AR340 İran-Elam Arkeolojisi

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR340
Ad İran-Elam Arkeolojisi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FATMA ŞAHİN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. FATMA ŞAHİN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı Eski İranda gelişen Elam kültürleri, Tunç Çağlarında Suza Yerleşmesi, Akkad ve III. Ur Dönemi, Orta Elam, Geç Elam ve Med-Pers Uygarlıkları, yerleşim yerleri, mimari ve sanat eserleri tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

İranın tarihi coğrafyası; İranın prehistoryası: Paleolitik, Neolitik ve Kalkolitik Çağlar; Tunç Çağları: Kültür biçimleri ve yerleşim alanları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul gerektirmez

Kaynaklar

Ders notu dersler sırasında verilecektir

Notlar

İlgili kaynaklar ders haftasında verilecektir


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İran kronolojisini tanımlar, İran coğrafi sınırlarını ve iklimsel özelliklerini kavrar
ÖÇ02 MÖ. IV. bin yılda İranın siyasi yapısı ve kültür bölgelerini yorumlar, Proto Elam Dönemi siyasi olaylarını açıklar
ÖÇ03 Proto Elam Dönemi sanat eserlerini tanır, Elam ve Mezopotamya ilişkilerini arkeolojik verileri kullanarak açıklar
ÖÇ04 Erken Elam dönemi hanedanlıklarını ve siyasi gelişmeleri yazılı kaynakları kullanarak analiz eder
ÖÇ05 Erken Elam Dönemi sanat eserlerini ve bölgesel farklılıkları değerlendirir
ÖÇ06 Orta Elam Dönemi coğrafyası ve kronolojisi tanımlar, Orta Elam Dönemi siyasi olaylarını açıklar
ÖÇ07 Orta Elam Dönemi yerleşmelerinin mimarisi, çanak çömlek özellikleri ve sanat eserlerini tanır
ÖÇ08 Geç Elam Dönemi coğrafyası ve kronolojisi ayırt eder, Geç Elam Dönemi siyasi olaylarını açıklar
ÖÇ09 İran Bölgesinde I. bin sonrası (Med ve Pers) kültürel ve siyasal olaylarını değerlendirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur 2
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır 1
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır 1
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır 1
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin kapsamı ve önemi İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Pots, D.T. ( 1999 ): The Archaeology of Elam. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Elam Ülkesi Coğrafi Sınırları, iklimsel özellikleri ve M.Ö. 4. ve 2. Bin yıl İran Kronolojisi İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 İran Neolitik Dönem Yerleşimleri ve Neolitik Dönem Sanatı İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 İran Kalkolitik Dönem Yerleşmeleri ve sanatı İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 M.Ö. 4. Bin yılda İranda Sümer etkileri, Uruk yayılımı ve Susa Şehri İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
6 Eski Elam sanat eserleri İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Eski Elam Mimarisi İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Orta Elam Siyasi Tarihi İlgili yayınlar okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Orta Elam Dönemi Sanat eserleri İlgili yayınlar okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Dur Untaş (Choga Zanbil) İlgili yayınlar okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Orta ve Geç Elam Luristan Bronzları İlgili yayınlar okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Amlasch Kültürü (Marlık ve Hasanlu) İlgili yayınlar okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Geç Elam Dönemi Siyasi Tarihi ve Sanat Eserleri İlgili yayınlar okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Elam Krallığının yıkılışı ve İranda Med ve Pers hakimiyeti İlgili yayınlar okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili yayınlar okunsun-Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili yayınlar okunsun-Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 19.11.2022 12:21