Genel Bilgi
Kod | FZK402 |
Ad | Yarıiletken Aygıt Fiziği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAMİDE KAVAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. METİN ÖZDEMİR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yarıiletkenler hakkında temel bilgileri detaylı bir şekilde öğrenir. Yarıiletken aygıt üretimi ve çalışma prensipleri hakkında bilgi edinir.
Dersin İçeriği
Yarıiletkenlerin yapısı hakkında genel bilgi, enerji band yapısı, katkılı ve katkısız yarıiletkenler, yarıiletkenlerde kusurlar, dengede ve denge dışında taşıyıcı konsantrasyonu, Fermi düzeyi, yarıiletkenlerde yük taşınımı mekanizması, sürüklenme akımı, özdirenç, taşıyıcı konsantrasyonu, mobilite, Hall olayı, iletkenlik tipleri, difüzyon akımı, sürüklenme difüzyon eşitliklikleri, Einstein ifadesi, süreklilik denklemi, yeniden üretim ve birleşim işlemi, direk ve indirek geçişler, jenerasyon-yeniden birleşim merkezleri, temel aygıt üretim teknikleri, p-n eklemler.
Dersin Ön Koşulu
Temel Fizik Bilgisi
Kaynaklar
Donald A. Neamen, Yarıiletken Fiziği, Aktif Yayınevi (2012)
Notlar
İnternet
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yarıiletkenlerin temel özelliklerini öğrenir. |
ÖÇ02 | Yarıiletkenlerde enerji bant yapısını öğrenir. |
ÖÇ03 | Yarıiletkenlerde taşınım mekanizmasını öğrenir |
ÖÇ04 | Yarıiletken aygıt üretim ve çalışma prensipleri hakkında temel bilgileri edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında deneyleri tasarlar. | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yarıiletkenlerin yapısı hakkında genel bilgi | İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Enerji band yapısı | İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Katkılı ve katkısız yarıiletkenler | İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yarıiletkenlerde kusurlar | İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Dengede ve denge dışında taşıyıcı konsantrasyonu | İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Fermi düzeyi | İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yarıiletkenlerde taşınım özellikleri | İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınav için çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yarıiletkenlerde yük taşınımı mekanizması, sürüklenme akımı, özdirenç | İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Taşıyıcı konsantrasyonu, mobilite, Hall olayı, iletkenlik tipleri | İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Difüzyon akımı, difüzyon denklemi | İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sürüklenme difüzyon eşitliklikleri, Einstein ifadesi | İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Yeniden üretim ve birleşim işlemi | İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Direk ve İndirek geçişler, jenerasyon-rekombinasyon merkezleri | İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | p-n eklemler | İlgili konu kitaplardan okunsun, internet üzerinde araştırma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavıı için çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sinavi icin calisma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |