Genel Bilgi
Kod | AR248 |
Ad | Prehistoryada Ölü Gömme Gelenekleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BAKİYE EDENS
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. CHRISTOPHER MEDWIN EDENS (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Anadolu'nun tarihöncesi dönemlerinde yaşamış topluluklarının uyguladıkları gömü pratikleri üzerinden ölü gömme geleneklerini incelemek. İnsanın yazılı kanıtları bırakıncaya kadar olan sürecini inceleyen bir bilim olarak Prehistoryanın amaçlarından birinin, mezarlar aracılığı ile insanın geçmişteki davranış biçimlerine, bu davranış biçimlerinin sonuçlarına ulaşmaya çalışmak.
Dersin İçeriği
Dersin içeriğinde, yazının bulunmasından çok önceki Anadolu insanının ölü gömme gelenekleri açısından ele alınması ve Anadolu insanının ölüm etrafında geliştirdiği bugünkü geleneklerinin tarih öncesi kökenleri, dolayısı ile sosyal ve kültürel yapıları, komşu bölgeler ile bağlantıları yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Beş ve daha fazla öğrenci tarafından seçilmiş olmalı.
Kaynaklar
İlgili kaynakça okunsun
Notlar
İlgili kaynakça okunsun
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dünya genelinde, ölü gömme davranış biçimleri ile ilgili tanımlama ve terminolojiyi tanır. |
ÖÇ02 | Ölüm etrafında en erken dönemlerin (Paleolitik, Mezolitik, Neolitik, Kalkolitik, Erken Bronz) topluluklarının ölü gömme pratikleri pratikleri ve geleneklerini kavrar. |
ÖÇ03 | Ölüm olgusunun (Din, Ruh ve Tanrı kavramlarının) insanda kendini ne zaman göstermiş olabileceğine yönelik yorumları kavrar. |
ÖÇ04 | Ölü gömme pratiklerinden belirtilen dönemlerin inanç, sosyal yapı ve ekonomik durumlarına yönelik yorumlara nasıl gidilebileceğini kavrar. |
ÖÇ05 | Gömülme pozisyonunun, gelenekler anlamında çok çeşitli açıklamalarının olabileceğini kavrar. |
ÖÇ06 | Ölü gömme pratiklerinde değişimin nedenlerinin toplumdaki değişikliklerle paralel olabileceğini kavrar. |
ÖÇ07 | Mezarlarda ele geçen buluntulardan yola çıkıp topluluğun yapısına yönelik yorumlar yapar. |
ÖÇ08 | Prehistorik dönemlerdeki Anadoluyu gömme gelenekleri açısından değerlendirir. |
ÖÇ09 | Anadoluyu çevreleyen karalardaki geçmiş dönemlerdeki toplulukların ölüm karşısındaki davranış biçimlerini kavrar. |
ÖÇ10 | Özellikle prehistorik dönem ölü gömme pratiklerini etkileşimler ve farklılıklar açısından, Anadolu ile komşu topluluklar bağlamında yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Konunun sunumu, kavramlar, açıklamalar, zamansal sınır. | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Ölümün farkındalılığının en erken kanıtları (evrimsel, kültürel). | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Konuma göre (yerleşim içi, dışı, uzağı, yakını) ölü gömme geleneklerinin çeşitlenmesi. | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Mezarları ve bireyleri yönlendirmenin ilk izleri. | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Defin öncesi muameleler. | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Tekli çoklu, birincil ikincil gömmeler kronolojisi. | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Anıtsallığa gidiş ve nedenleri. | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Mezar eşyalarına dayalı yorumlar. | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Anadolu'da en erken bilinçli defin. | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Anadolu'da prehistorik dönem mezar tipleri. | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Ölü gömme gelenekleri açısından Anadolu ve komşu bölgeler (Paleolitik-Mezolitik). | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Ölü gömme gelenekleri açısından Anadolu ve komşu bölgeler (Neolitik-Kalkolitik). | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Ölü gömme gelenekleri açısından Anadolu ve komşu bölgeler (Erken Bronz). | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Final öncesi tekrar. | Dönem konuları tekrar edilsin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları. | Yarıyıl sonu sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları. | Yarıyıl sonu sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |