BAT218 Genel seracılık ve Mekanizasyon

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BAT218
Ad Genel seracılık ve Mekanizasyon
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. AYGÜL DAYAN


Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin; tarımsal üretimde birim alandan daha fazla gelir elde etmek amacıyla sera yetiştiriciliğinde uygulanılan mekanizasyon tekniklerinin ve sera mekanizasyonu ile ilgili son teknolojik gelişmelerin kavranması, bitki isteklerine bağlı olarak sera iklimlendirilmesine ilişkin problem çözebilme tekniklerinin geliştirebilmesini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Sera havası şartlarının düzenlenmesi: Sera ısıtma yöntemleri ve başlıca uygulamaları, seraların ısı gereksiniminin belirlenmesi, ısıtma yüzeyi ve ısıtma kazanı kapasitelerinin hesaplanması. Seraların doğal ve zorlamalı havalandırılma yöntemleri ve başlıca uygulamaları, sera havalandırmasıyla ilgili hesaplamalar. Seraların serinletilme yöntemleri ve başlıca uygulamaları, ıslak yüzeyli sistemlerle serinletme sistemlerinin hesaplanması. Seralarda yapay aydınlatma uygulamaları.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Seralar Sera Tipleri, Donanımı ve İklimlendirmesi, A. Nafi Baytorun 2017 Nobel akademik yayıncılık

Notlar

online ders notları httpsacikdersankaraedutrcourseviewphpid


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sera konstrüksiyonlarını tanımlar.
ÖÇ02 Seraların iklimlendirilmesinde (sera havası şartlarının düzenlenmesinde) etkili faktörleri kavrar.
ÖÇ03 Sera iklimlendirilmesinde temel boyutlandırmaların ortaya konulabilmesinde termodinamik eşitlikleri kavrar.
ÖÇ04 Sera konstrüksiyonlarına ve bitki isteklerine bağlı olarak sera iklimlendirilmesine ilişkin problem çözer.
ÖÇ05 Sera mekanizasyonunda teknolojik ekipman kullanımı yeni üretim tekniklerini kavrar.
ÖÇ06 Sera otomasyon ve kontrolünde kullanılan ekipmanları kavrar.
ÖÇ07 Sera fizibilite raporu hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ08 Sera kurulumuna etki eden faktörleri kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ziraat teknikerliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bahçe Bitkileri temel alanı ve ayrıca meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştirilmesi ve ıslahı konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olur 1
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Üretim aşamasında ekolojik koşulları da dikkate alarak en uygun yetiştirme tekniğini uygular 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Meyve, sebze, bağ ve süs bitkilerini tanımlar ve yetiştirir
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkileri alanında genetik kaynakların ve çevrenin korunması ile sürdürelebilir kullanımı için yöntemler uygular
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlanması ve derim sonrası muhafazada oluşan değişimleri değerlendirir ve analiz eder
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkileri alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, proje yazma ve uygulayabilme becerisi kazanır 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etmek ve üstlenmek yolu ile çalışma ekibinin bir üyesi olarak ve farklı ortamlarda başarılı bir şekilde takım çalışması yetkinliğine sahip olur 1
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Amaca uygun bilgiye ulaşabilme, analitik düşünme ve planlayabilme, sorgulayıcı, araştırıcı ve yaratıcı vizyona sahip olur ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanır 2
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sunabilme; bunun dışında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. 1
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilir ve işletebilir 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel iletişim becerilerini kazanır 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Seracılığın önemi, dünyada ve ülkemizde seracılık durumu Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Yüksek, alçak ve mini tüneller. Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Sera işletmelerinin kuruluşu, seracılığı etkileyen ekolojik ve ekonomik faktörler 1 kısım Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Sera işletmelerinin kuruluşu, seracılığı etkileyen ekolojik ve ekonomik faktörler 2. kısım Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Sera ısıtma yöntemleri ve başlıca uygulamaları. Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım
6 Seraların örtü tiplerine, çatı şekillerine, iç sıcaklıklarına göre sınıflandırılması Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
7 Seralarda çevre koşullarının düzenlenmesinde kullanılan tesisler, sera ısıtma tesisleri, bitkilerin sıcaklık istekleri, seralarda ısı gereksinimleri Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Isıtma yöntemler, sobalarla ısıtma, kaloriferli ısıtma, sıcak su borularının sera içine yerleştirilme şekilleri Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Seralarda soğutma sistemleri. Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Seraların doğal ve zorlamalı havalandırılma yöntemleri ve başlıca uygulamaları. Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Gölgelendirme ile serinletme, suyu buharlaştırarak soğutma, serayı dıştan sulayarak soğutma Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Havalandırma, doğal havalandırma, yapay havalandırma Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Sulama sistemlerinde mekanizasyon Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 Seralarda Aydınlatma, yapay ve doğal aydınlatma Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS