RTV123 Radyo, TV Sinemanın Temelleri

3 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTV123
Ad Radyo, TV Sinemanın Temelleri
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. BERİN YOCA


Dersin Amacı

Radyo, televizyon ve sinema yapımlarında kullanılan kuram, kavram ve tekniklerin öğrencilere kavratılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Radyo, televizyon ve sinemanın kitle iletişimindeki yeri; yapım türleri ve teknikleri; kamera, ışık, ses, kurgu, görüntü kalitesi ve kompozisyon, mercekler, çekim ölçekleri, stüdyo çekimi ve dış çekim teknikleri.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Bob FOSS, Sinema ve Televizyonda Anlatım Teknikleri ve Dramaturji, Çev. Mustafa K. Gerçeker, 1. Baskı, İstanbul, Hayalbaz Kitap, 2009 Prof. Dr. Alim Şerif ONARAN, Sinemaya Giriş, Filiz Kitabevi, İstanbul, 1986 Bülent VARDAR, Sinema ve Televizyon Görüntüsünün Temel Öğeleri, Beta Yayınları

Notlar

Radyo-Tv ve Sinema Ders Notları, Berin YOCA


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İletişimi tanımlayabilir, iletişim çalışmaları ve modellerini açıklar.
ÖÇ02 Medya kavramını, medya kuram ve yaklaşımlarını açıklar.
ÖÇ03 Medya endüstrisini küresel ve ulusal ölçekte değerlendirir.
ÖÇ04 Dünyada ve ülkemizde radyonun gelişimini ve etkilerini açıklar.
ÖÇ05 Radyo yayıncılığının teknik altyapısını, yayın sistemlerini ve meslek gruplarını tanımlar.
ÖÇ06 Hareketli görüntünün fiziğini ve sinemanın doğuş sürecini açıklar.
ÖÇ07 Sinemanın tarihsel olarak teknik ve estetik gelişimini açıklar.
ÖÇ08 Kamera, ışık, ses, kompozisyon, çekim ölçekleri, kurgu vb. teknik özellikleri tanımlar.
ÖÇ09 Bir filmin yapım öncesi, yapım ve yapım sonrası süreçlerini açıklar.
ÖÇ10 Dünyada ve Türkiye'de televizyonun teknik gelişim sürecini açıklar.
ÖÇ11 Televizyon yayın sistemlerini ve bu yayınların kitlelere ulaştırılma tekniklerini açıklar.
ÖÇ12 Televizyon yayıncılığında kullanılan teknik terimleri ve televizyonda çalışan meslek gruplarını tanımlar.
ÖÇ13 Televizyon yapım türleri, stüdyo ve stüdyo dışı çekimleri, bant yayın, canlı yayın vb. özelliklerini açıklar.
ÖÇ14 İletişim alanındaki teknolojik gelişmeleri, yeni medya kavramını ve radyo, televizyon ve sinemanın bu bağlamdaki konumunu değerlendirir.
ÖÇ15 Kültür endüstrisi ve kitle iletişim araçları ilişkisini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo ve televizyon programcılığı ile ilgili genel kavramları, mesleki terimleri, ilkeleri ve yapım özelliklerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya kuruluşlarında haber üretim aşamasında geçerli temel kavramları, ilkeleri ve yöntemleri kavrar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya sektöründe üretilen haber, haber röportaj, köşe yazısı-fıkra, sohbet, makale, eleştiri, portre, biyografi, hatıra,gezi yazısı, radyo program metni, televizyon program metni, senaryo yazma ve çeşitli türde radyo ve televizyon programları oluşturabilecek temel bilgilere sahiptir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel tasarım, grafik-animasyon- film çekme, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işleyebilmek ve kurgu yapabilmek için gerekli mesleki kazanımlara sahiptir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo ve televizyon programı öneri formu hazırlar, radyo ve televizyon program metni yazar, çeşitli formatlarda radyo ve televizyon programlarının nasıl yapılacağının açıklar.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türleri (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, kurgu tekniklerini uygular, kurgu yapar, reklam, dizi ve film senaryosu yazar, grafik tasarım-animasyon konularını ve çekim tekniklerini bilir, film çeker, teknolojik araçları etkin kullanır. 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanında iyi tanımlanmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek adına eleştirel ve yaratıcı düşünme; uygulamalarda ise gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri hayata nasıl geçirebileceğini göstermek için uygun yöntem, araç ve teknikleri kullanır. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanında Alanı ile ilgili konularda, mesleki yasal mevzuatı dikkate almak suretiyle , etik değerler ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket ederek medya sektöründe (gazete,internet, dergi, radyo ve televizyon kuruluşları vb.) üretilen ürünlerin içeriklerini hazırlar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Radyo Tv. alanında, medya ve iletişim sektöründe (yazılı-görsel -işitsel-internet vb.) çeşitli uzmanlık alanlarına uygun ürün ortaya koyarken mesleki açıdan teknolojik araçları ve donanımları (telefon, kamera , bilgisayar, fotoğraf makinesi, kayıt cihacı vb.) etkin kullanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanı ile ilgili tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve disiplinlerarası da dahil ilgili takımlarda çalışma becerisine sahip olur. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gerektiğinde Sorumluluğu bizzat üstlenmek ve diğer çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirmek, denetlemek ve mesleki ihtiyaçları karşılayacak şekilde bir süreci yönetir. 4
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme becerisi kazanarak, mesleği ile ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini (kurs, seminer, araştırma, hizmet içi ve hizmet dışı eğitim vb.yöntemlerle) sürekli geliştirmek suretiyle çalışma hayatında kullanabilir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Medya sektöründe, gerçek ve doğru bilgiye ulaşabilmenin tek yolunun sağlıklı, etkin, doğru ve güçlü bir iletişim kurmaktan geçtiğini bilir ve bunu gerçekleştirirken etkili bir Türkçe ve diğer yabancı dillerden bir veya birkaçını kullanması gerekliliğini kavrar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Radyo Tv. alanında ve medya sektöründe meslektaşlarla, diğer kişilerle ve ilgili hedef kitlelerle iletişimde internetin gücünü bilir ve aktif olarak sosyal paylaşım sitelerini ve twiterı kullanabilmek için bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Cemiyet hayatında Protokol ve sosyal davranış kurallarını açıklar, yerine göre kararlar verir ve insiyatif kullanır. 3
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo ve Televizyon Programcılığı ile ilgili temel, uygulamalı ve teorik bilgilere sahiptir. 5
PÖÇ18 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türler (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, senaryo yazar ve kurgu yapar. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanda hizmet verirken, insan hak ve özgürlüklerini dikkate alarak ve demokrasi çerçevesinde; toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere ve meslek etiğine önem vererek, özel ve kamusal alan ayrımı kapsamında bilinçli şekilde hizmet verir..


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı, İletişimin tanımı ve iletişim modelleri Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Medya ve medya türleri Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Medya endüstrisi ve görsel- işitsel medya Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Radyonun icadı, tarihsel gelişimi ve işlevleri Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Radyo yayıncılığının temel kavramları ve radyo yayın sistemleri Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Hareketli görüntünün doğuşu ve sinema Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Sinematografinin gelişimi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sinemada görsel dil oluşturma Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
10 Film yapım süreci Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 Televizyonun icadı ve tarihsel gelişimi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Televizyon yayın sistemleri ve teknikleri Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
13 Televizyon yayıncılığının temel kavramları Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Televizyonda yapım unsurları ve yayın süreci Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
15 Yeni iletişim teknolojileri ve genel özellikleri Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 87
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,48
AKTS 3 AKTS