RTV126 Kitle İletişim Kuramları

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTV126
Ad Kitle İletişim Kuramları
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. VİLDA YARDIM TEKKOLLU


Dersin Amacı

İletişim, kitle iletişimi ve kitle iletişim kuramlarına yönelik bilgilerle, kitle iletişim araçlarından gönderilen iletilerin kitleler üzerinde yarattığı etkilerin kavranması amaçlanır.

Dersin İçeriği

İletişim, Kitle İletişimi, Kitle İletişim Araçları, İletişimin Amaçları, İletişim Süreci ve Unsurları, Kitle İletişim Kuramları ve Tutucu Yaklaşımlar, Kitle iletişim Kuramlarında Tutucu Yaklaşımlar II: Yapısal İşlevselcilik, Kitle İletişim Kuramlarında Değişimci Yaklaşımlar, Kitle İletişim Kuramlarında Çizgisel, Sosyo-Psikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar, Kitle İletişim Kuramlarında Sosyo-Psikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar II: Tutumlar ve Boyutları, Kitle İletişim Kuramlarında Sosyo-Psikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar III: Şema Kuramı ve Schramm'ın Kitle İletişim Modeli, Kitle İletişim Kuramlarında İletiyle İlgili Araştırmalar: İki ve Çok Aşamalı Akış: Kanaat Önderi-Kapı Bekçisi Toplumbilimsel Yaklaşım, Kültürel Göstergeler ve Ekim Modeli, Gündem Belirleme Kuramı, Sihirli Mermi ve Sessizlik Sarmalı, Teknolojik Belirleyicilik Kuramı ve Frankfurt Okulu.

Dersin Ön Koşulu

Koşul yok

Kaynaklar

Kitle İletişim Kuramları, Veli Polat, İstanbul, 2016.

Notlar

Genel ve Teknik İletişim, Hasan Tutar, M. Kemal Yılmaz. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2003. İletişimin ABC si, Ünsal Oskay, Simavi Yayınları, İstanbul, 1994.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İletişim ve kitle iletişimi kavramlarını açıklayabilir
ÖÇ02 İletişim süreci ve ögelerini (unsurlarını) açıklayabilir
ÖÇ03 İletişimin amaçlarını açıklar.
ÖÇ04 İletişim kuramlarının bilimsel temelleri ve tarihsel gelişimini özetler.
ÖÇ05 İletişim araçlarının izler kitle üzerindeki etkilerini açıklar.
ÖÇ06 Kitle iletişim kuramlarından tutucu yaklaşımları açıklar.
ÖÇ07 Tutumlar ve Tutumların Boyutlarını sınıflandırır.
ÖÇ08 Sihirli Mermi ve Suskunluk Sarmalı kavramlarını tanımlar.
ÖÇ09 Frankfurt okulunu, kuramcılarını ve teorilerini kavrar.
ÖÇ10 İletişim araçlarının kitle kültürü oluşturmadaki rolünü kavrar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo ve televizyon programcılığı ile ilgili genel kavramları, mesleki terimleri, ilkeleri ve yapım özelliklerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya kuruluşlarında haber üretim aşamasında geçerli temel kavramları, ilkeleri ve yöntemleri kavrar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya sektöründe üretilen haber, haber röportaj, köşe yazısı-fıkra, sohbet, makale, eleştiri, portre, biyografi, hatıra,gezi yazısı, radyo program metni, televizyon program metni, senaryo yazma ve çeşitli türde radyo ve televizyon programları oluşturabilecek temel bilgilere sahiptir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel tasarım, grafik-animasyon- film çekme, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işleyebilmek ve kurgu yapabilmek için gerekli mesleki kazanımlara sahiptir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo ve televizyon programı öneri formu hazırlar, radyo ve televizyon program metni yazar, çeşitli formatlarda radyo ve televizyon programlarının nasıl yapılacağının açıklar.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türleri (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, kurgu tekniklerini uygular, kurgu yapar, reklam, dizi ve film senaryosu yazar, grafik tasarım-animasyon konularını ve çekim tekniklerini bilir, film çeker, teknolojik araçları etkin kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanında iyi tanımlanmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek adına eleştirel ve yaratıcı düşünme; uygulamalarda ise gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri hayata nasıl geçirebileceğini göstermek için uygun yöntem, araç ve teknikleri kullanır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanında Alanı ile ilgili konularda, mesleki yasal mevzuatı dikkate almak suretiyle , etik değerler ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket ederek medya sektöründe (gazete,internet, dergi, radyo ve televizyon kuruluşları vb.) üretilen ürünlerin içeriklerini hazırlar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Radyo Tv. alanında, medya ve iletişim sektöründe (yazılı-görsel -işitsel-internet vb.) çeşitli uzmanlık alanlarına uygun ürün ortaya koyarken mesleki açıdan teknolojik araçları ve donanımları (telefon, kamera , bilgisayar, fotoğraf makinesi, kayıt cihacı vb.) etkin kullanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanı ile ilgili tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve disiplinlerarası da dahil ilgili takımlarda çalışma becerisine sahip olur.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gerektiğinde Sorumluluğu bizzat üstlenmek ve diğer çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirmek, denetlemek ve mesleki ihtiyaçları karşılayacak şekilde bir süreci yönetir.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme becerisi kazanarak, mesleği ile ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini (kurs, seminer, araştırma, hizmet içi ve hizmet dışı eğitim vb.yöntemlerle) sürekli geliştirmek suretiyle çalışma hayatında kullanabilir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Medya sektöründe, gerçek ve doğru bilgiye ulaşabilmenin tek yolunun sağlıklı, etkin, doğru ve güçlü bir iletişim kurmaktan geçtiğini bilir ve bunu gerçekleştirirken etkili bir Türkçe ve diğer yabancı dillerden bir veya birkaçını kullanması gerekliliğini kavrar. 1
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Radyo Tv. alanında ve medya sektöründe meslektaşlarla, diğer kişilerle ve ilgili hedef kitlelerle iletişimde internetin gücünü bilir ve aktif olarak sosyal paylaşım sitelerini ve twiterı kullanabilmek için bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Cemiyet hayatında Protokol ve sosyal davranış kurallarını açıklar, yerine göre kararlar verir ve insiyatif kullanır. 2
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo ve Televizyon Programcılığı ile ilgili temel, uygulamalı ve teorik bilgilere sahiptir.
PÖÇ18 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türler (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, senaryo yazar ve kurgu yapar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanda hizmet verirken, insan hak ve özgürlüklerini dikkate alarak ve demokrasi çerçevesinde; toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere ve meslek etiğine önem vererek, özel ve kamusal alan ayrımı kapsamında bilinçli şekilde hizmet verir.. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İletişim, Kitle iletişimi ve Kitle İletişim Araçları İnternetten ders konularını araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 İletişim Süreci ve Unsurları Kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Kitle İletişim Kuramları ve Tutucu Yaklaşımlar Konunun gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Kitle iletişim Kuramlarında Tutucu Yaklaşımlar II: Yapısal İşlevselcilik Konunun gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Kitle İletişim Kuramlarında Değişimci Yaklaşımlar Önceki konuların tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Kitle İletişim Kuramlarında Çizgisel, Sosyo-Psikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar Önceki konuların tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Kitle İletişim Kuramlarında Sosyo-Psikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar II: Tutumlar ve Boyutları Önceki konuların gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kitle İletişim Kuramlarında Sosyo-Psikolojik ve Toplumsal Yaklaşımlar III: Şema Kuramı ve Schramm'ın Kitle İletişim Modeli Konunun gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Kitle İletişim Kuramlarında İletiyle İlgili Araştırmalar: İki ve Çok Aşamalı Akış: Kanaat Önderi-Kapı Bekçisi Toplumbilimsel Yaklaşım Konunun gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Kültürel Göstergeler ve Ekim Modeli Konunun gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Gündem Belirleme Kuramı Konunun gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Sihirli Mermi ve Sessizlik Sarmalı Konunun gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Teknolojik Belirleyicilik Kuramı Konuların tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Frankfurt Okulu Konuların tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS