BBT319 Toprak Verimliliği

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BBT319
Ad Toprak Verimliliği
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAYRİYE İBRİKÇİ


Dersin Amacı

Toprak verimliliğini bitkisel üretim ve sürdürülebilir tarım açısından öğrenmek, verimliliği etkileyen fiziksel, kimyasal ve biyolojik toprak özelliklerini incelemek ve verimlilik ile ilişkilendirmek, toprak vermliliğini arttıcı faktörleri değerlendirmek ve çiftçi düzeyinde uygulama yollarını araştırmaktır.

Dersin İçeriği

Toprağın fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerini ayrı ayrı detaylı olarak kapsar; bu özellikleri toprak verimliliği açısından değerlendirir; aynı zamanda toprak verimliliği konularını çevre açısından inceler.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

Ders notları

Notlar

Toprak verimliliği ve gübreler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Toprak verimliliğini ve sürdürülebilirliğini tarımsal açıdan öğretir
ÖÇ02 Temel toprak verimliliğini toprak-bitki ilişkileri açısından inceler
ÖÇ03 Gübreleme açısından toprak verimliliği ile ilgili toprak özelliklerini öğretir.
ÖÇ04 Karar süreçlerinde çevreye saygı ve sürdürülebilirlik ilkelerinin gözetilmesi gerektiği anlayışına sahiptir
ÖÇ05 Tarım-Çevre karşılıklı etkileşimini bilir
ÖÇ06 CBS ve uzaktan algılama bağlantılarının tarım da etkin kullanımını yapar
ÖÇ07 CBS veri analiz temellerini oluşturur
ÖÇ08 Laboratuvarın gıda analizlerinde nasıl kullanıldığı, sorunların değerlendirilerek yorumlanmaları ve raporların yazılması konularında bilgi sahibi olma
ÖÇ09 Bağımsız karar verme, kendine güven, yaratıcılık becerisi kazandırma ve sorumluluk alabilme
ÖÇ10 Ekip oluşturabilme ve ekip çalışmasına uyum sağlama
ÖÇ11 Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirme
ÖÇ12 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
ÖÇ13 Alandışı bilgilerden yararlanarak kendi alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurabilmek ve iletişim teknolojilerini kullanmak
ÖÇ14 Gıda konusunda da literatürü izleyebilecek düzeyde yabancı dilinde gelişme
ÖÇ15 Gıda ile ilgili mevzuat ve yönetim sistemleri hakkında fikir sahibi olmak , Meslek etiğine saygılı olma


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. 3
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. 2
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. 1
PÖÇ04 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. 1
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur
PÖÇ07 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 1
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar. 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Toprak verimliliğini tanımlamak ve bitkisel üretim ve sürdürülebilirlik açısından önemini tartışmak. Verimliliği etkileyen toprak, bitki ve iklim faktörleri tartışmak Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Verimliliği etkileyen fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri tartışmak. Toprak tekstürünü ve özellikle kil yapısını verimlilik açısından değerlendirmek Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Katyon değişim kapasitesi, anyon değişim kapasitesi ve baz doygunluğunu toprak verimliliği açısından değerlendirmek Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Toprak asitliği ve alkaliliği, toprak pHsını verimlilik açısından değerlendirmek, topraktaki makro ve microelement çözünürlüklerini pH ile ilişkilendirmek Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Toprak verimliliği açısından organik maddenin incelenmesi, dönüşüm mekanizmalarının öğrenilmesi. Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Toprak çözeltisi, toprak nemi, bitki besin elementi çözünürlükleri, intensite ve kantite faktörlerinin toprak verimliliği açısından değerlendirilmesi, Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Bitki besin elementlerinin toprakta taşınma mekanizmaları Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
9 Toprakta fosfor döngüsü Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Fosfor dinamikleri Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Toprakta potasyum, magnezyum ve kalsiyum döngüsü Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Toprakta mikroelementler ve yarayışlılıkları Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Ödev konularının tartışılması Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Verimlilik ve gübre ilişkileri Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Çevre kiriliği ve toprak verimliliğinin korunması Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel bakış Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel bakış Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS