CMZ459 Hava Kirlenmesi

3 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod CMZ459
Ad Hava Kirlenmesi
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. BELGİN BAYAT


Dersin Amacı

1- Hava kirliliği ve kirliliği oluşturan parametrelerin, insan sağlığı, bitki ve diğer canlı sağlığı, çevre (su, toprak) kirliliği arasındaki ilişki hakkında bilgi sahibi olma, 2- Meteorolojik olayların hava kirliliğine etkilerini belirleme ve değerlendirme becerisi, 3- Yanma olaylarının neden olduğu kirletici emisyonlarını kaynakta kontrol etme ve azaltma tekniklerini öğrenme ve değerlendirme, 4- Kirleticilerin alıcı ortamda oluşturdukları konsantrasyonları modelleme , hesaplama ve değerlendirme becerisi kazandırmak hedeflenmiştir.

Dersin İçeriği

1- Hava kirliliğinin kaynakları, oluşan kirleticilerin özellikleri hakkında bilgi verme, 2- Hava kirleticilerinin insan sağlığına, bitki ve diğer canlılara, yapı elemanlarına, ekolojiye etkilerininbilincini oluşturma, 3- Meteorolojik olayların hava kirliliğine etkilerini belirleme ve değerlendirme, 4- Kirleticilerin alıcı ortamda oluşturduklarıkonsantrasyonları modelleme, hesaplama ve değerlendirme.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ders Notes;

Notlar

Atmospheric Pollution: A Global Problem, D.M. Elsom,Blackwell Publications


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hava kirliliği ve kirliliği oluşturan parametrelerin, insan sağlığı, bitki ve diğer canlı sağlığı, çevre (su, toprak) kirliliği arasındaki ilişki hakkında bilgi sahibi olunur
ÖÇ02 Meteorolojik olayların hava kirliliğine etkilerini belirleme ve değerlendirme becerisi kazanımı sağlar
ÖÇ03 Yanma olaylarının neden olduğu kirletici emisyonlarını kaynakta kontrol etme ve azaltma tekniklerini öğrenme ve değerlendirme kazanımı sağlar
ÖÇ04 Kirleticilerin alıcı ortamda oluşturdukları konsantrasyonları modelleme , hesaplama ve değerlendirme becerisi kazanımı sağlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi  5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi  4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal  Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme 1
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı  Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği  Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği  Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki ve etik sorumluluk bilinci 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği  Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği  Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hava kirliliğinin tanımı ve kaynakları, Ders notu, K.1, sf.1-4 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Gaz kirleticilerin tanımı, özellikleri, kaynakları, insan sağlığına, bitkilere ve diğer canlılara, yapı elemanlarına etkileri, Ders notu, K.1, sf.4-10; 58-59 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Gaz ve partiküler kirleticiler, tanımı, özellikleri, kaynakları, insan sağlığına, bitkilere ve diğer canlılara, yapı elemanlarına etkileri, Ders notu, K.1, sf.4-10; 58-59 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Partiküler kirleticiler, tanımı, özellikleri, kaynakları, insan sağlığına, bitkilere ve diğer canlılara, yapı elemanlarına etkileri, Ders notu, K.1, sf.4-10; 58-59 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kirletici kaynakları ve emisyon envanteri, Ders notu, K.1, sf.23-26 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Fotokimyasal reaksiyonlar ve fotokimyasal smog, Ders notu, K.1, sf.10-18 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Yanma olayları, Ders notu, K.1, sf.18-22 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Yanma olayları ile ilgili problem çözme, Ders notu,K.1, sf.18-22 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
10 Meteroloji ve hava kirliliği, Ders notu, K.1, sf.26-44 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Meteroloji ve hava kirliliği (konuya devam), Ders notu, K.1, sf.26-44 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Hava kirliliği dağılım modelleri Ders notu, K.1, sf.45-57 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
13 Hava kirliliği dağılım modelleri ve problem çözümü, Ders notu, K.1, sf.45-57 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama
14 Hava kirliliği dağılım modelleri ile ilgili problem çözümleri, Ders notu, K.1, sf.45-57 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
15 Hava kalitesi koruma yönetmeliği Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS