Genel Bilgi
Kod | TAM154 |
Ad | Termik Motor Bakım-Onarım |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. METİN DAĞTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. METİN DAĞTEKİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tarımsal üretim için enerji sağlayan termik motorların tanıtımı ve uygulamada en çok kullanılan otto ve diesel motorların parçaları, sistemeleri ve bunların görevleri, otto ve diesel motorlarda oluşan arızalar ve bu arızaların giderilmesinde uygulanacak işlemler ile bakımı hakkında teknik bilgileri bilmektir.
Dersin İçeriği
Termik Motor Bakım ve Onarım
Dersin Ön Koşulu
Otto ve Diesel motorların çalışma prensibini bilmek
Kaynaklar
Prof. Dr. Ayten ONURBAŞ AVCIOĞLU, Motorlar ve Traktörler, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Makineleri ve Teknolojileri Bölümü, https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/18453/mod_resource/content/0/MOTORLAR%20VE%20TRAKT%C3%96RLER%202.pdf Prof. Dr. Alaettin SABANCI, Termik Motor Bakım ve Onarım Ders Kitabı, Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Makineleri ve Teknolojileri Bölümü
Notlar
Prof. Dr. Ayten ONURBAŞ AVCIOĞLU, Motorlar ve Traktörler, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Makineleri ve Teknolojileri Bölümü, https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/18453/mod_resource/content/0/MOTORLAR%20VE%20TRAKT%C3%96RLER%202.pdf Prof. Dr. Alaettin SABANCI, Termik Motor Bakım ve Onarım Ders Kitabı, Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Makineleri ve Teknolojileri Bölümü
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Otto ve Diesel motorların temel parçalarını ve işlevsel özelliklerini bilir. |
ÖÇ02 | Termik motorlarda elde edilecek güçün hesaplamasını yapar. |
ÖÇ03 | Otto ve Diesel motorların peryodik bakım işlemlerini yapar. |
ÖÇ04 | Motor sistemlerinin(Soğutma, Yağlama, Elektrik, Emme- Egzos) yapısal özelliklerini ve işlevsel özelikklerini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım makinaları eğitimine alt yapı oluşturacak şekilde temel bilim, mühendislik, genel tarım ve tarım makinaları ile diğer sosyal-kültürel konularda temel kavramları tanır, güncel bilgiler edinir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal üretimde doğal ve fosil kökenli enerji kaynaklarının kullanılma ve korunum olanaklarını bilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım makinalarının imalat yöntemlerini bilir ve malzemeleri tanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincine varır ve girişimcilik ve yenilikçilik konularının önemini kavrar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım makinalarının temel uygulamalarında makinaların ayar, bakım ve tarlada kullanımını ve sorunlarını bilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım işletmelerinde mekanizasyona uygun sürdürülebilir üretim modellerini uygular, optimum mekanizasyon zincirinin oluşturur, işletmeciliğini yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç boyutlu tasarım yazılımlardan en az birisini bilir ve uygular. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım makinaları imalatına dönük yasa ve yönetmelikleri bilir ve uygular. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitkisel ve hayvansal üretimde tarımsal mekanizasyon kapsamında çözülebilecek sorunları tespit eder, mevcut tarım makinaları içinden seçim yapar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal, uluslar arası proje kaynaklarını, başvuru, kabul ve izleme süreçlerini bilir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ve tarım makinaları ile ilgili ulusal-uluslar arası yasal düzenlemeleri bilir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım makinaları tasarım ve imalatında üç boyutlu katı modelleme kavramını uygular. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım makinalarına uygun malzeme seçer. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki anlamda kendini geliştirebilmek için başvurulması gereken yöntemleri bilir, uygular. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal mekanizasyon konusunda AR-GE veya uygulama projesi hazırlar, tasarım ve imalat faaliyetlerini gerçekleştirir. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım makinalarının üretimi, pazarlanması ve servis ağı oluşturulması işlerini planlar ve yönetir. | 3 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım Makinaları Alanında yeterli altyapıya sahip olur. | |
PÖÇ18 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım makinaları tasarımına dönük yeni uygulama ve yazılımları öğrenir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarım makinaları sektörünün imalat sanayi, kamu kurumları ve meslek odaları temsilcileriyle staj, uygulama, güncel sorunları izleme kapsamında iletişim kurar, farklı çalışma ortamlarında sorumluluk üstlenir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarım makinaları alanında çalışan firmalara AR-GE ve teknoloji geliştirme konusunda destek olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Termik motorların tarihsel gelişimi ve genel özellikleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Motor sistemleri, Motorların sınıflamdırılması, Motorların kullanım alanları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Motor çevrimleri, Motorlarda güç ve Verim, Motor karakteristik eğriler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | Temel motor parçaları( Silindir bloku, Krank üst muafazası, Silindir kapağı, Contalar) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Temel motor parçaları(Piston, segmanlar, Piston burcu, Piston kolu, Krank mili,Volan sübaplar ve Ekzantrik mili) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Otto motorlarda yakıt sistemleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Sıvılaştırılmış Gazla çalışan motorlarda yakıt sistemleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yakıtlar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Motor yakıtları ve Yanma odaları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Emme ve Egzos sitemleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Yağlama sistemleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Soğutma sistemleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Elektrik sistemleri-I | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
15 | Elektrik sistemleri-II | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 13 | 13 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |