Genel Bilgi
Kod | BMM221 |
Ad | Fizyoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BESİM ÖZAYKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BESİM ÖZAYKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Biyomedikal Mühendisliğine uyarlanmış şekilde İnsan Fizyolojisini öğrenmek.
Dersin İçeriği
Fizyolojiye giriş, hücre fizyolojisi; Hücreler arası iletişim, hücrelerde elektriksel potansiyeller; Kas fizyolojisi; Sinir sistemi fizyolojisi, sinapslarda iletim, duyusal sistem; İşitme, denge ve görme sistemleri; Motor işlevler; Öğrenme ve bellek, limbik sistem, otonomik sistem; Dolaşım sistemi, kalbin elektrofizyolojisi, kalp kasının işlevi, kalp işlevinin düzenlenmesi; Kan akımı, kapilerler düzeyinde madde alışverişi, venöz dönüş; Solunum fizyolojisi; Sindirim fizyolojisi; Kan fizyolojisi, endokrin ve üreme fizyolojisi
Dersin Ön Koşulu
Anatomi dersini alıyor olmak
Kaynaklar
Güneş Tıp Kitabevleri Guyton Tıbbi Fizyoloji 14. Baskı
Notlar
Berne Levy Fizyoloji - Türk Fizyolojik Bilimler Derneği Güneş Tıp Kitabevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fizyolojideki temel kavramları açıklayabilme |
ÖÇ02 | Hücreler arası iletişim mekanizmalarını açıklayabilme |
ÖÇ03 | Uyarılabilir hücrelerdeki elektriksel potansiyellerin nasıl oluştuğunu açıklayabilme |
ÖÇ04 | Kas işlevinin elektriksel ve mekanik temellerini tanımlayabilme |
ÖÇ05 | Sinir sisteminin genel işlevini tanımlayabilme |
ÖÇ06 | Sinaplardaki iletimin mekanizmalarını açıklayabilme |
ÖÇ07 | İşitme, denge ve görme sistemlerinin mekanizmalarını açıklayabilme |
ÖÇ08 | Sinir sisteminin motor işlevlerinin mekanizmalarını yorumlayabilme |
ÖÇ09 | Öğrenme ve bellek mekanizmalarını, limbik sistemin işlevini ve otonomik işlevleri açıklayabilme |
ÖÇ10 | Kalp işlevinin elektriksel ve kasılma ile ilgili mekanizmalarını tanımlayabilme |
ÖÇ11 | Kalp işlevinin düzenlenme mekanizmalarını açıklayabilme |
ÖÇ12 | Kan akımı ile ilgili özellikleri ve kapiler düzeyinde madde alışveriş mekanizmalarını yorumlayabilme |
ÖÇ13 | Solunum fizyolojisini açıklayabilme |
ÖÇ14 | Sindirim fizyolojisini açıklayabilme |
ÖÇ15 | Kan, endokrin ve üreme fizyolojisini açıklayabilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan bilimsel problemlere; matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin teknik yaklaşımlarını uygulayarak çözebilme becerisi. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri tanımlama. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri modelleme. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verileri çözümleme ve sonuçları yorumlayabilme | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanabilme. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve tasarlayabilme. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik bakış açısıyla tıp doktorunun bilimsel çalışmalarındaki problemlerini ve isteklerini anlayabilme. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliğinde kalibrasyon ve kalite güvence sistemleri konularında bilinç sahibi olabilme. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Deney yapma ve tasarlama. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş sorunların farkında olma. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinler arası takım çalışması yapabilme. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fizyolojiye Giriş ve Hücre Fizyolojisi; Homeostaz; Hücre organellerinin işlevi; Hücre işlevlerinin genetik kontrolü; Hücre zarlarından maddelerin taşınması; Difüzyon; Ozmoz; Aktif taşıma | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hücreler arası iletişim; Sinir hücresinin işlevsel yapısı; Yerel potansiyeller; Aksiyon potansiyelleri | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Çizgili kas, düz kas ve kalp kası fizyolojisi; Nöromüsküler iletim | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sinir sistemi fizyolojisi: Genel ilkeler; Sinapsların temel işlevleri, sinapslarda kimyasal iletimin özellikleri; sinaptik potansiyeller; Sinir sistemin örgütlenmesi; Duyusal sistem; Motor sistem | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | İşitme ve denge duyuları; görme duyusu; Sinir sisteminin motor işlevleri; Spinal refleksler; Serebellum ve bazal gangliyonların işlevleri | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Beynin zihinsel işlevleri; Öğrenme ve bellek; Davranış ve motivasyon ile ilgili beyin mekanizmaları; Otonom sinir sistemi; otonomik refleksler | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kardiyovasküler sistem; Kalp kasının işlevsel yapısı; Kalp hücrelerinin elektrofizyolojisi; Kalbin ritmik uyarılması; Kalp dokusunda aksiyon potansiyelinin yayılması | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Kardiyak eksitasyon-kasılma eşlenmesi; Kalp döngüsü ve kalp pompası; Kalp debisi; Kalp atım hızı ve kalbin pompalama işlevinin düzenlenmesi | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Elektrokardiyogram | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kan akımı; Kan basıncının temelleri; Kan basıncının kontrolü; Kapiler düzeyinde madde alışverişi; Venöz dönüş | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Solunum sisteminin işlevi; Solunum mekaniği; Gaz yasaları ve ventilasyon | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Solunum sisteminin işlevi; Gaz değişimi ve taşınımı; | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Sindirim fizyolojisi; boşaltım fizyolojisi-filtrasyon, sekresyon ve reabsorbsiyon; Vücut sıvıları; Sıvı ve ozmotik dengenin sürdürülmesi | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Kan fizyolojisi; Endokrin ve üreme fizyolojisi | Sınava Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Genel tekrar | Konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık, konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 7 | 7 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,00 | ||
AKTS | 2 AKTS |