AR254 Orta Tunç Çağında Anadolu Arkeolojisi

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR254
Ad Orta Tunç Çağında Anadolu Arkeolojisi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FATMA ŞAHİN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. FATMA ŞAHİN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı Anadolunun M.Ö. 2. binin ilk yarısında Orta Anadoluda Asur Ticaret Kolonileri çağının yerleşimlerini, mimarisini, küçük eserlerini, seramiğini ve tasvir sanatını tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Assur Ticaret Kolonileri Dönemi kapsamı, MÖ II. binyıl Anadolu tarihi coğrafyası, Assur Ticaret Kolonileri Döneminde Anadoludaki Karum ve Wabartumlar, çanak çömlek gelenekleri OTÇ yerlşimleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur

Kaynaklar

Ders sırasında ders notları verilmektedir

Notlar

İlgili dönemlere ait yerleşim yerlerine gezi düzenlenmesi. ŞAHİN, F., (2015). Küllüoba Orta Tunç Çağı'na Geçiş Dönemi: Mimarisi ve Çanak Çömleği. 30. Arkeometri Sonuçları Toplantısı:39-54


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 MÖ. 2. binyılın ilk yarısında Anadolu coğrafyasını, sosyo-ekonomik durumunu ve ticari faaliyetlerini kavrar.
ÖÇ02 MÖ. 2. binyılda Assur Ticaret Kolonileri Döneminde kullanılan ticari güzergahları gösterir
ÖÇ03 MÖ. 2. binyılın ilk yarısında Anadoluda görülen çanak çömlek geleneklerini mal özelliği, teknik özellik, form ve bezeme özellikleri açısından ayırt eder.
ÖÇ04 Assur ticaret kolonileri ile ilgili edindiği bilgileri arkeolojik ve linguistik verileri de kullanarak yorumlar.
ÖÇ05 Orta Tunç Çağında Anadolu Kültürlerini sınıflandırır.
ÖÇ06 Assur Ticaret Kolonileri Çağı yerleşim modelleri ve mimari özelliklerini sentez yapar.
ÖÇ07 Anadolunun yazı ile tanışma süreci ve yeniliklerini değerlendirir
ÖÇ08 Hitit siyasi tarihini değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır 1
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır 1
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir 2
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Assur Ticaret Kolonileri Döneminin kapsamı, önemi. İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Assur Ticaret Kolonileri Dönemi coğrafyası İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Assur Ticaret Kolonileri Dönemi ve MÖ 2. binyıl Anadolu tarihi coğrafyası İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Assur Ticaret Kolonileri Döneminde Anadoludaki Wabartumlar İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Assur Ticaret Kolonileri Döneminde Anadoludaki Karum İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Yazılı Kaynaklara göre lokalizasyonlar İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Kültepe/Kaneş Karum yerleşimi İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Benzetim
8 Ara Sınav Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kültepe/Kaneş Karum tabakalanması İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. T. Özgüç, Kültepe Kaniş. İstanbul., Fikri Kulakoğlu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 MÖ 2. Binyılda Anadoluda görülen boyalı çanak çömlek geleneklerinin form ve mal özellikleri açısından ele alınması İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Anadolu OTÇ Yerleşimleri İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Aliye Öztan, Nimet Özgüç, Gojko Bajramovic Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 İç Anadolu OTÇ Yerleşimleri İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Güneydoğu Anadolu OTÇ Yerleşimleri İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Batı Anadolu OTÇ Yerleşimleri İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Genel Değerlendirme Genel Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 19.11.2022 12:14