AR245 Erken Tunç Çağında Anadolu Arkeolojisi I

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR245
Ad Erken Tunç Çağında Anadolu Arkeolojisi I
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FATMA ŞAHİN


Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Anadoluda kazısı yapılmış Erken Tunç Çağı yerleşimlerini ve dönemin kültür özelliklerini tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Anadolu Erken Tunç Çağı yerleşim yerleri ve kültürleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Kronolojik olarak önceki dönem derslerini almış olmak

Kaynaklar

Ders sırasında ders notları verilmektedir

Notlar

YILMAZ, Derya 2009 M.Ö. III. binde Batı ve Orta Anadolu Kültürel İlişkileri (Doktora Tezi) Ankara Üniversitesi. Massa, M. (2016): Networks before Empires: cultural transfers in west and central Anatolia during the Early Bronze Age, Doctoral dissertation, UCL University College London Şahoğlu, V. (2019): The Early Bronze Age Anatolian Trade Network and Its Role On The Transformation Of The Anatolian And Aegean Communities, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Arkeoloji Bölümü Dergisi 1.4, 115-131


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eski Tunç Çağı kronolojisini kavrar.
ÖÇ02 Eski Tunç Çağında Anadolu coğrafyasını tanımlar.
ÖÇ03 Anadolunun MÖ III. bindedeki kültürel ve siyasal özelliklerini yorumlar
ÖÇ04 Erken Tunç Çağında madenin güç olarak kullanılması ve devletleşmenin en önemli aracı olduğunu yorumlar.
ÖÇ05 Erken Tunç Çağında oluşan kültür bölgelerini tanımlar ve harita üzerinde gösterir.
ÖÇ06 Erken Tunç Çağında ortaya çıkan yeni yerleşim sistemlerini ayırt eder.
ÖÇ07 Erken Tunç Çağında farklı bölgelerde gelişen kültürlerin çanak çömlek özellikleri ve sanatını tanımlar.
ÖÇ08 Erken Tunç Çağında Anadolunun diğer bölgelerle olan ilişkilerini değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur 2
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir 2
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Erken Tunç Çağında Anadolu coğrafyası ve kronolojisi İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun. M.J.Mellink, 1998.TÜBAAR I,T.Efe, 1994,H. Erkanal, 1996. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Erken Tunç Çağına Geçiş Dönemi İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Erken Tunç Çağ I (MÖ 3000/2700) Yerleşmeler ve Mimari İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Erken Tunç çağı I, Kuzeybatı Anadolu ve Doğu Ege Adaları İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Erken Tunç Çağı I, Menderes ve Göller Bölgesi İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Erken Tunç Çağı II (MÖ 2700-2400) Anadoluda İlk Şehircilik İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Erken Tunç Çağı Döneminde Anadolunun kentleşme kriterleri ve kentleşme süreci İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Erken Tunç Çağı II Yerleşimleri (Troya, Poliochni, Thermi, Liman Tepe, Demircihöyük, Küllüoba, Beycesultan) İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Erken Tunç Çağı III, Büyük Kervan Yolu ve Anadoludaki yeni gelişmeler İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Erken Tunç Çağı III Dönemi Orta Anadolunun önemli kentleri (Kültepe, Alacahöyük) İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Erken Tunç Çağı Seramik Sanatı İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Erken Tunç Çağı I, II ve III Dönemi Çanak Çömleği İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Erken Tunç Çağı Orta Anadolu Yerleşmeleri ve Bölgesel özelliklerin karşılaştırılması İlgili kitap bölümü ve makaleler okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Genel Değerlendiirme Genel Tekrar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yıl sonu sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS