Genel Bilgi
Kod | TTB231 |
Ad | Boyama Teknolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ÖZLEM ERDEM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. ÖZLEM ERDEM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciyi mamul cinsine uygun boyarmadde seçimi ve boyama işlemi hakkında bilgilendirmek
Dersin İçeriği
Boyarmaddenin Yapısı ve Boyama Mekanizması, Pamuklu Mamulün Reaktif, Direkt, Küp, Pigment Boyarmaddelerle Boyanması. Yünlü, Viskon ve İpek Mamüllerin Boyanması.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1-Boya ve Tekstil Kimyası ve Teknolojisi, Refiga Kurbanova, Ramazan Mirzaoğlu, v.d. Selçuk Üniversitesi Yayınları 2-MEGEP notları, Milli Eğitim Bakanlığı
Notlar
Boyama Teknolojisi ders notları, Özlem Erdem Yılmaz
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci, pamuklu mamulleri boyayan boyarmaddeleri tanımlar. |
ÖÇ02 | Öğrenci, reaktif boyarmaddelerin boyama metotlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Öğrenci, direkt boyarmaddelerini açıklar. |
ÖÇ04 | Öğrenci, indanthren boyarmaddelerin boyama metotlarını açıklar. |
ÖÇ05 | Öğrenci, kükürt boyarmaddelerini açıklar. |
ÖÇ06 | Öğrenci, yünlü mamulleri boyayan boyarmaddeleri tanımlar. |
ÖÇ07 | Öğrenci, viskon esaslı mamulleri boyayan boyarmaddeleri tanımlar. |
ÖÇ08 | Öğrenci, ipek esaslı mamulleri boyayan boyarmaddeleri tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, elyaf, iplik, dokuma, terbiye, örme ve konfeksiyon üretim süreci hakkında genel bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, ön terbiye, terbiye, bitim işlemleri ve makineleri konusunda bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, verimliliğin önemi ve gerekliliğini açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, kalite kontrol, proses kontrol ve standardizasyon hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, terbiye alanında üretim ve kalite kontrol için gerekli hesaplamaları yapabilecek düzeyde matematik bilgisi olduğunu gösterir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenci, üretim ve kalite kontrol işlemlerini gerçekleştirebilecek düzeyde renk ve kimya bilgisine sahip olduğunu gösterir. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenci, tekstil laboratuvarı, deney cihazları, deneyin yapılışı hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, terbiye işlemlerinde kullanılan boyarmadde ve yardımcı maddeleri tanır. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, tekstil ürünlerinin üretim süreci, kullanımı ve sonrası ile ilişkili insan sağlığı ve çevre sorunları hakkında bilgi sahibi olur. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenci, terbiye laboratuvarında kumaş veya iplik numunesini boyar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, kalite kontrol ve proses kontrol uygulamalarına katkıda bulunur. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenci, bir deneyi, kısa bir eğitim sürecinden sonra standarda uygun olarak gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenci, kendisine verilen bir görevi teknik ve etik kurallara uygun olarak yerine getirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, bulunduğu işletmede malzeme stoklarını takip eder. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, işletmede karşılaşacağı mesleki İngilizce terimlerini temel düzeyde anlar. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, iş sağlığı ve güvenliği kanununda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, teknolojik uygulamaların hukuka uygunluğuna ve mesleki etik değerlere göre davranır. | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, kimyanın temel kavramlarını öğrenir. | 3 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, mesleği ile ilgili cebirsel hesaplamaları öğrenir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Reçete Hesaplamalarına Giriş | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Boyarmaddenin Yapısı ve Boyama Mekanizması | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Pamuklu Mamulün Reaktif Boyarmaddelerle Soğuk-Bekletme metoduyla Boyanması | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Pamuklu Mamulün Reaktif Boyarmaddelerle Sıcak-Bekletme metoduyla Boyanması | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Pamuklu Mamulün Reaktif Boyarmaddelerle Termosol metoduyla Boyanması | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Pamuklu Mamulün Direkt Boyarmaddelerle Boyanması | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Pamuklu Mamulü Direkt Boyarmaddelerle Boyama Uygulaması | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların tekrar edilmesi ve çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Pamuklu Mamulün Küp Boyarmaddelerle Boyanması | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | Pamuklu Mamulün Pigment Boyarmaddelerle Boyanması | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | Yünlü Mamullerin Boyanması | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | Asit Boyarmaddelerin Boyama Uygulaması | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | Metal-Kompleks Boyarmaddelerin Boyama Uygulaması | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | Viskondan Yapılmış Mamüllerin Boyanması | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
15 | İpekli Mamüllerin Boyanması | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların tekrar edilmesi ve çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların tekrar edilmesi ve çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 123 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,92 | ||
AKTS | 5 AKTS |