Genel Bilgi
Kod | POLS312 |
Ad | Social Movements |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MARELLA BODUR ÜN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MARELLA BODUR ÜN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste ulusal ve küresel siyasi, toplumsal, iktisadi ve kültürel süreçleri açıklama ve anlamlandırmada kullanılan temel kavramlardan olan toplumsal hareketler kavramı incelenecektir.
Dersin İçeriği
Bu derste toplumsal hareket kavramı tartışılarak, toplumsal hareketleri anlamada ve analiz etmekte kullanılan temel kuramlar incelenecektir. Derste, 1) değişik entelektüel gelenekler ve toplumsal hareket (TH) teorileri çerçevesinde toplumsal hareketlerin doğası ve içeriği, 2) yerel, ulusal ve küresel THlerin günümüzde yaşanan ekonomik, siyasi, kültürel ve toplumsal değişim ve dönüşümlere etkileri incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Manuel Castells. Kimliğin Gücü, İstanbul: Bilgi Üniversitesi, 2008.
Notlar
Kenan Çayır. Yeni Sosyal Hareketler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farklı toplumsal hareket kavramsallaştırmalarını tespit eder. |
ÖÇ02 | Toplumsal hareketleri anlamada ve analiz etmek için geliştirilmiş kuramları tespit eder ve inceler. |
ÖÇ03 | Toplumsal hareket kuramları çerçevesinde toplumsal hareketlerin doğası ve içeriğini inceler. |
ÖÇ04 | Yerel, ulusal ve küresel toplumsal hareketlerin çeşitliliğini tespit ve analiz eder. |
ÖÇ05 | Toplumsal hareketlerin uluslararası politikaya etkisini inceler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplama, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli sorunları tanımlama, analiz etme, uygun çatışma-çözümlemetekniklerini ortaya koyma ve müzakere becerilerini geliştirir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse Giriş | Manuel Castells. Kimliğin Gücü, İstanbul: Bilgi Üniversitesi, 2008. Manuel Castells. İsyan ve Umut Ağları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Toplumsal hareket tanımları | Doğan Çetinkaya, Tarih ve Kuram Arasında Toplumsal Hareketler, Çetinkaya (der.), Toplumsal Hareketler, shf. 15-61. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Kaynak Mobilizasyonu Teorisi | D. McCarthy and M.N. Zald, Resource Mobilization and Social Movements: A Partial Theory, American Journal of Sociology 82, 6 (1977): 1212-1241. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Siyasi Süreçler Modeli | Sidney Tarrow, Introduction and Chapter 1 in Power in Movement: Social Movements, Collective and Politics. Cambridge UP, 1994, pp.1-27. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Siyasi Fırsat Yapıları ve Çerçeveleme | H.P. Kitschelt, Political Opportunity Structures and Political Protest: Anti-Nuclear Movements in Four Democracies, British Journal of Political Science 16 (1986): 57-85 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Yeni Toplumsal Hareketler | Alberto Melucci, Çağdaş Hareketlerin Sembolik Meydan Okuması, Kenan Çayır (haz.), Yeni Sosyal Hareketler, shf.81-107. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Toplumsal Hareketler ve Medya | Jennifer Earl, Jayson Hunt, and R. Kelly Garrett, Social Movements and the ICT Revolution in Hein-Anton van der Heijden (ed.), Handbook of Political Citizenship and Social Movements, Edward Elgar, 2014, pp.359-383. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Asef Bayat, Ortadoğuda Maduniyet, Toplumsal Hareketler ve Siyaset, İletişim Yayınları, 2006. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
9 | Küresel Toplumsal Hareketler | Manuel Castells, Dünyanın Öbür Yüzü: Yeni Küresel Düzene Karşı Toplumsal Hareketler, Kimliğin Gücü, 2008, shf. 97-216. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Öğrenci sunumları-1 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
11 | Öğrenci sunumları-2 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
12 | Öğrenci sunumları-3 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
13 | Öğrenci sunumları-4 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
14 | Öğrenci sunumları-5 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
15 | Öğrenci sunumları-6 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 134 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,36 | ||
AKTS | 5 AKTS |