Genel Bilgi
Kod | TTB246 |
Ad | Ekoloji ve Tekstil |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ÖZLEM ERDEM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. ÖZLEM ERDEM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciye tekstil alanındaki ekolojik uygulamalar ve bu konudaki yeni gelişmeler hakkında bilgi vermek
Dersin İçeriği
Ekoloji İle İlgili Tanımlar, Ekolojinin Yasaları, Ekolojide Enerji, Başlıca Çevre Sorunları ve Çözümleri, EkoTekstilin Gelişimi, Ekotekstilin Tanımı, Tekstilde Ekolojik Sorunlar ve İnsan Sağlığına Etkileri, Ekolojik Tekstil (EkoTekstil) Etiketleri ve Belgelendirme, ABnin Ve Türkiyenin Ekolojik Tekstil Konusunda Mevzuatı AB Mevzuat
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1-Sürdürülebilir Moda Tasarımı Kavramlar ve Uygulamalar, Sanem Odabaşı, Nobel Akademik Yayıncılık 2-MEGEP notları, Milli Eğitim Bakanlığı
Notlar
Ekoloji ve Tekstil ders notları, Özlem Erdem Yılmaz
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci; ekolojinin tanımını, işlevini ve işleyiş sürecini açıklar. |
ÖÇ02 | Öğrenci, küresel çevre sorunlarının nedenleri ve çözümlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Öğrenci, ekolojik standartları açıklar. |
ÖÇ04 | Öğrenci, ekotekstil laboratuarı ve deneyleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Öğrenci, ekoloji biliminin insan yaşamı için önemini açıklar. |
ÖÇ06 | Öğrenci, ekoloji ile tekstil arasındaki ilişkiyi açıklar. |
ÖÇ07 | Öğrenci, ekolojik duyarlılığa sahip olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, elyaf, iplik, dokuma, terbiye, örme ve konfeksiyon üretim süreci hakkında genel bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, ön terbiye, terbiye, bitim işlemleri ve makineleri konusunda bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, verimliliğin önemi ve gerekliliğini açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, kalite kontrol, proses kontrol ve standardizasyon hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, terbiye alanında üretim ve kalite kontrol için gerekli hesaplamaları yapabilecek düzeyde matematik bilgisi olduğunu gösterir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenci, üretim ve kalite kontrol işlemlerini gerçekleştirebilecek düzeyde renk ve kimya bilgisine sahip olduğunu gösterir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenci, tekstil laboratuvarı, deney cihazları, deneyin yapılışı hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, terbiye işlemlerinde kullanılan boyarmadde ve yardımcı maddeleri tanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, tekstil ürünlerinin üretim süreci, kullanımı ve sonrası ile ilişkili insan sağlığı ve çevre sorunları hakkında bilgi sahibi olur. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenci, terbiye laboratuvarında kumaş veya iplik numunesini boyar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, kalite kontrol ve proses kontrol uygulamalarına katkıda bulunur. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenci, bir deneyi, kısa bir eğitim sürecinden sonra standarda uygun olarak gerçekleştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenci, kendisine verilen bir görevi teknik ve etik kurallara uygun olarak yerine getirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, bulunduğu işletmede malzeme stoklarını takip eder. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, işletmede karşılaşacağı mesleki İngilizce terimlerini temel düzeyde anlar. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, iş sağlığı ve güvenliği kanununda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, teknolojik uygulamaların hukuka uygunluğuna ve mesleki etik değerlere göre davranır. | 4 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, kimyanın temel kavramlarını öğrenir. | 3 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, mesleği ile ilgili cebirsel hesaplamaları öğrenir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel Ekoloji (Temel kavramlar) | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Genel Ekoloji (Küresel ısınma ve Sera etkisi) | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Genel Ekoloji (Biyolojik çeşitlilik, çevresel kirlilik) | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Genel Ekoloji (Besin zinciri, ekolojik döngüler, çözümler) | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Tekstil Üretiminde Ekoloji (Tanımlar, sınıflandırma, ekolojik sorunlar) | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Tekstil Üretiminde Ekoloji (Lif üretiminde ekoloji) | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Tekstil Üretiminde Ekoloji (İplik ve dokuma üretiminde ekoloji) | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tekstil Üretiminde Ekoloji (Terbiye sürecinde ekoloji) | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Tekstil Üretiminde Ekoloji (Ağır metaller, zararlı boyarmadde ve kimyasallar, önlemler) | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Tekstil Üretiminde Ekoloji (Arıtma tesisi, yapısı ve işlevi, yasal durum) | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Ekotekstilde Belgelendirme (Belgelendirme tanımı, işlevi ve önemi, yöntemleri , çeşitleri, ticari anlamı) | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Ekotekstilde Belgelendirme (CE işareti, Öko-Tex 100 standardı ) | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Ekotekstilde Belgelendirme (ISO 14000 standardı, Yeşil nokta etiketi) | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Ekotekstilde Belgelendirme (Ekotekstil laboratuvarı, Ekotekstil deneyleri ve ölçümleri) | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |