Genel Bilgi
Kod | EEE224 |
Ad | Circuit Theory II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TURGUT İKİZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. TURGUT İKİZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ac devrelerin fazör uzayında çözümünü tanıtmak. Ac devrelerde güç bileşenlerini kavratmak. Lineer ve ideal transformotör kavramlarını tanıtmak. Transfer fonksiyonu ve filtre kavramlarını göstermek. Laplace transform tekniği ile devre analizini kavratmak. Çift terminalli devre kavramını geliştirmek.
Dersin İçeriği
Ac devrelerin fazör uzayında analizleri. Ac devrelerde güç analizi. Karşılıklı indüktans, ideal ve lineer transformotörler. Transfer fonksiyonları ve filtreler. Laplace dönüşümü ile devre analizi. Çift terminalli devreler ve çift terminalli devre parametreleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Fundamentals of Electric Circuits, Charles K. Alexander, McGraw-Hill
Notlar
Elektrik Devreleri, Turgut İkiz, Papatya Bilim
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu dersi başaran bir öğrenci: |
ÖÇ02 | Fazör uzayında ac devrelerin analizini yapar, |
ÖÇ03 | Devre analizini kolaylaştıracak devre teoremlerini fazör uzayında uygular, |
ÖÇ04 | Aralarında karşılıklı indüktans bulunan bobinler ve/veya linear ve/veya ideal transformotör içeren devreleri analiz eder, |
ÖÇ05 | Herhangi bir zaman değişimli kaynakla uyarılmış bir devreyi Laplace dönüşümü ile analiz eder, |
ÖÇ06 | Bir devreyi çift terminalli alt devrelere ayırıp her bir devreye ilişkin parametreleri belirler, |
ÖÇ07 | Parametreleri bilinen bir çift terminalli devre içeren elektrik devresini analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini ve programlama bilgilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sinüsoidaller, fazörler, Devre elemanlarının fazör uzayında terminal eşitlikleri, empedans ve atmittans, fazör uzayında temel yasalar, Eşdeğer empedans. | Elektrik fiziğinin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Fazör uayında nokta potansiyelleri, göz akımları, süper pozisyon, kaynak dönüşümleri, Thevenin ve Norton teoremleri | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Anlık ve ortalama güç, maksimum ortalama güç transfer teoremi, etkin değer, görünür güç ve güç katsayısı, | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Kompleks güç, ac güçün korunumu, güç katsayısının doğrultulması | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Dengeli üç-faz gerilimler, Yıldız-yıldız bağlı devrelerin analizi, yıldız-üçgen bağlı devrelerin analizi | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Üçgen-üçgen bağlı devrelerin analizi, üçgen-yıldız bağlı devrelerin analizi, Üç fazlı devrelerde güç analizi | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Tekrar | Bütün önceki derslerin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Faraday Yasası nın gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
9 | Transfer fonksiyonları, seri ve paralel rezonans devreleri, pasif filtreler | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Bant genişliği, kalite faktörü, karmaşık bağlı bir devrenin karakteristiğinin belirlenmesi | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Aktif filtreler; birinci mertebe alçak geçiren filtre, birinci mertebe yüksek geçiren filtre, Bant geçiren filtre, bant durduran filtre | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Laplace transformunun tanımı, Laplace transformunun özellikleri, Ters Laplace dönüşümü | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Laplace dönüşüm tekniğinin devre analizine uygulanması, komplek frekans uzayında kararlılık analizi ve devre sentezi | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Empedans parametreleri, admittans parametreleri, hibrid parametreler, transmisyon parametreleri | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Parametreler arasındaki ilişkiler, çift terminalli devrelerin bağlantıları, parametreleri bilinen çift terminalli devreler içeren bir devrenin analizi | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bütün önceki derslerin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bütün önceki derslerin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |