Genel Bilgi
Kod | AR340 |
Ad | İran-Elam Arkeolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA ŞAHİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FATMA ŞAHİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Eski İranda gelişen Elam kültürleri, Tunç Çağlarında Suza Yerleşmesi, Akkad ve III. Ur Dönemi, Orta Elam, Geç Elam ve Med-Pers Uygarlıkları, yerleşim yerleri, mimari ve sanat eserleri tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
İranın tarihi coğrafyası; İranın prehistoryası: Paleolitik, Neolitik ve Kalkolitik Çağlar; Tunç Çağları: Kültür biçimleri ve yerleşim alanları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul gerektirmez
Kaynaklar
Ders notu dersler sırasında verilecektir
Notlar
İlgili kaynaklar ders haftasında verilecektir
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İran kronolojisini tanımlar, İran coğrafi sınırlarını ve iklimsel özelliklerini kavrar |
ÖÇ02 | MÖ. IV. bin yılda İranın siyasi yapısı ve kültür bölgelerini yorumlar, Proto Elam Dönemi siyasi olaylarını açıklar |
ÖÇ03 | Proto Elam Dönemi sanat eserlerini tanır, Elam ve Mezopotamya ilişkilerini arkeolojik verileri kullanarak açıklar |
ÖÇ04 | Erken Elam dönemi hanedanlıklarını ve siyasi gelişmeleri yazılı kaynakları kullanarak analiz eder |
ÖÇ05 | Erken Elam Dönemi sanat eserlerini ve bölgesel farklılıkları değerlendirir |
ÖÇ06 | Orta Elam Dönemi coğrafyası ve kronolojisi tanımlar, Orta Elam Dönemi siyasi olaylarını açıklar |
ÖÇ07 | Orta Elam Dönemi yerleşmelerinin mimarisi, çanak çömlek özellikleri ve sanat eserlerini tanır |
ÖÇ08 | Geç Elam Dönemi coğrafyası ve kronolojisi ayırt eder, Geç Elam Dönemi siyasi olaylarını açıklar |
ÖÇ09 | İran Bölgesinde I. bin sonrası (Med ve Pers) kültürel ve siyasal olaylarını değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır | 1 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin kapsamı ve önemi | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Pots, D.T. ( 1999 ): The Archaeology of Elam. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Elam Ülkesi Coğrafi Sınırları, iklimsel özellikleri ve M.Ö. 4. ve 2. Bin yıl İran Kronolojisi | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İran Neolitik Dönem Yerleşimleri ve Neolitik Dönem Sanatı | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İran Kalkolitik Dönem Yerleşmeleri ve sanatı | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | M.Ö. 4. Bin yılda İranda Sümer etkileri, Uruk yayılımı ve Susa Şehri | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Eski Elam sanat eserleri | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Eski Elam Mimarisi | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Orta Elam Siyasi Tarihi | İlgili yayınlar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Orta Elam Dönemi Sanat eserleri | İlgili yayınlar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Dur Untaş (Choga Zanbil) | İlgili yayınlar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Orta ve Geç Elam Luristan Bronzları | İlgili yayınlar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Amlasch Kültürü (Marlık ve Hasanlu) | İlgili yayınlar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Geç Elam Dönemi Siyasi Tarihi ve Sanat Eserleri | İlgili yayınlar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Elam Krallığının yıkılışı ve İranda Med ve Pers hakimiyeti | İlgili yayınlar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili yayınlar okunsun-Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili yayınlar okunsun-Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |