Genel Bilgi
Kod | FZK213 |
Ad | Astronomiye Giriş |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYSUN AKYÜZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AYSUN AKYÜZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere astronomi kavramlarını öğretmek, gökyüzünü tanımanın önemini vurgulamak , uzay bilimleri ile ilgili teknolojik yeniliklerin bilgisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Astronominin kapsamı ve önemi, Evrende boyut kavramı, Astronomi Tarihi, Işık ve Teleskoplar, Güneş sisteminin oluşumu ve gezegenler, Güneş, Diğer yıldızların temel özellikleri, Yıldızların evrimi, Evrendeki büyük yapılar: Galaksiler.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Astronomi - Bir Bakışta Evren - Astronomy Yazar: Eric Chaisson , Steve Mcmillan , Cev. Editorü Mutlu Yıldız, Yayınevi: Nobel Yaşam
Notlar
Evreni Anlama Serüveni, Cev. Ed. Tolga Güver Nobel Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Astronomi ve uzay bilimleri kavramlarını açıklar. Büyük ölçeklerde evreni tanımlayabilir. |
ÖÇ02 | Bazı astronomik cisimlerin gözlemini yapabilir ve Gözlem sonuçlarını değerlendirir. |
ÖÇ03 | Astronomik gözlemlerinde elde edilen veriler ile uyumlu modelleri kavrar. |
ÖÇ04 | Astronomi ile ilgili etkinlikler düzenlemeye istekli olur. |
ÖÇ05 | Astronomi alanının diger bilim dalları ile bağlantısını kavrar. |
ÖÇ06 | Gelişen teknolojinin astronomiye etkisini yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında deneyleri tasarlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Astronomide, bilinen gerçekler, gelişen fikirler ve öncü keşifler | Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Gökyüzü tanıtımı ve evrende boyut kavramı | Anlatım, gurup çalışması, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
3 | Astronominin tarihsel gelişimi, eski çağlarda astronomi | Anlatım, tartışma, örnek olay | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Rönesans döneminde astronomi | Anlatım, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
5 | Işık , tayf ve tayftan bilgi üretimi | Gösteri, grup çalışması, örnek olay | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Grup Çalışması, Örnek Olay |
6 | Teleskoplar, gelişimi ve modern algılayıcılar | Alıştırma ve Uygulama, rol oynama, deney/laboratuvar, örnek olay | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar |
7 | Güneş sisteminin oluşumu ve sistemi oluşturan gök cisimlerinin tanımı | Anlatım, gösteri, benzetim | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Benzetim |
8 | Ara Sınav | konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yıldızımız Güneş ve en temel özellikleri | Anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Yıldızların kütle, yarıçap yüzey sıcaklığı ve ışıtma gücü gibi temel özellikleri | Anlatım, soru-cevap, gösteri, benzetim | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Benzetim |
11 | Yıldızların doğum, yaşam ve ölüm kısaca evrim süreci | Anlatım, soru-cevap, alıştırma ve uygulama, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Ölü yıldızlar: beyaz cüce, nötron yıldızı ve kara delikler | Anlatım, soru-cevap, benzetim | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim |
13 | Samanyolu Galaksimiz | Anlatım, soru-cevap, benzetim | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim |
14 | Galaxksi Kümeleri | Anlatım, soru-cevap, gösteri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Kozmoloji alanını tanıtma | Anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |