AR433 Prehistorik Sanat

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR433
Ad Prehistorik Sanat
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAKİYE EDENS
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. BAKİYE EDENS (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. CHRISTOPHER MEDWIN EDENS (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilere, prehistorik dönemlerin toplumlarının, bıraktıkları sanat eserlerindeki izlerden nasıl yorumlanabileceğini öğretmek. Prehistorik Sanat I' dersinin soyut bilgilerini somut bilgiler ile tamamlayarak, öğrencileri prehistorik dönem insanını, sanattan yola çıkarak, ekonomik, sosyal ve içsel değerler açısından ele alabilmeye yeterli kılmak.

Dersin İçeriği

Sanatın çeşitli biçim ve tarzlara, toplumların kültürü ile büründüğünü düşünürsek, sanatı incelemek ile aslında, içinden geldiği toplulukları inceliyoruz. Prehistorik sanat, bu incelemenin mümkün olduğunca erken dönemlerine eğilerek, insanda sanat olgusunun başladığı en erken dönemden itibaren, toplumu ile örüntülü maddi ve manevi davranış biçimlerini, ait oldukları toplulukların sosyal yapılarını incelemektedir. Prehistorik Sanat 1 dersinde öncelikle sanatın içeriği, algılanışı, ne olabileceği etrafında yoğunlaşılacaktır. Daha sonra, insanda sanat vurgulamalarının işaretlerinin paralelinde, Paleolitik dönem sanatı genel olarak ele alınacaktır. Dönem, sanata etnografik yaklaşım ve bu yaklaşımları arkeoloji içerisinde anlamlandırma çalışmalarını ele alış ile sona erecektir. Modern Homo sapiens ile sanatsal gösterimler arasındaki ilişki ve insanın Avrupa'ya varışı ile sanatsal hareketlilik arasındaki sorgulamalar öğrencilere tanıtılacak ve arkasından bu hareketliliğin taşınır ve taşınmaz sanat kanıtları eşliğinde, mağara sanatında sitiller, kullanılmış olan malzemeler, tarihlendirmeye yönelik bilgiler ile, öğrenciler prehistorik sanatı sorgulamaya hazırlanacaklardır.

Dersin Ön Koşulu

Beş ve daha fazla öğrenci tarafından seçilmiş olmalı.

Kaynaklar

İlgili kaynakça okunsun

Notlar

İlgili kaynakça okunsun


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sanatın ne olabileceğini, felsefi açıdan değerlendirir. Sanatın, diğer beceri gerektiren meslek gurupları ile arasındaki ilişki ve farklılıklarını açıklar. Sanatı sosyal içerikler bağlamında değerlendirir.
ÖÇ02 Sanatın en erken görünümlerini, oluşum, gelişim ve amaç açısından insanın evrimi eşliğinde analiz eder. Arkeolojik sanat ürünlerini etnografik karşılaştırmalar ile ele alarak erken sanat ürünlerindeki anlamlara yönelik toplumsal yorumlar yapar.
ÖÇ03 Paleolitik dönem sanatının manalandırmada fikirler sunar. Modern Homo sapiens ile sanatın ilişki derecelerini yorumlar.
ÖÇ04 Sanatın arkeolojik kanıtlarını etnografik kıyaslamalarla açıklar. Fonksiyonel malzemelerin dekore ediliş nedenlerini yorumlar.
ÖÇ05 Etnografik figürinlerden yola çıkıp aynı anlamları arkeolojik buluntularda değerlendirir. Prehistorik gösterimlerden dönemin ekoloji yorumları için tahminler yapar.
ÖÇ06 Sanatı insanın göç güzergahı beraberinde değerlendirir.
ÖÇ07 Motifleri sanat çeşitleri bağlamında ele alabilir, Kaya yüzeylerindeki sanatsal vurgulamaların tekniklerine yönelik yorumları yapar.
ÖÇ08 Prehistorik sanatı tarihlendirme ve korumaya yönelik sorunları kavrar.
ÖÇ09 Ekoller yaratan Avrupa, Avusturalya ve Afrika mağaralarındaki sanatsal gösterimleri tanır, Anadolu'nun sanat açısından bulunduğu durumu yorumlar.
ÖÇ10 Avrupa'da mağara resimlerinin yayılım güzergahlarının nedenlerini yorumlar, Dünyanın çeşitli yerlerindeki etnografik mağara ve kaya yüzeylerindeki gösterimlerden prehistorik dönemler için analojiler yapar.
ÖÇ11 Anadolu'da prehistorik sanat gösterimlerinin hangi coğrafyalarda olduğunu kavrar.
ÖÇ12 Anadolu mağara ve kaya sanatını komşu bölgelerdeki gösterimler ile karşılaştırıp, etkileşimlerin yönünü kavrar, Anadolu'daki prehistorik sanatın yapımcılarının hangi insan türleri olabileceğini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur 5
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır 4
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sanatın tanımı, sanatı anlamak, artist ve zanaatkar, sanatın yansıttıkları. Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
2 Semboller ve sanat, sanat ve dekorasyon. Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
3 Bütün gösterimler sanat mıdır, sanatın sosyal ve kültürel bağlamı Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
4 Paleolitik sanata genel bakış. Modern Homo sapiens ve sanat. Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
5 Arkeoloji için sanatı etnografik kıyaslama. İnsanlar çanak çömleği niçin süsler? Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
6 Etnografik figürinler. Figürinlerde arkeolojik bir durum olarak Çatal Höyük Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
7 Ara sınav için genel tekrar, Tutulmuş olunan notlar gözden geçirilmeli. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Modern Homo sapiens ve sanat. Avrupa'nın Üst Paleolitik sanatı. Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
10 Taşınır sanatta insan, hayvan ve diğer elemanlar. Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
11 Mağara duvar sanatındaki konular ve sitiller, kullanılmış olan renkler ve malzemeler. Prehistorik sanatı tarihlendirme zorlukları. Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
12 Avusturalya ve Güney Afrika kaya sanat Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
13 Mağara resimlerinin Avrupa yayılımı ve ekollere yol açan mağaralar. Avrupa Üst Paleolitik mağara sanatı tartışma odakları: sanat içindir, av büyüsü, totemizm ve şamanizm , strüktüralizm (yapısalcılık) ve sosyal iletişim. Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
14 Anadolu'nun prehistorik Sanattaki Yeri I Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
15 Anadolu'nun prehistorik Sanattaki Yeri II Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.11.2022 10:07