Genel Bilgi
Kod | CMZ459 |
Ad | Hava Kirlenmesi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BELGİN BAYAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. BELGİN BAYAT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
1- Hava kirliliği ve kirliliği oluşturan parametrelerin, insan sağlığı, bitki ve diğer canlı sağlığı, çevre (su, toprak) kirliliği arasındaki ilişki hakkında bilgi sahibi olma, 2- Meteorolojik olayların hava kirliliğine etkilerini belirleme ve değerlendirme becerisi, 3- Yanma olaylarının neden olduğu kirletici emisyonlarını kaynakta kontrol etme ve azaltma tekniklerini öğrenme ve değerlendirme, 4- Kirleticilerin alıcı ortamda oluşturdukları konsantrasyonları modelleme , hesaplama ve değerlendirme becerisi kazandırmak hedeflenmiştir.
Dersin İçeriği
1- Hava kirliliğinin kaynakları, oluşan kirleticilerin özellikleri hakkında bilgi verme, 2- Hava kirleticilerinin insan sağlığına, bitki ve diğer canlılara, yapı elemanlarına, ekolojiye etkilerininbilincini oluşturma, 3- Meteorolojik olayların hava kirliliğine etkilerini belirleme ve değerlendirme, 4- Kirleticilerin alıcı ortamda oluşturduklarıkonsantrasyonları modelleme, hesaplama ve değerlendirme.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notes;
Notlar
Atmospheric Pollution: A Global Problem, D.M. Elsom,Blackwell Publications
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hava kirliliği ve kirliliği oluşturan parametrelerin, insan sağlığı, bitki ve diğer canlı sağlığı, çevre (su, toprak) kirliliği arasındaki ilişki hakkında bilgi sahibi olunur |
ÖÇ02 | Meteorolojik olayların hava kirliliğine etkilerini belirleme ve değerlendirme becerisi kazanımı sağlar |
ÖÇ03 | Yanma olaylarının neden olduğu kirletici emisyonlarını kaynakta kontrol etme ve azaltma tekniklerini öğrenme ve değerlendirme kazanımı sağlar |
ÖÇ04 | Kirleticilerin alıcı ortamda oluşturdukları konsantrasyonları modelleme , hesaplama ve değerlendirme becerisi kazanımı sağlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 1 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hava kirliliğinin tanımı ve kaynakları, | Ders notu, K.1, sf.1-4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Gaz kirleticilerin tanımı, özellikleri, kaynakları, insan sağlığına, bitkilere ve diğer canlılara, yapı elemanlarına etkileri, | Ders notu, K.1, sf.4-10; 58-59 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Gaz ve partiküler kirleticiler, tanımı, özellikleri, kaynakları, insan sağlığına, bitkilere ve diğer canlılara, yapı elemanlarına etkileri, | Ders notu, K.1, sf.4-10; 58-59 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Partiküler kirleticiler, tanımı, özellikleri, kaynakları, insan sağlığına, bitkilere ve diğer canlılara, yapı elemanlarına etkileri, | Ders notu, K.1, sf.4-10; 58-59 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kirletici kaynakları ve emisyon envanteri, | Ders notu, K.1, sf.23-26 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Fotokimyasal reaksiyonlar ve fotokimyasal smog, | Ders notu, K.1, sf.10-18 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yanma olayları, | Ders notu, K.1, sf.18-22 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Yanma olayları ile ilgili problem çözme, | Ders notu,K.1, sf.18-22 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
10 | Meteroloji ve hava kirliliği, | Ders notu, K.1, sf.26-44 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Meteroloji ve hava kirliliği (konuya devam), | Ders notu, K.1, sf.26-44 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Hava kirliliği dağılım modelleri | Ders notu, K.1, sf.45-57 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
13 | Hava kirliliği dağılım modelleri ve problem çözümü, | Ders notu, K.1, sf.45-57 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Hava kirliliği dağılım modelleri ile ilgili problem çözümleri, | Ders notu, K.1, sf.45-57 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
15 | Hava kalitesi koruma yönetmeliği | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |