Genel Bilgi
Kod | ELT223 |
Ad | Güç Elektroniği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SERDAR KAŞIKCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Özkan BOZKURT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrencilerin, güç elektroniği ile ilgili temel kavramlar ve güç yarı iletkenlerini kavraması, doğrultma devreleri, kıyıcı devreleri, evirici devreleri, frekans çevirici devrelerinin çalışması ve kullanım yerlerinin kavranması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Temel Güç Elektroniği elemanları, güç elektroniği elemanların kontrolü ve korunması, güç elektroniği elemanların kullanıldığı temel güç elektroniği devreleri, kontrollü ve kontrolsüz devreler, AC-DC dönüştürücüler, DC-DC dönüştürücüler, DC-AC eviriciler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Güç Elektroniği (4. Basımdan Çeviri), Muhammad H. Rashid, Nobel Yayınevi, 2015.
Notlar
Ders Notları, Serdar KAŞIKCI.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Güç elektroniği ile ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Güç elektroniğinin uygulama alanlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Yarı iletken güç anahtarlarının çalışması ile ilgili ilkeleri açıklar. |
ÖÇ04 | Yarı iletken güç anahtarlarının tetikleme devrelerini kurar. |
ÖÇ05 | Yarı iletken güç anahtarlarının sağlamlık testini yapar. |
ÖÇ06 | MOSFET ve IGBT'nin karakteristik özelliklerini kıyaslar. |
ÖÇ07 | Doğrultma devrelerinin çalışma karakteristiklerini ve işleyişini açıklar. |
ÖÇ08 | Doğrultmaç devrelerinin kurulumunu yapar. |
ÖÇ09 | DC-DC dönüştürücü devrelerinin çalışma karakteristiklerini ve işleyişini açıklar. |
ÖÇ10 | DC-DC Dönüştürücü devrelerin analizini ve kurulumunu yapar. |
ÖÇ11 | Frekans dönüştürücülerinin çalışma karakteristiklerini ve işleyişini açıklar. |
ÖÇ12 | Yarıiletken elemanların ve devrelerin korunması ile ilgili yöntemleri temel seviyede açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci algılama, analiz etme ve gerektiğinde istenen ihtiyaçları karşılamak üzere temel aygıtları tasarlama kabiliyeti gelişir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri teknikerlikte karşılaşılacak sorunların çözümleri için beraber kullanabilme kabiliyeti gelişir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknikerlik problemlerini tespit, tanımlama, çözme ve uygun pratik yöntemler ile birlikte simülasyon ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama kabiliyeti gelişir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili konularında yeterli altyapıya sahip olunur. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknikerlik uygulamaları için gerekli olan modern araç ve gereçleri seçme ve kullanma; bilişim teknolojilerinden etkin yararlanma kabiliyeti gelişir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel uygulama devresi tasarlama ve gerçekleme, devre üzerinde sorun çözme, sonuçları analiz etme ve yorumlama kabiliyeti gelişir. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni gelişir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme ile çeşitli bilgi kaynaklarını kullanabilme kabiliyeti gelişir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dilde yazılmış mesleki dokumanı orta düzeyde anlama bilgisi gelişir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci gelişir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilgisayar becerileri, bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak kuramsal bilgiyi oluşturma becerisine sahip olma kabiliyeti gelişir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uygulamalı eğitim ile öğrendiklerini, iş hayatında kullanabilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Güç elektroniğinin temel kavramları | Kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Tristörler | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Triyak ve Diyak | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | FET, Mosfet ve diğer güç yarıiletkenler | -Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Bir Fazlı Kont rolsüz Doğrultucu Devreleri Bir Faz lı Kontrollü Doğrultucu Devreleri | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Soru-Cevap |
6 | Bir Fazlı Kont rolsüz Doğrultucu Devreleri Bir Faz lı Kont rollü Doğrultucu Devreleri uygulamaları | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Soru-Cevap |
7 | Üç Fazlı Kontrolsüz /kontrollü Doğrultucu Devreleri | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | 1-7 haftalardaki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Düşürücü ve yükseltici kıyıcıları | Önceki ders notlarınınn ve ders kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Gerilim Beslemeli Eviriciler, Akım Beslemeli Eviriciler | Önceki ders notlarınınn ve ders kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Doğrudan Frekans Dönüştürücüleri | Önceki ders notlarınınn ve ders kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | DC Ara Devreli Frekans Dönüştürücüleri. | Önceki ders notlarınınn ve ders kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Regülatörler, invertörler | Önceki ders notlarınınn ve ders kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Redresörler, UPS | Önceki ders notlarınınn ve ders kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Evirici, Kıyıcı, Dönüştürücü uygulamaları | Önceki ders notlarınınn ve ders kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarının ve ders norunun tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarının ve ders notunun tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
AKTS | 4 AKTS |