Genel Bilgi
Kod | AR463 |
Ad | Su Altı Arkeolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA ŞAHİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FATMA ŞAHİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Su altı arkeolojisinin terminolojisi, inceleme alanları, tarihçesi, Türkiyedeki başlangıcı, antik dönem batıkları, antik dönem gemi tipolojisi ve günümüzde yapılan sualtı kazı ve yüzey araştırmaları bu dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini, su altı arkeolojisi terminolojisi, su altı kazı teknikleri, su altı araştırma teknikleri, antik batık araştırmaları, antik tekne tipolojisi, uzak bölgeler arası deniz ticareti oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul gerektirmez
Kaynaklar
Ders sırasında verilecektir
Notlar
Haftalık ders konusuna uygun kaynaklar ilgili hafta için önerilecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Su altı arkeolojisini açıklar |
ÖÇ02 | Sualtı arkeolojisinin inceleme alanlarını tanımlar |
ÖÇ03 | Sualtı arkeolojisinin tekniklerini sıralar |
ÖÇ04 | Dalış teknik ve bilgilerini kavrar |
ÖÇ05 | Su altı arkeolojisini tarihçesini analiz eder |
ÖÇ06 | Batıklar ve gemi tipolojisini ayırt eder |
ÖÇ07 | Antik Dönem deniz ticaretini sentez yapar |
ÖÇ08 | Günümüz sualtı kazı ve araştırmalarındaki yeni teknik ve yöntemleri değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur | 1 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sualtı arkeolojisine giriş | İlgili kaynaklar okunsun. Kikladic Mettalurgeye and The Aegan Early Bronze Age, COLİN RENFREW, AJA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Denizsel arkeoloji | İlgili kaynaklar okunsun. A Syrian Trading Venture to Egypt, De Greave, D. FAULKNER, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Batık arkeolojisi | İlgili kaynaklar okunsun. Nemi Gölü Batığı, Mary Rose Batığı, Zurih Gölü su altı kalıntıları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Su altı arkeolojisinin inceleme alanları | İlgili kaynaklar okunsun. Limanlar, Dalgakıran, Mendirek, tapınaklar, deniz fenerii nekropol alanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sualtı arkeolojisinin tarihsel gelişimi | İlgili kaynaklar okunsun. George Bass, Cemal Pulak, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Türkiyede su altı arkeolojisi | İlgili kaynaklar okunsun. Uluburun Batığı, Gelidonya Batığı, Hakan Öniz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Türkiyedeki batıklar | İlgili kaynaklar okunsun. Tunç Çağında Doğu Akdenizde Ticaret ve Gemi Teknolojisi, Özlem Balkozak, Konya. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sualtı yüzey araştırması | İlgili kaynaklar okunsun. Kıyı yapısı, su hareketleri, derinlik, teknenin hammaddesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Sualtı tarama metodları | İlgili kaynaklar okunsun. U arama metodu, Genişleyen kareler metodu, Jack-stay arama metodu, halatlı arama, serbest dalış | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Sualtı kazı teknikleri | İlgili kaynaklar okunsun. Kıyı yapısı, su hareketleri, derinlik, teknenin ham maddesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Antik gemi tipolojisi | İlgili kaynaklar okunsun. Anadoluda tekne tipolojisi (MÖ 3000-MS 400) Harun Öztaş, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Antik Dönem deniz ticareti | İlgili kaynaklar okunsun. Başlangıcından Roma Dönemine kadar Doğu Akdenizde Denizcilik ve Gemi Yapımı Atakan Aydınoğulu, Çanakale | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Sualtı kazısı yapılan yerleşim yerleri | İlgili kaynaklar okunsun. Yeni kapı, Limantepe, Marmara Adası, Bodrum Myndos | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel Değerlendirme -Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Değerlendirme -Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bütünleme Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |