Genel Bilgi
Kod | RTV201 |
Ad | Belgesel Film |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. BERİN YOCA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. BERİN YOCA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Belgesel sinemanın sanatsal ve toplumsal rolünü, tarihsel gelişimini ve belgesel film türlerini teorik bilgi olarak vermek ve belgesel film yapma becerisi geliştirmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Belgesel sinemanın doğuşu ve gelişimi. Türkiye'de belgesel film çalışmaları. Teknik ve sanatsal olarak belgesel film film yapım süreci.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Bilgin ADALI, Belgesel Sinema, İstanbul, Hil Yayınevi, 1986 Prof. Dr. Alim Şerif ONARAN, Sinemaya Giriş, Filiz Kitabevi, İstanbul, 1986
Notlar
Belgesel Film Ders Notları, Berin YOCA
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Belgesel film ve kurmaca film arasındaki farkı ve belgesel filmin toplumsal rolünü açıklar. |
ÖÇ02 | Belgesel film akımlarını tanımlar ve o akımların çıktığı dönemin sanatsal, kültürel, politik koşullarıyla bağlantısını kurar. |
ÖÇ03 | Haber film ve propaganda belgeseli akımlarının farklı ülkelerdeki gelişimi ve öne çıkan yönetmenlerini açıklar. |
ÖÇ04 | İngiliz Belge Okulunun oluşumunu ve önemli filmlerini tanımlar. |
ÖÇ05 | Türkiye'de çekilen ilk belgesel filmleri ve bir tür olarak belgesel filmin gelişim sürecini açıklar. |
ÖÇ06 | Türkiye'de, 1950-1980 arası yapılan belgesel film çalışmalarını ve yönetmenlerini tanımlar. |
ÖÇ07 | Türkiye'de,1980 sonrası yapılan belgesel film çalışmalarını ve yönetmenlerini tanımlar. |
ÖÇ08 | Belgesel film projesi için araştırma yapar. |
ÖÇ09 | Belgesel film tasarımı yapar. |
ÖÇ10 | Belgesel film treatmanı ve senaryosu yazar. |
ÖÇ11 | Belgesel film çekim senaryosu yazar. |
ÖÇ12 | Belgesel film dilinin kendine has tekniklerini (çekim, kurgu vb.) kullanır. |
ÖÇ13 | Belgesel film yönetir. |
ÖÇ14 | Çekim sonrası yapım işlemlerini (kurgu,seslendirme vb.) yapar. |
ÖÇ15 | Belgesel film analizi ve değerlendirmesi yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo ve televizyon programcılığı ile ilgili genel kavramları, mesleki terimleri, ilkeleri ve yapım özelliklerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya kuruluşlarında haber üretim aşamasında geçerli temel kavramları, ilkeleri ve yöntemleri kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya sektöründe üretilen haber, haber röportaj, köşe yazısı-fıkra, sohbet, makale, eleştiri, portre, biyografi, hatıra,gezi yazısı, radyo program metni, televizyon program metni, senaryo yazma ve çeşitli türde radyo ve televizyon programları oluşturabilecek temel bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel tasarım, grafik-animasyon- film çekme, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işleyebilmek ve kurgu yapabilmek için gerekli mesleki kazanımlara sahiptir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo ve televizyon programı öneri formu hazırlar, radyo ve televizyon program metni yazar, çeşitli formatlarda radyo ve televizyon programlarının nasıl yapılacağının açıklar. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türleri (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, kurgu tekniklerini uygular, kurgu yapar, reklam, dizi ve film senaryosu yazar, grafik tasarım-animasyon konularını ve çekim tekniklerini bilir, film çeker, teknolojik araçları etkin kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo Tv. alanında iyi tanımlanmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek adına eleştirel ve yaratıcı düşünme; uygulamalarda ise gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri hayata nasıl geçirebileceğini göstermek için uygun yöntem, araç ve teknikleri kullanır. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo Tv. alanında Alanı ile ilgili konularda, mesleki yasal mevzuatı dikkate almak suretiyle , etik değerler ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket ederek medya sektöründe (gazete,internet, dergi, radyo ve televizyon kuruluşları vb.) üretilen ürünlerin içeriklerini hazırlar. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Radyo Tv. alanında, medya ve iletişim sektöründe (yazılı-görsel -işitsel-internet vb.) çeşitli uzmanlık alanlarına uygun ürün ortaya koyarken mesleki açıdan teknolojik araçları ve donanımları (telefon, kamera , bilgisayar, fotoğraf makinesi, kayıt cihacı vb.) etkin kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo Tv. alanı ile ilgili tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve disiplinlerarası da dahil ilgili takımlarda çalışma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gerektiğinde Sorumluluğu bizzat üstlenmek ve diğer çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirmek, denetlemek ve mesleki ihtiyaçları karşılayacak şekilde bir süreci yönetir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme becerisi kazanarak, mesleği ile ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini (kurs, seminer, araştırma, hizmet içi ve hizmet dışı eğitim vb.yöntemlerle) sürekli geliştirmek suretiyle çalışma hayatında kullanabilir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Medya sektöründe, gerçek ve doğru bilgiye ulaşabilmenin tek yolunun sağlıklı, etkin, doğru ve güçlü bir iletişim kurmaktan geçtiğini bilir ve bunu gerçekleştirirken etkili bir Türkçe ve diğer yabancı dillerden bir veya birkaçını kullanması gerekliliğini kavrar. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Radyo Tv. alanında ve medya sektöründe meslektaşlarla, diğer kişilerle ve ilgili hedef kitlelerle iletişimde internetin gücünü bilir ve aktif olarak sosyal paylaşım sitelerini ve twiterı kullanabilmek için bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Cemiyet hayatında Protokol ve sosyal davranış kurallarını açıklar, yerine göre kararlar verir ve insiyatif kullanır. | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo ve Televizyon Programcılığı ile ilgili temel, uygulamalı ve teorik bilgilere sahiptir. | 5 |
PÖÇ18 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türler (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, senaryo yazar ve kurgu yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanda hizmet verirken, insan hak ve özgürlüklerini dikkate alarak ve demokrasi çerçevesinde; toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere ve meslek etiğine önem vererek, özel ve kamusal alan ayrımı kapsamında bilinçli şekilde hizmet verir.. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders içeriğinin tanıtılması ve belgesel kavramına giriş | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Belgesel sinemanın doğuşu ve gelişimi. Doğalcılar ve Gerçekçi Akım. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Haber Filmciler ve Propagandacılar | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Grierson ve İngiliz Belge Okulu | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Türkiye'de belgesel film çalışmaları (1914-1937 arası) | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Türkiye'de belgesel film çalışmaları (1950-1980 arası) | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Türkiye'de belgesel film çalışmaları (1980 ve sonrası) | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Belgeselde araştırma ve konu belirlemesi | Araştırma,uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | Belgesel film tasarımı | Araştırma,uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Belgesel film treatmanı ve senaryosu | Araştırma,uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Belgesel film çekim senaryosu | Araştırma,uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Belgesel film dilinin kendine özgü teknikleri (çekim, kurgu vb.) | Araştırma,uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Belgesel film çekimi | Araştırma,uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Çekim sonrası yapım işlemleri | Araştırma,uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |