AR345 Klasik Arkeolojide Mimarlık I

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR345
Ad Klasik Arkeolojide Mimarlık I
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FİKRET FATİH GÜLŞEN


Dersin Amacı

Klasik Dönem mimari yapılarının teknik, plansal ve işlevsel tüm yönleriyle öğretilmesi amaçlanır

Dersin İçeriği

Klasik Dönem mimari yapılarının taş ve duvar işçiliklerini, mimari yapı özelliklerini, teknik, plansal ve işlevsel tüm detaylarıyla öğretilmeyi içerir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

W. B. Dinsmoor, The Architecture of Ancient Greece. New York 1975. A.Erhat, Çoban Krallar, Homeros, İlyada, İstanbul 1988 G. Gruben, Griechische Tempel und Heiligtümer, Münih 2001 G. Gruben, Klassische Bauforschung, Münih 2007 J.J. Coulton, Ancient Greek Architects at Work, New York 1982 W.B. Dinsmoor, The Architecture of Ancient Greece, New York 1975 W.B. Dinsmoor, The Burning of the Opisthodomos at Athens I. The Date AJA 36/2 1932

Notlar

Dersin hocasının ders notları ve görselleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Klasik Dönem Mimarlığının genel özelliklerini kavrar
ÖÇ02 Taş ocakları, ocaktan taş kesme yöntemleri, blok taşların kesilmesi, taşınması ve taşçı işaretlerini öğrenir
ÖÇ03 Taşların kaldırılma yöntemleri, makara, iskele ve rampa sistemlerini kavrar
ÖÇ04 Duvar teknikleri, blok taşların özellikleri ve taş işçiliklerini kavrar
ÖÇ05 Blok taşların üzerindeki taş işçilikleri, kenetler, dübeller ve zıvana yuvalarını öğrenir.
ÖÇ06 Mimari profiller ve mimari plastik süslemeleri öğrenir
ÖÇ07 Mimari düzenleri (İon, Dor, Korinth, Aeol, komposit) öğrenir.
ÖÇ08 Mimari yapı çeşitleri, yapıların bölümleri ve mimari yapı elemanlarını kavrar
ÖÇ09 Mimari yapıların temel sistemleri, taşıyıcılar, (sütunlar, plasterler, krişler) çatı örtü sistemlerini öğrenir.
ÖÇ10 Mimari yapıların bölümlerine göre blok taşlardaki işlemeleri kavrar
ÖÇ11 Kemer, tonoz, kubbe, düz dam, üçgen çatı ve örtü sistemlerini kavrar
ÖÇ12 Röleve, restitüsyon, rekonstrüksiyon ve belgeleme yöntemlerini öğrenir
ÖÇ13 Basit onarımlar, restorasyon ve konservasyon ilke ve yöntemlerini öğrenir
ÖÇ14 Resmi devlet yapılarını öğrenir
ÖÇ15 Sivil ve dini mimariyi öğrenir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur 4
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir 1
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Klasik Arkeolojide mimarlığa giriş ve Klasik Dönem Mimarlığının özelliklerini kavrar Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
2 Taş ocakları, ocaktan taş kesme teknikleri, blokların taşınma yöntemleri ve taşçı işaretlerini öğrenir Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
3 Makara, iskele ve rampa sistemleri ile taşların kaldırılma yöntemlerini öğrenir Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
4 Duvar teknikleri, blok taşların özellikleri ve taş işçiliklerini kavrar Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
5 Blok taşların üzerindeki taş işçilikleri, kenetler, dübeller ve zıvana yuvalarını görseller eşliğinde örneklerle kavraröğrenir. Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
6 Mimari profiller ve mimari plastik süslemeleri karşılaştırmalı bir şekilde örnekler ışığında öğrenir Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
7 Mimari düzenleri (İon, Dor, Korinth, Aeol, komposit) öğrenir. Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Yazılı Sınav Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
9 Mimari yapı çeşitleri, yapıların bölümleri ve mimari yapı elemanlarını kavrar Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
10 Mimari yapıların bölümlerine göre blok taşlardaki işlemeleri kavrar Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
11 Kemer, tonoz, kubbe, düz dam, üçgen çatı ve örtü sistemlerini kavrar Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
12 Röleve, restitüsyon, rekonstrüksiyon ve belgeleme yöntemlerini öğrenir Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
13 Basit onarımlar, restorasyon ve konservasyon ilke ve yöntemlerini öğrenir Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
14 Resmi devlet yapılarını öğrenir Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
15 Sivil ve dini mimariyi öğrenir Kitap ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS