Genel Bilgi
Kod | AR359 |
Ad | Deneysel Arkeoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA ŞAHİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FATMA ŞAHİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yeni bir araştırma yöntemi olan arkeolojinin deneysel olarak uygulanması ve geliştirilmesi bu dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği
Dersin içeriğini, arkeolojik buluntular ışığında, eski toplumları yeniden canlandırabilmek, tarih öncesi teknolojileri dolayısı ile sosyal ve ekonomik sistemleri anlayabilmek ve bugünkü sistemler ile ilişkilendirebilmek için, insanın kültür tarihini oluşturan ilk ve en eski nesneler olan taş ve kemik alet teknolojileri ile madencilik, dokumacılık, çömlekçilik, mimari yapılar gibi her türlü buluntunun yeniden canlandırılmasına yönelik araştırma yöntemlerinin uygulanması ve geliştirilmesini içeren araştırmalar ve deneysel çalışmaların anlatılması ve uygulanması oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Psiko-motor becerilerinin gelişmiş olması
Kaynaklar
Uygulamalı eğitim ve öğretim
Notlar
Önceki uygulamaların incelenmesi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Arkeolojik kazılarda çıkan, tarih öncesi dönemlere ve eski çağlara tarihlendirilen her türlü organik veya inorganik buluntunun yeniden canlandırılmasını tanımlar |
ÖÇ02 | Geçmişin aydınlanmasını sağlamaya katkı sağlayacak deneyler ve araştırmaları tanımlar. |
ÖÇ03 | Arkeoparklar, açıkhava müzeleri, çocuklar ve toplum için arkeoloji gibi çok sayıda faaliyet ve aktivite için gerekli ve ihtiyaç duyulan konuları kavrar. |
ÖÇ04 | Uzman ekip ile malzeme sağlayarak deneysel arkeoloji alanında çeşitli faaliyetleri sıralar |
ÖÇ05 | Eski çağlarda sanat, zanaat, tarım, yeme içme geleneği gibi konulardan oluşan tematik arkeoloji sergilerini analiz eder |
ÖÇ06 | Deneysel arkeoloji konusunda seminerler, kurslar ve konferanslar düzenlemeyi ayırt eder. |
ÖÇ07 | Faaliyet alanlarıyla ilgili kamu ve özel sektör kuruluşlarıyla ortak projeleri sentezler. |
ÖÇ08 | Kültür alanında canlılık yaratmak ve toplumun geçmiş ile olan bağını güçlendirmek için yeni yöntemleri değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Deneysel arkeoloji kavramı | İlgili kaynaklar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Arkeolojik kazılarda çıkan, tarih öncesi dönemlere ait her türlü organik veya inorganik buluntunun tanımlanması | İlgili kaynaklar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Türkiyede deneysel arkeoloji | İlgili örnekler incelensin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
4 | Deneysel arkeoloji araştırma ve uygulama merkezinin ilk ve tek örneği (Bilecik) | İlgili örnek incelensin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
5 | Dünyada deneysel arkeoloji | İlgili örnekler incelensin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Arkeoparklar, açıkhava müzeleri. | İlgili örnekler incelensin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Çocuklar ve toplum için arkeolojik faaliyet ve aktiviteler | İlgili örnekler incelensin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
9 | Sanat, zanaat, tarım, yeme içme geleneği gibi konulardan oluşan tematik arkeoloji. | İlgili kaynaklar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Deneysel arkeoloji konusunda ulusal ve uluslararası seminerler, kurslar ve konferanslar. | İlgili örnekler incelensin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Faaliyet alanlarıyla ilgili ortak projeler yürütme | İlgili çalışmalar yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
12 | Taş ve kemik alet teknolojileri | İlgili kaynaklar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
13 | Madencilik, dokumacılık, çömlekçilik canlandırmaları | İlgili çalışmalar yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
14 | Farklı uzmanlıkları olan yerli ve yabancı bilim insanlarının deneyimlenmesi | İlgili deneyimler paylaşılsın | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Genel değerlendirme | Genel değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bütünleme Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |