Genel Bilgi
Kod | CBS205 |
Ad | Coğrafi Bilgi Sistemleri Yazılımları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MAHMUT DİNGİL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MAHMUT DİNGİL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin CBS'yi mesleklerinde kullanmalarını sağlamak.
Dersin İçeriği
1. CBS ve Bilgisayar Destekli Çizim (BDÇ). 2. Vektör ve resim veri türleri. 3. Koordinat sistemleri, mekansal verilerin coğrafi olarak kaydedilmesi. 4. Çizelgesel verilerin mekansal verilerle ilişkilendirilmesi. 5. Konumsal harita üretimi. 6. Vektör ve raster veri işlemi, Sorgulama araçları ve bu araçların kullanım alanları. 7. Menü içindeki temel komutlar.
Dersin Ön Koşulu
CBS yazılımları hakkında genel bilgi sahibi olmak
Kaynaklar
CBS yazılımlarının anlatıldığı, dokümanları ve internet yayınları
Notlar
CBS yazılımlarına (QGIS, ARCGIS vb) ait kullanım kitapları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | CBS'nin elemanlarını kavrar. |
ÖÇ02 | Öğrenciler CBS nin kullanım alanlarını öğrenir. |
ÖÇ03 | CBS'de veri tabanlarının bileşenlerini kavrar. |
ÖÇ04 | Doğal kaynakların izlenmesi ve korunması açısından CBS'nin önemini anlar. |
ÖÇ05 | Daha çok veriye daha az zamanda nasıl ulaşılacağını öğrenir. |
ÖÇ06 | CBS konusunda gelişen teknolojiyi takip eder. |
ÖÇ07 | Öğrenciler çeşitli amaçlı haritalar sayısallaştırır. |
ÖÇ08 | Öğrenciler program içinde katman oluşturur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olmak. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Coğrafi Bilgi Sistemleri ile ilgili kavramları bilir, Coğrafi Bilgi Sistemlerinin kullanıldığı programları bilir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazandırmak. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Coğrafi Bigi Sistemleri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini gösterme ve bağımsız davranma risk alma becerisine sahip olma. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Coğrafi Bilgi Sistemleri kullanımı ve proje üretimi hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgileri uygulayabilir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli çizim ve alanı ile ilgili simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Coğrafi Bilgi Sistemleri ile ilgili sorunlarda çözüm üretebilme, takımlarda sorumluluk alabilme veya bireysel çalışma yapabilme becerisi ile donatılmış olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisine sahip olmak. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | CBS'ye giriş. | literatur tarama | |
2 | CBS'nin bileşenleri | literatur tarama ve ders tekrarı | |
3 | CBS'nin çalışma prensibi. | literatur tarama ve ders tekrarı | |
4 | CBS'de temel işlevler | literatur tarama ve ders tekrarı | |
5 | CBS'de veri kaynakları | literatur tarama ve ders tekrarı | |
6 | CBS yazılımlarının tanıtımı | literatur tarama ve ders tekrarı | |
7 | GIS'de sayısallaştırma | literatur tarama ve ders tekrarı | |
8 | Ara Sınav | İlk yedi haftanın konularına çalışmak | |
9 | Katman oluşturma | Önceki haftaların tekrar edilmesi. | |
10 | Katman elemanlarının özelliklerini değiştirme. | Önceki haftaların tekrar edilmesi. | |
11 | Vektör verilerde hata kaynakları ve düzeltilmeleri | Önceki haftaların tekrar edilmesi. | |
12 | Oluşturulan katmanların birbirleriyle ilişkilendirilmesi | Önceki haftaların tekrar edilmesi. | |
13 | Raster veri üzerine özel amaçlı haritaların oluşturulması. | Önceki haftaların tekrar edilmesi. | |
14 | Vektör veri üzerine özel amaçlı haritaların oluşturulması. | Önceki haftaların tekrar edilmesi. | |
15 | Raster ve vector verilerin karşılaştırılması. | Önceki haftaların tekrar edilmesi. | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | On beş haftanın konularına çalışmak | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | On beş haftanın konularına çalışmak |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
AKTS | 4 AKTS |