Genel Bilgi
Kod | TEP453 |
Ad | Tarımda Örgütlenme |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MÜGE DAVRAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MÜGE DAVRAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kırsal alanda yaşayan ve tarımsal faaliyetlerle ilgili nüfusun, özellikle üretim ve pazarlama aşamalarında yaşamış oldukları sorunların sosyo-ekonomik ve kültürel nedenlerini ortaya koymak; tarımsal örgütlenmenin önemini dünyadan ve Türkiyeden örneklerle vurgulamak; sorunlara örgütlenme ve kırsal kalkınma odaklı yaklaşarak çözüm üretmek ve altyapı hazırlamak
Dersin İçeriği
Tarım Sektörünün Özelliği, Türkiye Tarımında Örgütlenme Sorunları, Dünyada Tarımsal Örgütlenme Modelleri, Türkiyede Tarımsal Örgütlenme Modelleri, Türkiyede Kamuya Dayalı Örgütler, Türkiyede Tabana Dayalı Örgütler/Tarımda Sivil Örgütlenme, AB ve Türkiyede Tarımsal Örgütlenmelerin Karşılaştırılması, Kalkınma Açısından Örgütlenme, Kooperatifler, Türkiyede Başarılı Tarımsal Örgütlenme Örnekleri
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Ders notu ve önerilen kaynaklar.
Notlar
Yüksek lisans ve doktora tezleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Örgütlenme ve tarımsal örgütlenme arasındaki farklılıkları tanımlayabilme. |
ÖÇ02 | Tarımsal örgütlenme ile ilgili kavramları tanımlayabilme. |
ÖÇ03 | Kırsal kesimde örgütlenmeyi engelleyen sosyal, ekonomik ve kültürel faktörleri tartışabilme. |
ÖÇ04 | Tarımsal örgütlenmenin tarihsel gelişimini tartışabilme. |
ÖÇ05 | Tarımsal örgütlenme modellerini tanımlayabilme, tartışabilme. |
ÖÇ06 | Tarımsal örgütlenme türlerini tanımlayabilme, analiz edebilme. |
ÖÇ07 | Kooperatifçiliğin tarımsal örgütlenmedeki önemini tartışabilme |
ÖÇ08 | Farklı ülkelerdeki örgütlenme modellerini tartışabilme, tanımlayabilme. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleğiyle ilgili ileri düzeyde konuları anlayabilmesine olanak sağlayacak bir altyapı oluşturmak üzere temel bilim ve temel mühendislik dersleriyle ilgili başlıca kuramları açıklayabilme ve uygulayabilme | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitkisel ve hayvansal üretim tekniklerini, bu alanda kullanılan araç-gereçler ile yararlanılan teknolojileri tanımlayabilme, tanıtabilme ve değerlendirebilme; tarımın ulusal ekonomi ve dünya ekonomisindeki yerini, önemini ve gelişimini açıklayabilme | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım sektöründe üretimden tüketime kadar yer alan tüm aşamaların karakteristik özelliklerini ve aralarındaki ilişkileri tanımlayabilme, kaynakların etkin kullanımı ve sürdürülebilirliği ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme, bu amaçla yararlanılan temel ekonomik ilkeleri açıklayabilme ve uygulayabilme | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım sektörü ve kırsal alanlardaki faaliyetler üzerinde etkili olan başlıca ekonomik, sosyal, doğal, kültürel, kurumsal, örgütsel ve yasal faktörleri, ulusal ve uluslararası güçleri ve aralarındaki etkileşimi, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, ilgili kavram, düşünce, kuram ve yöntemleri açıklayabilme | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım sektöründe karşılaşılan sorunlara ekonomi biliminin temel ilkelerini uygulayabilme | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal üretim karar sürecinde kullanılacak ekonomik ve sosyal verileri çizelgeler, şekiller ve matematiksel semboller ile gösterebilme ve sözel olarak ifade edebilme | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, kırsal kalkınma, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik bilgileri bitkisel ve hayvansal üretim ve pazarlama süreçlerine uygulayabilme | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım sektöründe karşılaşılan sorunların analizine ilişkin gerekli verileri belirleme, toplama, eleştirel gözle inceleme, kullanma, uygun çerçeve, model ve yöntem seçme, verileri analiz etme, analiz sonuçlarını değerlendirebilme | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomik ve sosyal verilerin analizinde temel bilgi teknolojilerinden ve bu amaçla hazırlanmış yazılımlardan yararlanma ve sonuçları yorumlama | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili çalışmaları yasal mevzuata uygun ve bağımsız bir şekilde yürütebilme; bu alanlarda danışmanlık, denetim, bilirkişilik yapabilme; disiplinler arası çalışmalara, ekip çalışmalarına katılabilme | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili güncel bilgilere erişebilme, edindiği bilgileri sorgulayabilme ve amaca uygun değerlendirerek kamu yararına kullanabilme | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı olarak uzman ve uzman olmayan kişilerle iletişim kurabilme, bu amaçla en uygun iletişim yöntemlerini seçebilme; üretici ve örgüt bazında paydaşlarla işbirliği geliştirebilme | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla ilişki kurabilecek düzeyde genel ve mesleki yabancı dil bilgisinin kazanılması, bilişim ve iletişim teknolojilerinin kullanılabilmesi | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarım sektöründe karşılaşılabilecek sorunları tanıyabilme, kapsamını belirleyebilme, bu konuda uygulanan çözüm, proje ve politikaların etkilerini değerlendirebilme; çözüm, proje ve politika alternatifleri üretebilme, ürettiği veya önerilen alternatiflerin olası etkilerini öngörebilme, alternatifler arasından belirlenen amaca en uygununu seçebilme; proje uygulayabilme, yönetebilme ve izleyebilme | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleğinin tarihsel gelişimi ve geçirdiği aşamaları, mesleğinin uygulanmasında uyulması zorunlu etik ilkeleri tanımlayabilme ve bu ilkeleri titizlikle uygulama bilincine sahip olma |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Örgütlenme ile İlgili Temel Kavramlar ve Tarımsal Örgütlenme | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Türkiyede Tarım Sektörünün ve Kırsal Nüfusun Özellikleri | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Tarım Sektöründe Örgütlenmenin Önemi ve Gerekliliği | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kırsal Alanda/ Tarımda Örgütlenmeyi Etkileyen Faktörler | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Türkiyede Tarımsal Örgütlenme Modelleri (Kamuya Dayalı Örgütler) | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Türkiyede Tarımsal Örgütlenme Modelleri (Tabana Dayalı Örgütler/Tarımda Sivil Örgütlenme/İnformel Örgütlenme) | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Dünyada Tarımsal Örgütlenme Modelleri | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | AB Dışı ülkeler ve Türkiyede Tarımsal Örgütlenmelerin Karşılaştırılması | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | AB ve Türkiyede Tarımsal Örgütlenmelerin Karşılaştırılması | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Tarımda ve Kırsal Alanda Kooperatif Örgütlenmesi Yeni Nesil Kooperatifler | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Tarımda ve Kırsal Alanda Kooperatif Örgütlenmesi Yeni Nesil Kooperatifler | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kırsal Kalkınma Açısından Tarımsal Örgütlenmenin Önemi | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kırsal Kalkınma Açısından Tarımsal Örgütlenmenin Önemi | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Türkiyede Başarılı Tarımsal Örgütlenme Örnekleri | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm ders notları ve kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm ders notları ve kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |