atıkların Toplanması, Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap
13 Doğrusal Programlama Örnekleri: Hava Kirliliği Kontrolü, Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama
14 Dinamik Programlama, Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap
15 Dinamik Programlama (konuya devam). Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 09:15