UTD101 Türk Dili I

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod UTD101
Ad Türk Dili I
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Önlisans/Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. NAZAN KUL TÜLÜ


Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini ve önemini göstermek; Türk dilinin tarihi gelişimini ve bugünkü durumunu sunmak; Türk dilinin yapı ve işleyiş özelliklerini tanıtmak; öğrencilerin analitik, bilimsel düşünme ve iletişim becerilerini geliştirmek; yazılı ve sözlü anlatımda Türkçenin özelliklerini ve kurallarını doğru ve etkin kullanabilme becerisi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste dil, dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri ve Türk dilinin tarihi dönemleri, Türkçenin ses ve yapı özellikleri, dilekçe yazımı, imla ve noktalama işaretleri anlatılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

ERGİN, Muharrem: Üniversiteler İçin Türk Dili: İstanbul, 1986: Boğaziçi Yayınları. ÇİLİNGİRLER, Feyza: Türkçe Dilbilgisi Öğretme Kitabı: İstanbul, 2013: Everest Yayınları KORKMAZ, Zeynep; ERCİLASUN, Ahmet B.; GÜLENSOY, Tuncer; PARLATIR, İsmail; ZÜLFİKAR, Hamza; BİRİNCİ, Necat: Türk Dili ve Kompozisyon: Bursa, 2007: Ekin Basım Yayın Dağıtım. ÇOTUKSÖKEN, Yusuf: Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili: İstanbul, 2001: I, II: Papatya Yayıncılık. AKSAN, Doğan: Her Yönüyle Dil - Ana Çizgileriyle Dilbilim: Ankara, 2010: Türk Dil Kurumu Yayınları.

Notlar

TÜRK DİL KURUMU: Türkçe Sözlük: Ankara, 2011: Türk Dil Kurumu Yayınları: 549. TÜRK DİL KURUMU: Yazım Kılavuzu: Ankara, 2012: Türk Dil Kurumu Yayınları: 859. https://www.tdk.gov.tr/


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dil ve Türk dili ile ilgili temel kavramları tanımlar.
ÖÇ02 Türk dilinin ses unsurlarını açıklar.
ÖÇ03 Türk dili ile diğer diller arasındaki farkları ayırt eder.
ÖÇ04 Dili doğru kullanmanın iletişimdeki önemini kavrar.
ÖÇ05 Türk dilini meydana getiren unsurları değerlendirir.
ÖÇ06 Türkçeyi akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır.
ÖÇ07 Türk dilinin köken ve yapı özelliklerini bilir.
ÖÇ08 Noktalama İşaretlerinin önemini kavrar.
ÖÇ09 Dilekçe yazımının kurallarını açıklar.
ÖÇ10 İsim ve fiil köküne gelen eklerin görevlerini belirtir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dürüstlüğü ilke edinerek, meslek ahlakının gereklerini yerine getirir.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Muhasebe, vergi ve denetim alanındaki temel tanımlar, ilkeler ve kuralları listeler
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Muhasebecilik/mali müşavirlik mesleğinin hukuki sorumluluklarını tanımlar.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Muhasebe ve vergi alanındaki temel tanımlar, ilkeler ve kuralları uygular.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Muhasebe fonksiyonlarını ve muhasebenin yönetimdeki önemini açıklar.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İşgören - işveren açısından, İş Kanunu/SGK mevzuatı’nda, sözleşme yükümlülüklerini açıklar(işe alma-işten ayrılma).
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ticari hayatta kullanılan belgeleri tanır, önemini açıklar, düzenler, saklar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ticari hayatta kullanılan defterleri tanır ve mevzuata, usul ve esaslara uygun biçimde deftere işler.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Muhasebecilik mesleği ile ilgili edindiği temel bilgi, beceri ve yetkinlikler vasıtasıyla, verileri yorumlayarak değerlendirir, sorunları analiz eder ve belgelere dayanarak çözüm geliştirir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili temel konularda, bağımsız ya da ekip çalışması yapıp, sorumluluk alır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Olaylara pozitif bakar, kendi bilgi ve beceri düzeyini eleştirel bir şekilde değerlendirir, eksiklikleri giderir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimini daha üst düzeylere yönlendirip, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olabilmeyi kavrar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili temel bilgi ve becerilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla etkin bir şekilde aktarır. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Muhasebecilik mesleği hakkında sorunlara ilişkin düşüncelerini ve çözüm önerilerini alanında uzman ya da uzman olmayan kişilerle paylaşır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Temel düzeyde yabancı dil bilgisiyle alanındaki gelişmeleri izler, yabancı dilde meslektaşlarıyla iletişim kurar.
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak yazışma yapar, bilgileri depolar, depolanmış bilgileri kullanır.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili verileri toplama, işleme ve bunun sonucunda gerekli tabloları hazırlama, belge/beyanname düzenleme ve sonuçları ilgililere duyurma aşamalarında Muhasebe Meslek Ahlâkını temel alarak bilimsel, toplumsal, kültürel, etik değerlere sahip olarak davranır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal haklar ve bunların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dil Bilgisi Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Dil-Kültür İlişkisi Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Türk Dilinin Tarihi Dönemleri ve Gelişimi Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
4 Türk Dilinin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
5 Dilbilgisi ve Bölümleri Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Ses ve Ses Olayları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma
7 Yazım Kuralları ve Uygulamaları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Noktalama İmleri ve Uygulamaları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
10 Yapım ve Çekim Ekleri Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma
11 İsim ve Fiil Çekimleri Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma
12 Yazışma Kuralları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
13 Dilekçe Yazımı Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma
14 Örnek Metinler Üzerinde Uygulamalar Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
15 Günümüz Türkçesinin durumu ve sorunları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası
16 Final Sınavı 1. Hafta Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Final Sınavı 2. Hafta Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS