Genel Bilgi
Kod | AR254 |
Ad | Orta Tunç Çağında Anadolu Arkeolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA ŞAHİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FATMA ŞAHİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Anadolunun M.Ö. 2. binin ilk yarısında Orta Anadoluda Asur Ticaret Kolonileri çağının yerleşimlerini, mimarisini, küçük eserlerini, seramiğini ve tasvir sanatını tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Assur Ticaret Kolonileri Dönemi kapsamı, MÖ II. binyıl Anadolu tarihi coğrafyası, Assur Ticaret Kolonileri Döneminde Anadoludaki Karum ve Wabartumlar, çanak çömlek gelenekleri OTÇ yerlşimleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Ders sırasında ders notları verilmektedir
Notlar
İlgili dönemlere ait yerleşim yerlerine gezi düzenlenmesi. ŞAHİN, F., (2015). Küllüoba Orta Tunç Çağı'na Geçiş Dönemi: Mimarisi ve Çanak Çömleği. 30. Arkeometri Sonuçları Toplantısı:39-54
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | MÖ. 2. binyılın ilk yarısında Anadolu coğrafyasını, sosyo-ekonomik durumunu ve ticari faaliyetlerini kavrar. |
ÖÇ02 | MÖ. 2. binyılda Assur Ticaret Kolonileri Döneminde kullanılan ticari güzergahları gösterir |
ÖÇ03 | MÖ. 2. binyılın ilk yarısında Anadoluda görülen çanak çömlek geleneklerini mal özelliği, teknik özellik, form ve bezeme özellikleri açısından ayırt eder. |
ÖÇ04 | Assur ticaret kolonileri ile ilgili edindiği bilgileri arkeolojik ve linguistik verileri de kullanarak yorumlar. |
ÖÇ05 | Orta Tunç Çağında Anadolu Kültürlerini sınıflandırır. |
ÖÇ06 | Assur Ticaret Kolonileri Çağı yerleşim modelleri ve mimari özelliklerini sentez yapar. |
ÖÇ07 | Anadolunun yazı ile tanışma süreci ve yeniliklerini değerlendirir |
ÖÇ08 | Hitit siyasi tarihini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır | 1 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır | 1 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Assur Ticaret Kolonileri Döneminin kapsamı, önemi. | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Assur Ticaret Kolonileri Dönemi coğrafyası | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Assur Ticaret Kolonileri Dönemi ve MÖ 2. binyıl Anadolu tarihi coğrafyası | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Assur Ticaret Kolonileri Döneminde Anadoludaki Wabartumlar | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Assur Ticaret Kolonileri Döneminde Anadoludaki Karum | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Yazılı Kaynaklara göre lokalizasyonlar | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kültepe/Kaneş Karum yerleşimi | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kültepe/Kaneş Karum tabakalanması | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. T. Özgüç, Kültepe Kaniş. İstanbul., Fikri Kulakoğlu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | MÖ 2. Binyılda Anadoluda görülen boyalı çanak çömlek geleneklerinin form ve mal özellikleri açısından ele alınması | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Anadolu OTÇ Yerleşimleri | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Aliye Öztan, Nimet Özgüç, Gojko Bajramovic | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | İç Anadolu OTÇ Yerleşimleri | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Güneydoğu Anadolu OTÇ Yerleşimleri | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Batı Anadolu OTÇ Yerleşimleri | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Genel Değerlendirme | Genel Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |