ENM453 Tesis Planlama ve Yerleşimi

3 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ENM453
Ad Tesis Planlama ve Yerleşimi
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. YUSUF KUVVETLİ


Dersin Amacı

Mamul veya hizmet üreten işletmelerin kuruluş yeri seçimi aşamasından başlayarak , tesis tasarım ve düzenleme süreci ile ilgili tüm yöntemlerin ve bilgilerin öğrencilere kazandırılmasını amaçlar.

Dersin İçeriği

İşletmelerde kuruluş yeri seçimi ve tesis tasarımı ile ilgili temel bilgilerin verilmesi ve bunlara ait uygulamalar yapılması.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Özden K., (2016). Tesis Planlaması: İşyeri, Fabrika Tasarımı ve Yerleşim Düzeni. Papatya Bilim Üniversite Yayıncılığı.

Notlar

Tompkins, J. A., White, J. A., Bozer, Y. A., & Tanchoco, J. M. A. (2010). Facilities planning. John Wiley & Sons.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İşletmelerde tesis tasarımı ile ilgili temel bilgileri elde edebilir.
ÖÇ02 Kuruluş yeri seçimi aşamasında hangi konulara önem vermesi gerektiğini saptayabilir.
ÖÇ03 Kullanacağı kuruluş yeri seçimi yöntemine karar verebilir.
ÖÇ04 İşyeri düzenlemesindeki amacını ve işyeri düzenleme sorunlarına nasıl yaklaşacağını belirleyebilir.
ÖÇ05 İşyeri düzenleme ile ilgili temel bilgileri yorumlayabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tesis planlamanın tanımı, amacı ve genel kavramlar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Kuruluş yeri seçimi (Temel Kavramlar) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
3 Kuruluş yeri seçimi (Modeller) Kaynak okuma , Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
4 Kuruluş yeri seçimi (yöntemler) Kaynak okuma , Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
5 İşyeri Düzenleme (Amaçları, kapsamı, önemi) Kaynak okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 İşyeri Düzenleme (Sistematik işyeri düzenleme aşamaları) Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme
7 İşyeri Düzenleme (Sistematik işyeri düzenleme uygulamaları) Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme
8 Ara Sınav Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme
9 Akışı anlamak Hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme
10 İşyeri düzenlemede kullanılan model ve yöntemler Uygulamaların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme
11 Bilgisayar destekli algoritmalar 1 Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
12 Bilgisayar destekli algoritmalar 2 Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
13 Örnek tesis planlama projesi 1 Kaynak okuma ve özgün uygulama Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay
14 Örnek tesis planlama projesi 2 Kaynak okuma ve özgün uygulama Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay
15 Ulaştırma problemleri Kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS