Genel Bilgi
Kod | AR433 |
Ad | Prehistorik Sanat |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BAKİYE EDENS
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. CHRISTOPHER MEDWIN EDENS (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere, prehistorik dönemlerin toplumlarının, bıraktıkları sanat eserlerindeki izlerden nasıl yorumlanabileceğini öğretmek. Prehistorik Sanat I' dersinin soyut bilgilerini somut bilgiler ile tamamlayarak, öğrencileri prehistorik dönem insanını, sanattan yola çıkarak, ekonomik, sosyal ve içsel değerler açısından ele alabilmeye yeterli kılmak.
Dersin İçeriği
Sanatın çeşitli biçim ve tarzlara, toplumların kültürü ile büründüğünü düşünürsek, sanatı incelemek ile aslında, içinden geldiği toplulukları inceliyoruz. Prehistorik sanat, bu incelemenin mümkün olduğunca erken dönemlerine eğilerek, insanda sanat olgusunun başladığı en erken dönemden itibaren, toplumu ile örüntülü maddi ve manevi davranış biçimlerini, ait oldukları toplulukların sosyal yapılarını incelemektedir. Prehistorik Sanat 1 dersinde öncelikle sanatın içeriği, algılanışı, ne olabileceği etrafında yoğunlaşılacaktır. Daha sonra, insanda sanat vurgulamalarının işaretlerinin paralelinde, Paleolitik dönem sanatı genel olarak ele alınacaktır. Dönem, sanata etnografik yaklaşım ve bu yaklaşımları arkeoloji içerisinde anlamlandırma çalışmalarını ele alış ile sona erecektir. Modern Homo sapiens ile sanatsal gösterimler arasındaki ilişki ve insanın Avrupa'ya varışı ile sanatsal hareketlilik arasındaki sorgulamalar öğrencilere tanıtılacak ve arkasından bu hareketliliğin taşınır ve taşınmaz sanat kanıtları eşliğinde, mağara sanatında sitiller, kullanılmış olan malzemeler, tarihlendirmeye yönelik bilgiler ile, öğrenciler prehistorik sanatı sorgulamaya hazırlanacaklardır.
Dersin Ön Koşulu
Beş ve daha fazla öğrenci tarafından seçilmiş olmalı.
Kaynaklar
İlgili kaynakça okunsun
Notlar
İlgili kaynakça okunsun
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sanatın ne olabileceğini, felsefi açıdan değerlendirir. Sanatın, diğer beceri gerektiren meslek gurupları ile arasındaki ilişki ve farklılıklarını açıklar. Sanatı sosyal içerikler bağlamında değerlendirir. |
ÖÇ02 | Sanatın en erken görünümlerini, oluşum, gelişim ve amaç açısından insanın evrimi eşliğinde analiz eder. Arkeolojik sanat ürünlerini etnografik karşılaştırmalar ile ele alarak erken sanat ürünlerindeki anlamlara yönelik toplumsal yorumlar yapar. |
ÖÇ03 | Paleolitik dönem sanatının manalandırmada fikirler sunar. Modern Homo sapiens ile sanatın ilişki derecelerini yorumlar. |
ÖÇ04 | Sanatın arkeolojik kanıtlarını etnografik kıyaslamalarla açıklar. Fonksiyonel malzemelerin dekore ediliş nedenlerini yorumlar. |
ÖÇ05 | Etnografik figürinlerden yola çıkıp aynı anlamları arkeolojik buluntularda değerlendirir. Prehistorik gösterimlerden dönemin ekoloji yorumları için tahminler yapar. |
ÖÇ06 | Sanatı insanın göç güzergahı beraberinde değerlendirir. |
ÖÇ07 | Motifleri sanat çeşitleri bağlamında ele alabilir, Kaya yüzeylerindeki sanatsal vurgulamaların tekniklerine yönelik yorumları yapar. |
ÖÇ08 | Prehistorik sanatı tarihlendirme ve korumaya yönelik sorunları kavrar. |
ÖÇ09 | Ekoller yaratan Avrupa, Avusturalya ve Afrika mağaralarındaki sanatsal gösterimleri tanır, Anadolu'nun sanat açısından bulunduğu durumu yorumlar. |
ÖÇ10 | Avrupa'da mağara resimlerinin yayılım güzergahlarının nedenlerini yorumlar, Dünyanın çeşitli yerlerindeki etnografik mağara ve kaya yüzeylerindeki gösterimlerden prehistorik dönemler için analojiler yapar. |
ÖÇ11 | Anadolu'da prehistorik sanat gösterimlerinin hangi coğrafyalarda olduğunu kavrar. |
ÖÇ12 | Anadolu mağara ve kaya sanatını komşu bölgelerdeki gösterimler ile karşılaştırıp, etkileşimlerin yönünü kavrar, Anadolu'daki prehistorik sanatın yapımcılarının hangi insan türleri olabileceğini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sanatın tanımı, sanatı anlamak, artist ve zanaatkar, sanatın yansıttıkları. | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Semboller ve sanat, sanat ve dekorasyon. | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Bütün gösterimler sanat mıdır, sanatın sosyal ve kültürel bağlamı | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
4 | Paleolitik sanata genel bakış. Modern Homo sapiens ve sanat. | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
5 | Arkeoloji için sanatı etnografik kıyaslama. İnsanlar çanak çömleği niçin süsler? | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
6 | Etnografik figürinler. Figürinlerde arkeolojik bir durum olarak Çatal Höyük | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
7 | Ara sınav için genel tekrar, | Tutulmuş olunan notlar gözden geçirilmeli. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Modern Homo sapiens ve sanat. Avrupa'nın Üst Paleolitik sanatı. | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
10 | Taşınır sanatta insan, hayvan ve diğer elemanlar. | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Mağara duvar sanatındaki konular ve sitiller, kullanılmış olan renkler ve malzemeler. Prehistorik sanatı tarihlendirme zorlukları. | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
12 | Avusturalya ve Güney Afrika kaya sanat | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
13 | Mağara resimlerinin Avrupa yayılımı ve ekollere yol açan mağaralar. Avrupa Üst Paleolitik mağara sanatı tartışma odakları: sanat içindir, av büyüsü, totemizm ve şamanizm , strüktüralizm (yapısalcılık) ve sosyal iletişim. | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
14 | Anadolu'nun prehistorik Sanattaki Yeri I | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
15 | Anadolu'nun prehistorik Sanattaki Yeri II | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |