BBT411 Toprak Genesisi ve Sınıflandırılması

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BBT411
Ad Toprak Genesisi ve Sınıflandırılması
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Yakup Kenan KOCA


Dersin Amacı

Arazide toprakların morfolojik özelliklerin belirlenmesi, laboratuvarda belirlenen toprak özelliklerinin morfolojik özelliklerle birlikte toprak oluşu açısından yorumlanması, toprak oluşturan faktörlerin ve toprak oluşuna etkilerinin anlaşılması, pedojenik toprak oluş işlemlerini kavramaları ve bu bilgiler ışığında toprakların toprak sınıflama yöntemlerine göre Taksonomik sınıfını belirleyebilmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Toprak morfolojisi, toprak bileşiminin belirlenmesi, toprak oluşturan faktörler, pedojenik toprak oluş işlemleri, toprakların sınıflandırılası, 1938 Amerikan toprak sınıflama yöntemi, FAO/UNESCO Dünya Toprak haritası Lejandı.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

Toprak Genesisi ve Sınıflandırılması. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Ders Kitabı: C-130

Notlar

Keys to Soil Taxonomy. FAO


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Toprakların morfolojik özelliklerini ve toprak horizonlarını arazide tanımlar ve tanır.
ÖÇ02 Toprakların laboratuvarda belirlenen kimi fiziksel ve kimyasal özelliklerini toprak oluşu ve sınıflaması açısından değerlendirir.
ÖÇ03 Toprakların oluşturan faktörleri ve bunların toprak oluşuna etkilerini bilir ve belli ortam koşullarında hangi toprakların oluşabileceğini tahmin eder.
ÖÇ04 Toprak profilinde belli bir oluşum süreci içerisinde meydana gelmiş olan toprak oluş işlemlerini anlar, açıklar ve toprak özellikleriyle ilişkisini belirler.
ÖÇ05 Toprak sınıflandırma sistemlerinin temel prensiplerini ve çeşitlerini bilir.
ÖÇ06 Ağırlıklı olarak Toprak Taksonomisi ve 1938 toprak sınıflandırma sistemlerini bilir ve bu sınıflama sistemlerini kullanarak toprakların Taksonomik sınıfını belirler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.
PÖÇ04 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derste işlenecek konuların tanıtımı, Toprak morfolojisi giriş Ders notu çalışması ve kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
2 Toprakların Morfolojik özellikleri ve belirleme yöntemleri Ders notu çalışması ve kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
3 Horizon sembolleri, anlamları ve kullanım şekilleri Ders notu çalışması ve kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
4 Horizon isimlendirme uygulamaları Ders notu çalışması ve kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
5 Toprakların laboratuvarda belirlenen toprak oluşu ve sınıflaması açısından önemli fiziksel ve kimyasal özellikleri Ders notu çalışması ve kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Toprak yapan faktörler Ders notu çalışması ve kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
7 Toprak yapan faktörler (Devamı) Ders notu çalışması ve kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Toprak sistemindeki temel değişimler Ders notu çalışması ve kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
10 Toprak sistemindeki temel değişimler (devam) Ders notu çalışması ve kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 Pedojenik toprak oluş işlemleri Ders notu çalışması ve kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Toprak sınıflandırmanın temel ilkeleri, pedojenik yaklaşımlar, morfogenetik yaklaşımlar. Ders notu çalışması ve kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 1938 Eski Amerikan Toprak Sınıflandırma Sistemi, Toprak Taksonomisi Ders notu çalışması ve kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Toprakları sınıflandırmak için gerekli olan kriterler Ders notu çalışması ve kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
15 Bir toprağın Taksonomik sınıfının belirlenmesi, Toprak Taksonomisinin ordoları ve genel özellikleri Ders notu çalışması ve kaynak araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS