Genel Bilgi
Kod | FZK406 |
Ad | Kuantum Mekaniği II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BERRİN ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BERRİN ÖZDEMİR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı kuantum mekaniğinin genel formülasyonu ve üç boyutlu problemlerin uygulamalarını vermektir
Dersin İçeriği
Bu derste dalga fonksiyonlarının matematiksel formülasyonu,Dirac Bra -Ket notasyonu, Küresel koordinatlarda Schrödinger denklemi, Açısal momentum özfonksiyonları, Radyal Schrödinger Denklemi, Hidrojen atomu, Zamandan bağımsız tedirgeme teorisi, Zamana bağımlı tedirgeme teorisi, Açısal momentum cebiri ve Spin anlatılmaktadır
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Kuantum Mekaniğine Giriş, David J. Griffiths , Çev.: Haluk Özbek, Sondan Durukanoğlu Feyiz, Nobel Kitabevi
Notlar
Teams e yüklenen ders notu, alıştırma soruları, ödev soruları, ödev çözümleri takip edilmeli.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kuantum mekaniğinin önemini ve yaşantımızdaki yerini açıklar |
ÖÇ02 | Kuantum mekaniğine temel oluşturan kavramları kullanır |
ÖÇ03 | Üç boyutlu problemleri kavrar |
ÖÇ04 | Kuantum Mekaniğinde dalga fonksiyonlarının matematiksel formülasyonunu kavrar |
ÖÇ05 | Küresel simetrik potansiyel ile Schrödinger dalga denkleminin çözümünü kavrar |
ÖÇ06 | Tedirgeme teorisini ayrıntılarıyla tanır |
ÖÇ07 | Bilimsel kavramları kullanır |
ÖÇ08 | Operatörlerin matris temsilini tanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında deneyleri tasarlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dalga fonksiyonu Uzayı | Kuantum Mekaniği I, konularını gözden geçir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Lineer operatörlerin matris temsili | Kitaplarda ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
3 | Sıra değiştiren operatörler ve ölçme | Kitaplarda ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
4 | Dirac Bra-Ket notasyonu | Kitaplarda ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
5 | Küresel koordinatlarda Schrödinger denklemi | Kitaplarda ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
6 | Hidrojen Atomu | Kitaplarda ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
7 | Tekrar ve Uygulama | Kitaplarda ilgili tüm bölümler gözden geçirilsin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tedirgeme Açılımı, Varyasyon yöntemi | Kitaplarda ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
10 | Zamandan bağımsız tedirgeme teorisi | Kitaplarda ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
11 | Zamana bağlı tedirgeme teorisi | Kitaplarda ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
12 | Açısal Momentum Cebiri | Kitaplarda ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
13 | Spin ve spine bağlı etkileşimler | Kitaplarda ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
14 | İki Açısal momentumun toplamı | Kitaplarda ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
15 | Konu tekrarı ve Uygulamalar | Kitaplarda ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |