Genel Bilgi
Kod | AR149 |
Ad | Anadolu ve Komşu Bölgeler Paleolitiği I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BAKİYE EDENS
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. CHRISTOPHER MEDWIN EDENS (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Anadolu ve komşu bölgelerinin Alt, Orta Ve Üst Paleolitik dönemlerdeki doğal ve çevresel koşulları ve dönemlerin bu koşullara bağlı kültürel, sosyal, ekonomik durumlarındaki değişiklikleri dersin coğrafi sınırları kapsamında öğretmektir.
Dersin İçeriği
İnsanlığın ilk ortaya çıkışından 10 bin yıl öncelerine kadar devam eden Paleolitik çağ, insanın ve onun uygarlıklarının biçimlenişine şahit olan en uzun süreçtir. Bu uzun sürecin tecrübeleri dünyanın her yerinde ayni olmamıştır. Anadolu, coğrafik konumu ile, çeşitli farklılıkta coğrafyalara insanın hareketini, Paleolitik sürecinde de olası kılıyordu. Derste, Anadolu ve Anadolu'yu çevreleyen coğrafyaların, Paleolitik sürecindeki coğrafi, çevresel, iklimsel durumları, genel anlamda doğal şartları birlikte ele alınıp, görseller eşliğinde öğretilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Beş ve daha fazla öğrenci tarafından seçilmiş olmalı.
Kaynaklar
İlgili kaynakça okunsun
Notlar
İlgili kaynakça okunsun
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Anadolu ve komşularının paleolitiğine odaklaşmış çalışmalardan ve çalışanlarından haberdar olur. |
ÖÇ02 | dersin dahilinde olan bölgelerin Paleolitik koşullarının yüksekliklere göre durumunu anlamış olur. |
ÖÇ03 | Alt, Orta ve Üst Paleolitik insanının global anlamda özelliklerini anlamış olur. |
ÖÇ04 | Anadolu'nun ve komşularının coğrafi ve çevresel geçmişini genel anlamda açıklar. |
ÖÇ05 | Geçmişin en erken dönemlerindeki flora ve fauna zonlarını tanımlar. |
ÖÇ06 | Geçmişten başlayarak, zaman sürecinde, floral ve faunal zonlardaki değişimleri tanımlar. |
ÖÇ07 | Anadolu'ya komşu bölgelerin Paleolitik yerleşimlerini kavrar. |
ÖÇ08 | Anadolu'nun Alt Paleolitik coğrafi, ekonomik ve kültürel durumlarını açıklar. |
ÖÇ09 | Anadolu'nun Orta Paleolitik coğrafi, ekonomik ve kültürel durumlarını açıklar. |
ÖÇ10 | Anadolu'nun Üst Paleolitik coğrafi, ekonomik ve kültürel durumlarını açıklar. |
ÖÇ11 | Anadolu Paleolitik dönemlerini, ekonomik, teknik (mimari, alet), sosyal durumlar (sanat, davranış biçimleri) açısından, Anadolu'nun komşuları ile karşılaştırıp yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel araştırma tarihi. | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
2 | Coğrafi durum | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Coğrafi ve çevresel tarih | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Benzetim |
4 | Paleolitik iklim ve dalgalanmalar- zirveler | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Benzetim |
5 | Paleolitik iklim ve dalgalanmalar- orta yükseklikler. | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Benzetim |
6 | Paleolitik iklim ve dalgalanmalar- Sahil kesimleri Kitapta ilgili bölüm okunsun Anlatım Soru-Cevap Tartışma Gösteri Benzetim | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | Tekrar | Tutmuş oldukları notlar ve tavsiye edilmiş olan makaleler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Dönem konuları, tutulmuş olunan ders notlarından çalışılacak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Başlangıçtaki flora ve fauna zonları | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Floral ve faunal zonlardaki değişim | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Komşu bölgelerin Paleolitik yerleşimleri | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Alt Paleolitik- genel | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | Orta Paleolitik- genel | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Üst Paleolitik- genel | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Yarıyıl Sonu Sınavları için konuların tekrarı | Derste tutulan notlar gözden geçirilsin-Dönem konuları çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derste tutulan notlar gözden geçirilsin-Dönem konuları çalışılsın | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derste tutulan notlar gözden geçirilsin-Dönem konuları çalışılsın | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |