Genel Bilgi
Kod | CMS458 |
Ad | Çevresel Etki Değerlendirmesi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FUAT BUDAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FUAT BUDAK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Planlanan bir projenin çevre üzerine olabilecek potansiyel etkilerinin sistematik olarak belirlenmesi ve değerlendirilmesi süreci olan Çevresel Etki Değerlendirmesinin teori ve pratiğinin kavranması.
Dersin İçeriği
Etki Değerlendirmesi Çalışmalarının Planlanması, Yönetimi ve Aşamaları, ÇED Mevzuatı, Çevresel Etkilerin Belirlenmesinde Kullanılan Metodlar, Çevresel Etki Değerlendirmesi Çalışmalarınında Kullanılan İndeksler ve Göstergeler, Çeşitli Ortamlarda Çevresel Etkilerin Tahmini ve Değerlendirilmesi, ÇED Raporu İncelenme-Değerlendirilme.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notları
Notlar
Temel Çevresel Etkiler Kitapçıkları, Sektörel Kılavuzlar, Kümülatif Çevresel Etki Değerlendirmesi Kılavuzu, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | ÇED in yasal ve kurumsal alt yapısını, ÇED sürecini ve ÇED çalışmasının aşamalarını açıklar |
ÖÇ02 | Çeşitli ortamlarda çevresel etkileri belirleme ve değerlendirmede temel model ve yöntemleri seçer ve kullanır |
ÖÇ03 | Herhangi bir ÇED raporunu inceler ve değerlendirir |
ÖÇ04 | Deneyimli bir ekip lideri gözetiminde ÇED çalışması yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çevresel Etki Değerlendirmesine Giriş, ÇED in Gelişimi | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | ÇED Mevzuatı | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Çevresel Etki Değerlendirmesi Çalışmalarının Planlanması, Yönetimi ve Aşamaları | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Çevresel Etkilerin Belirlenmesinde Kullanılan Metodlar | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Çevresel Etkilerin Belirlenmesinde Kullanılan Metodlar-devam | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Çevresel Etki Değerlendirmesi Çalışmalarınında Kullanılan İndeksler ve Göstergeler | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ara Sınavı | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
8 | Etkilenecek Alanın Tanımlanması | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
9 | Çeşitli Ortamlarda Çevresel Etkilerin Tahmini ve Değerlendirilmesi | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
10 | Çeşitli Ortamlarda Çevresel Etkilerin Tahmini ve Değerlendirilmesi - bölüm II | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
11 | Çeşitli Ortamlarda Çevresel Etkilerin Tahmini ve Değerlendirilmesi -devam | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporlarının Hazırlanması | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | ÇED Raporu İncelenme-Değerlendirilme Sunumu | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
14 | ÇED Raporu İncelenme-Değerlendirilme Sunumu- 1 | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
15 | ÇED Raporu İncelenme-Değerlendirilme Sunumu- 2 | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | ÇED Raporu İncelenme-Değerlendirilme Sunumu- devam | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl sonu sınavı | Ders notları ve önerilen kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |