Genel Bilgi
Kod | ENM304 |
Ad | İstatistiksel Kalite Güvence Teknikleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. RIZVAN EROL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. RIZVAN EROL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, Kalite Kontrol, Kalite Mühendisliği ve Proses İyileştirmesi çalışmalarında kullanılan temel istatistiksel yöntemleri ve uygulamalarını incelemektir.
Dersin İçeriği
Kalite ve kalite iyileştirmenin tanımı, tarihsel gelişmeler, istatistiksel kalite iyileştirme yöntemleri, yönetimsel unsurları, değişkenliğin tanımı, değişkenler için kontrol grafikleri, kesikli gözlemler kontrol grafikleri, uygun olmayan ürün oranı için kontrol grafikleri, kusur sayıları için kontrol grafikleri, kontrol grafikleri arasında seçim kriterleri, süreç yetkinliği oranları, ölçme yetkinliği analizi, kabul örnekleme planları tekli, çift ve ardışık örnekleme planları, Dodge-Romig planları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
MONTGOMERY, D. C., 2012, Introduction To Statistical Quality Control (7th edition), John Wiley& Sons, Inc.
Notlar
ATICIOĞLU, M. R. Ö, 2022, MINITAB ve SPSS Uygulamalı İstatistiksel Kalite Kontrol, Seçkin Yayınevi, Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İstatistiksel proses kontrol tekniklerini süreç izleme ve iyileştirme için kullanır. |
ÖÇ02 | Seçilen bir süreç veya ürün kalite karakteristiği için uygun kontrol grafik türünü seçer ve uygular. |
ÖÇ03 | Bir sürecin ve ölçme sisteminin yetkinliğini uygun bir ölçütle analizini yapar. |
ÖÇ04 | İstatistik Kalite Kontrolda kullanılan bir yazılımı öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kalite İyileştirme Yaklaşımları | ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Proses Kalitesinin Modellenmesi - temel istatistik konuların gözden geçirilmesi | temel istatistik bilgisinin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
3 | Proses Kalitesinin Modellenmesi - rastgele dağılımlar | ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
4 | Proses Kalitesi Hakkında İstatistiksel Çıkarımlar I | ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
5 | Proses Kalitesi Hakkında İstatistiksel Çıkarımlar II | ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
6 | İstatistiksel Süreç Kontrolün (SPC) Metotları ve Felsefesi | ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
7 | Değişkenler için Kontrol Grafikleri - temel ilkeler | ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Değişkenler için Kontrol Grafikleri - X, R ve s grafikleri | ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
10 | Özelllikler (attributes) için Kontrol Grafikleri - temel ilkeler | ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
11 | Özelllikler (attributes) için Kontrol Grafikleri - np, p, c ve u grafikleri | ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
12 | Süreç ve Ölçme Sistemi Yeterliliği Analizi | ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
13 | Kabul Örneklemesi Planları - temel ilkeler | ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
14 | Kabul Örneklemesi Planları - tekli, çiftli ve sürekli örneklem planları | ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
15 | Örnek problem çözümleri | tüm ders konularının genel gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
AKTS | 4 AKTS |