RTV221 Senaryo

4 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTV221
Ad Senaryo
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. BERİN YOCA


Dersin Amacı

Dersin amacı; film ve televizyon metinleri gibi anlatısal metinlerin tekniğini, estetiğini, yaratıcı yazım ve anlam süreçlerini keşfetmek, öğrencilerin yazma becerilerini geliştirmelerini, yazı dilini kullanabilmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Senaryo Kavramı, Senaryonun bölümleri, Senaryo yazarının özellikleri, Senaryonun kullanım alanları, tema ve tema seçimi, Öykü ve öyküleme, Dramatik yapı kurmak, Tip ve karakter yaratımı, Senaryoda devinim, Zaman kullanımı, Konuşma örgüsü, Senaryo taslağı, Geliştirim senaryosu, Ayrımlama senaryosu.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur

Kaynaklar

Bir Senaryo Yazmak, Michel Chion, Çevirmen: Nedret Tanyolaç Öztokat, Yayınevi: Agora Kitaplığı, Agora Kitaplığı-Afa sinema… Bob Foss, Sinema ve Televizyonda Anlatım Teknikleri ve Dramaturji, Çev. Mustafa K. Gerçeker, 1. Baskı, İstanbul, Hayalbaz Kitap, 2009 James Monaco, Bir Film Nasıl Okunur?, Çev. Ertan Yılmaz, 8. Baskı, İstanbul, Oğlak Yayıncılık, 2006

Notlar

Senaryo Yazımı Ders Notları, Berin YOCA


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Filmsel metnin temel özelliklerini açıklar.
ÖÇ02 Öykü ve öyküleme arasındaki farkları tanımlar.
ÖÇ03 Bir filmi oluşturan çekim, sahne ve sekansları tanımlar.
ÖÇ04 Bir hikayeye ait olay örgüsünü geliştirir.
ÖÇ05 Çok boyutlu özelliğe sahip karakter yaratımı yapar.
ÖÇ06 Senaryo yazımında zaman ve mekanı doğru olarak kullanır.
ÖÇ07 Metin içerisinde diyalog çeşitlemeleri yapar.
ÖÇ08 Olay örgüsüne ve karaktere uygun nesne kullanımı yapar.
ÖÇ09 Hikayedeki karakterlerin hareketlerini sağlayan etkenleri açıklar.
ÖÇ10 Seyircinin film karakteriyle özdeşleşmesini sağlayan teknikleri kullanır.
ÖÇ11 Ana karakter ve yan karakter ilişkisini temaya uygun olarak yapar.
ÖÇ12 Hikayede sürekli ilerleme yasasını doğru olarak kullanır.
ÖÇ13 Seçtiği konuya uygun anlatım teknikleriyle yazar.
ÖÇ14 Senaryonun görsel bir metin olduğunu açıklar.
ÖÇ15 Senaryoyu, çekim senaryosuna dönüştürür.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo ve televizyon programcılığı ile ilgili genel kavramları, mesleki terimleri, ilkeleri ve yapım özelliklerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya kuruluşlarında haber üretim aşamasında geçerli temel kavramları, ilkeleri ve yöntemleri kavrar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya sektöründe üretilen haber, haber röportaj, köşe yazısı-fıkra, sohbet, makale, eleştiri, portre, biyografi, hatıra,gezi yazısı, radyo program metni, televizyon program metni, senaryo yazma ve çeşitli türde radyo ve televizyon programları oluşturabilecek temel bilgilere sahiptir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel tasarım, grafik-animasyon- film çekme, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işleyebilmek ve kurgu yapabilmek için gerekli mesleki kazanımlara sahiptir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo ve televizyon programı öneri formu hazırlar, radyo ve televizyon program metni yazar, çeşitli formatlarda radyo ve televizyon programlarının nasıl yapılacağının açıklar. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türleri (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, kurgu tekniklerini uygular, kurgu yapar, reklam, dizi ve film senaryosu yazar, grafik tasarım-animasyon konularını ve çekim tekniklerini bilir, film çeker, teknolojik araçları etkin kullanır. 1
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanında iyi tanımlanmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek adına eleştirel ve yaratıcı düşünme; uygulamalarda ise gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri hayata nasıl geçirebileceğini göstermek için uygun yöntem, araç ve teknikleri kullanır. 2
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanında Alanı ile ilgili konularda, mesleki yasal mevzuatı dikkate almak suretiyle , etik değerler ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket ederek medya sektöründe (gazete,internet, dergi, radyo ve televizyon kuruluşları vb.) üretilen ürünlerin içeriklerini hazırlar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Radyo Tv. alanında, medya ve iletişim sektöründe (yazılı-görsel -işitsel-internet vb.) çeşitli uzmanlık alanlarına uygun ürün ortaya koyarken mesleki açıdan teknolojik araçları ve donanımları (telefon, kamera , bilgisayar, fotoğraf makinesi, kayıt cihacı vb.) etkin kullanır. 2
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanı ile ilgili tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve disiplinlerarası da dahil ilgili takımlarda çalışma becerisine sahip olur. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gerektiğinde Sorumluluğu bizzat üstlenmek ve diğer çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirmek, denetlemek ve mesleki ihtiyaçları karşılayacak şekilde bir süreci yönetir.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme becerisi kazanarak, mesleği ile ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini (kurs, seminer, araştırma, hizmet içi ve hizmet dışı eğitim vb.yöntemlerle) sürekli geliştirmek suretiyle çalışma hayatında kullanabilir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Medya sektöründe, gerçek ve doğru bilgiye ulaşabilmenin tek yolunun sağlıklı, etkin, doğru ve güçlü bir iletişim kurmaktan geçtiğini bilir ve bunu gerçekleştirirken etkili bir Türkçe ve diğer yabancı dillerden bir veya birkaçını kullanması gerekliliğini kavrar. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Radyo Tv. alanında ve medya sektöründe meslektaşlarla, diğer kişilerle ve ilgili hedef kitlelerle iletişimde internetin gücünü bilir ve aktif olarak sosyal paylaşım sitelerini ve twiterı kullanabilmek için bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Cemiyet hayatında Protokol ve sosyal davranış kurallarını açıklar, yerine göre kararlar verir ve insiyatif kullanır.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo ve Televizyon Programcılığı ile ilgili temel, uygulamalı ve teorik bilgilere sahiptir. 5
PÖÇ18 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türler (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, senaryo yazar ve kurgu yapar. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanda hizmet verirken, insan hak ve özgürlüklerini dikkate alarak ve demokrasi çerçevesinde; toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere ve meslek etiğine önem vererek, özel ve kamusal alan ayrımı kapsamında bilinçli şekilde hizmet verir..


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tema,öykü,öyküleme,sinopsis,tretman,sahne,sekans vb. temel bilgilerin verilmesi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
2 Öğrencilerin senaryo yazımı için seçtikleri konuların değerlendirilmesi Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme
3 Film gösterimi ve gösterilen bu filmin analizi Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Beyin Fırtınası
4 Film hikayesi geliştirme.Öğrenci senaryosu değerlendirme Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme
5 Ana karakter ve yan karakter geliştirme.Öğrenci senaryosu değerlendirme Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme
6 Zaman ve mekanın işlenişi.Öğrenci senaryosu değerlendirme Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme
7 Diyalog kullanımı.Öğrenci senaryosu değerlendirme Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme
8 Ara Sınav Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Simgesel nesneler(aksesuar) kullanımı.Öğrenci senaryosu değerlendirme Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme
10 Aksiyonu sağlayan eylemler.Öğrenci senaryosu değerlendirme Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme
11 Özdeşleşme,çatışma.Öğrenci senaryosu değerlendirme Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme
12 Senaryonun bölümleri.Öğrenci senaryosu değerlendirme Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme
13 Öyküleme teknikleri.Öğrenci senaryosu değerlendirme Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme
14 Senaryo yazım yanlışları.Öğrenci senaryosu değerlendirme Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme
15 Senaryo biçimleri.Öğrenci senaryosu değerlendirme Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Proje hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Proje hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS