AR463 Su Altı Arkeolojisi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR463
Ad Su Altı Arkeolojisi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FATMA ŞAHİN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. FATMA ŞAHİN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Su altı arkeolojisinin terminolojisi, inceleme alanları, tarihçesi, Türkiyedeki başlangıcı, antik dönem batıkları, antik dönem gemi tipolojisi ve günümüzde yapılan sualtı kazı ve yüzey araştırmaları bu dersin amacını oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriğini, su altı arkeolojisi terminolojisi, su altı kazı teknikleri, su altı araştırma teknikleri, antik batık araştırmaları, antik tekne tipolojisi, uzak bölgeler arası deniz ticareti oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul gerektirmez

Kaynaklar

Ders sırasında verilecektir

Notlar

Haftalık ders konusuna uygun kaynaklar ilgili hafta için önerilecektir.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Su altı arkeolojisini açıklar
ÖÇ02 Sualtı arkeolojisinin inceleme alanlarını tanımlar
ÖÇ03 Sualtı arkeolojisinin tekniklerini sıralar
ÖÇ04 Dalış teknik ve bilgilerini kavrar
ÖÇ05 Su altı arkeolojisini tarihçesini analiz eder
ÖÇ06 Batıklar ve gemi tipolojisini ayırt eder
ÖÇ07 Antik Dönem deniz ticaretini sentez yapar
ÖÇ08 Günümüz sualtı kazı ve araştırmalarındaki yeni teknik ve yöntemleri değerlendirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur 1
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır 2
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular 1
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır 1
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sualtı arkeolojisine giriş İlgili kaynaklar okunsun. Kikladic Mettalurgeye and The Aegan Early Bronze Age, COLİN RENFREW, AJA Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Denizsel arkeoloji İlgili kaynaklar okunsun. A Syrian Trading Venture to Egypt, De Greave, D. FAULKNER, Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Batık arkeolojisi İlgili kaynaklar okunsun. Nemi Gölü Batığı, Mary Rose Batığı, Zurih Gölü su altı kalıntıları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Su altı arkeolojisinin inceleme alanları İlgili kaynaklar okunsun. Limanlar, Dalgakıran, Mendirek, tapınaklar, deniz fenerii nekropol alanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Sualtı arkeolojisinin tarihsel gelişimi İlgili kaynaklar okunsun. George Bass, Cemal Pulak, Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Türkiyede su altı arkeolojisi İlgili kaynaklar okunsun. Uluburun Batığı, Gelidonya Batığı, Hakan Öniz Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Türkiyedeki batıklar İlgili kaynaklar okunsun. Tunç Çağında Doğu Akdenizde Ticaret ve Gemi Teknolojisi, Özlem Balkozak, Konya. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sualtı yüzey araştırması İlgili kaynaklar okunsun. Kıyı yapısı, su hareketleri, derinlik, teknenin hammaddesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Sualtı tarama metodları İlgili kaynaklar okunsun. U arama metodu, Genişleyen kareler metodu, Jack-stay arama metodu, halatlı arama, serbest dalış Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Sualtı kazı teknikleri İlgili kaynaklar okunsun. Kıyı yapısı, su hareketleri, derinlik, teknenin ham maddesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Antik gemi tipolojisi İlgili kaynaklar okunsun. Anadoluda tekne tipolojisi (MÖ 3000-MS 400) Harun Öztaş, Ankara Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Antik Dönem deniz ticareti İlgili kaynaklar okunsun. Başlangıcından Roma Dönemine kadar Doğu Akdenizde Denizcilik ve Gemi Yapımı Atakan Aydınoğulu, Çanakale Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Sualtı kazısı yapılan yerleşim yerleri İlgili kaynaklar okunsun. Yeni kapı, Limantepe, Marmara Adası, Bodrum Myndos Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Genel Değerlendirme -Yarıyıl Sonu Sınavları Genel Değerlendirme -Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Bütünleme Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 19.11.2022 12:29