TBP416 Lif Bitkileri

3 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TBP416
Ad Lif Bitkileri
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ÖZGÜL GÖRMÜŞ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ÖZGÜL GÖRMÜŞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

İnsanlık tarihinin en eski tekstil hammaddelerinden olan ve günümüzde hala liderliğini sürdüren bitkisel lifler tekstil lifleri, ip-halat lifleri, dolgu lifleri gibi kullanım yerlerine göre değişik dağılım göstermektedir. Önemli bir ürün grubunu oluşturan lif bitkilerinin, ülkemiz koşullarında tarımı yapılabilen öncelikle pamuk olmak üzere keten, kenevir gibi diğer bitkilerin tanıtımı, önemi, üretim ve ticareti, tarihsel gelişimi, ekolojik istekleri, uygun yetiştirme teknikleri, tarımının esaslarının öğretilmesi yanında genel ıslah bilgilerini almaları amaçlanmıştır

Dersin İçeriği

Pamuk ve diğer lif bitkilerinin tekstil sektöründeki önemini, pamuk yetiştirme tekniği ilkelerini, tanrının temel esaslarını, tarımsal uygulamaların lif gelişimi ile ilişkisini, ıslah yöntemleri ve amaçlarını, çırçırlanması, standardizasyonu konularını içermektedir

Dersin Ön Koşulu

Pamuk tarımına ilişkin temel esasların, pamuk bitkisinin büyüme ve gelişmesi aşamalarının ve pamuk bitkisinde lif kalitesinin iyileştirilmesinde doğru bitki yönetiminin kavranması

Kaynaklar

Development and Growth Monitoring of the Cotton Plant at http://lubbock.tamu.edu/cottondvd.

Notlar

COTMAN™ Crop Management System COTMAN™ Crop Software Overview https://www.cottoninc.com/cotton-production/ag-resources/resources-webcasts/cotman/


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Endüstride önemli olan lif bitkilerini tanır, liflerin sınıflandırılmasını ve anatomisini öğrenir.
ÖÇ02 Liflerin sınıflandırılmasını ve anatomisini öğrenir
ÖÇ03 Pamuk bitkisinin tarihçesi, üretim sorunları ve çözüm yollarını öğrenir.
ÖÇ04 Pamuk bitkisinin morfolojisi, büyüme ve gelişmesi, ekolojik ve toprak isteklerini öğrenir
ÖÇ05 Pamuk türlerinin taksonomisini öğrenir
ÖÇ06 Pamuk bitkisinin yetiştirme tekniği, beslemesi, hastalık ve zararlıları konusunda gerekli bilgileri edinir
ÖÇ07 Pamuk hasada yardımcı kimyasalların uygulamasını ve hasadını öğrenir
ÖÇ08 Kenevir ve keten bitkilerinin ekonomik önemini, kullanımlarını ve ticaretini öğrenir
ÖÇ09 Kenevir ve keten bitkilerinin morfolojisi, yetiştirme teknikleri, iklim ve toprak isteklerini öğrenir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarla Bitkileri temel alanı ve ayrıca tahıllar, yemeklik tane baklagiller, endüstri bitkileri, çayır mera yem bitkileri ve enerji bitkilerini tanır, bu bitkilerin fizyolojisi, yetiştirilmesi, biyoteknolojik çalışmaları, organik tarımı, ıslahı ve yeni çeşit geliştirme konularındaki sorunlar ve çözüm yolları üzerinde bilgi sahibi olur. 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarla Bitkileri ile ilgili arazi çalışmasını yapar, Tarla ekim ve dikim planı tasarlar, kurar, uygular ve işletir. Araştırma sonuçlarını, değerlendirir ve yorumlar.
PÖÇ04 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tarla Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik, üretim sistemi ve ekonomik sorunların kaynağını bulur, bitki ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda Tarla Bitkilerinin tohumluk üretimi ve sorunları, kaliteli tohumluğun geliştirilmesi ve ürün depolanması hakkında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. Sorunların çözümüne yönelik olarak disipline özgü takım çalışması yapabilir.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarla bitkilerinde genetik kaynakların tespiti ve korunması ve çoğaltma yöntemleri konularında deneyim kazanır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi edinir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tarla Bitkileri alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarla Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlaması, mekanizasyonu, hasat sonrası depolama, vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ziraat Mühendisliği ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Lif bitkilerinin önemi, liflerin sınıflandırılması, kullanımı, Dünyada ve Ülkemizdeki önemli lif bitkilerinin tanıtımı Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
2 Pamuğun tarihçesi, kökeni ve yayılışı, ekonomik önemi, Dünyada ve Ülkemizde üretimi ve ticareti Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Benzetim
3 Pamuk lifinin sentetik yollarla elde edilen insan yapısı liflerle rekabeti, bitkisel liflerin gelecekteki durumu, Ülkemiz açısından bunun değerlendirilmesi Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
4 Pamuk bitkisinin taksonomisi, pamuk türlerinin özellikleri, kültürü yapılan türlerin tanıtımı. Pamuk ıslahının tarihçesi, pamuk ıslahının amacı, pamuk ıslahında kullanılan klasik ve modern ıslah yöntemlerinin genel ilkeleri Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
5 Pamuk bitkisinin morfolojisi ve genel karakteristikleri, döllenme ve çiçeklenme düzeni, pamuk lifinin oluşumu ve gelişmesi, lif teknolojik özellikleri ve kalite kriterleri Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
6 Pamuğun iklim ve toprak istekleri, tarla hazırlığı, ekim nöbeti, yetiştirilen çeşitler. Gübreleme, sulama, hastalık ve zararlılarla savaşım Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
7 Pamuk tohumluğu, tohumun yapısı, depolama koşulları, tohumluk hazırlama, delintasyon, ekim, ekim yöntemleri, ekim zamanı, ekim derinliği, ekim sıklığı, bakım işleri (çapalama, yabancı otlarla mücadele ve seyreltme) Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
8 Ara Sınav Ara sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Keten bitkisinin önemi, sınıflandırılması ve bu konu hakkında ödev verilecektir Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
10 Keten bitkisinin yetiştirme tekniği (toprak hazırlığı, ekim, ekim derinliği, ekim sıklığı, (bakım işlemleri) Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
11 Keten bitkisinde hasat ve hasat yöntemleri ve ketende havuzlama yöntemleri Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
12 Kenevir bitkisinin önemi, sınıflandırılması, kenevir ekim bölgeleri, yetiştirme tekniği (toprak hazırlığı, ekim, ekim derinliği, ekim sıklığı, bakım işlemleri) Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
13 Kenevirde hasat, hasat yöntemleri ve havuzlama yöntemleri Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
14 Lif kabağı, jüt, Dünya da dağılış alanları, üretici ülkeler ve yetiştirme teknikleri ile ilgili genel bilgiler Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
15 Rami, kenaf ve diğer lif bitkilerinin Dünya da dağılış alanları, üretici ülkeler ve yetiştirme teknikleri ile ilgili genel bilgiler Ders ile ilgili bilgilerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 87
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,48
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.02.2023 02:22