Genel Bilgi
Kod | BP117 |
Ad | Bitki ıslahı ve genetik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FAHRİYE BİHTER ZAİMOĞLU ONAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Teknisyen GÜL SATAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Genetik ve bitki ıslahının temellerinin öğretilmesi dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği
Genetiğin tarihi, mendel kalıtımı (Mendel kalıtımının temel prensipleri), mayoz ve mitoz, bağlılık ve parça değiş tokuşu, pleiotropism, epistasis, mutasyon, kantitatif genetik, populasyon genetiği ve evrim
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Prof. Dr. İbrahim Genç, Prof. Dr.Tacettin Yağbasanlar, Çukurova Üniversitesi Ders Kitapları No:13 Bitki Biyoteknolojisi ve Genetik İlkeler, Teknikler ve Uygulamalar
Notlar
Kurt, O. 2008. Bitki Islahı. OMU, Ziraat Fakültesi Yayınları. Ders Kitabı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel genetik bilgilerini açıklar |
ÖÇ02 | Tarımda ve bitki ıslahında esas olmak üzere bitki genetiği tanımlar. |
ÖÇ03 | Mendel yasaları, genler arası ilişkiler, cinsiyete bağlılığı açıklar. |
ÖÇ04 | Mitoz-mayoz bölünme ve kromozom kavramlarını tanımlar |
ÖÇ05 | Mutasyonlar, kantitatif genetik, populasyon genetiği gibi konulara örnek verir |
ÖÇ06 | Genetik problemleri ve çözümleme yollarını açıklar |
ÖÇ07 | Islah stratejisini ve ıslahta kullanılan yöntemlerini tartışır |
ÖÇ08 | yeni tarımsal alanlara uygun çeşitlerin geliştirilmesi, modern bitki ıslahının genetik prensiplerini, ve bitkilerde melezleme tekniğinin nasıl kullanılacağı becerisi |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal üretim için gerekli kuramsal ve temel bilgiyi açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı bitki türlerine ait tohum oluşumu, üretim teknikleri, pazarlama ve hasat gibi süreçler hakkında tartışır | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı tarla ve sebze bitkilerinin ekolojik istekleri ve bunların yetiştirilme yöntemleri ve ıslah yöntemleri hakkında örnekler verir. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımsal üretim yapabilme ve tohum elde etme, bunlarla ilgili kalite analizleri uygular. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı bitkilerde ıslah yöntemlerini uygulayabilme becerisi geliştirir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde ettiği verilerin analizini yapar ve yorumlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki ve tohumlardaki hastalık ve zararlıları tanır ve mücadelesini tarif eder. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak gerekli yöntem ve teknikleri belirler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili plan ve projeleri koordine eder, bireysel yada ekip olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında edindiği bilgi ve becerileri açıklar | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorgulayıcı ve araştırıcıdır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Analitik düşünmeyi öğrenir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilme ve etkin iletişim kurar | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Temel düzeyde ingilizce kullanır | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak bilgiye ulaşma yetkinliğinde olur | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tohum tescili, sertifikalı tohumluk üretimi hakkında yasal düzenlemelere hakim olma | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çevre koruma, iş güvenliği ve sağlığı konularında yeterli bilincini geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teknik, teknolojik ve ekonomik yönlerini dikkate alınarak tohum üretim alanlarında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek ve yönetebilecek yetkinlikte olur. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genetiğe giriş, mitoz mayoz bölünme, kromozomlar | Düz Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Mendel yasaları , mono-,di- trihibrid açılımlar v.b. Mendel yasalarından sapmalar | Düz Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Khi-Kare kontrolu ve problem çözümleri | Düz Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Bağlantı- Linkage | Düz Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Cinsiyete bağlılık | Düz Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
6 | Genler arası ilişkiler | Düz Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Mutasyonlar ve bitki ıslahındaki önemi ve bu konu hakkında ödev verilecektir | Düz Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Kromozom sayı ve yapıları | Düz Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kantitatif genetik | Düz Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Populasyon genetiği | Düz Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Genetiğin tarla bitkileri ıslahındaki yeri ve önemi, genetik bilgilerin pratik bitki ıslahında kullanımı | Düz Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Genetik problemleri ve çözümleme yolları | Düz Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Evolusyon-1 | Düz Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Evolusyon-II | Düz Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |