BBT417 Uzaktan Algılama ve CBS

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BBT417
Ad Uzaktan Algılama ve CBS
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MEHMET EREN ÖZTEKİN


Dersin Amacı

Günümüz tarımında önemli teknolojik gelişmelerin başında gelen Uydu verilerinin ve Coğrafi Bilgi Sistemlerinin uygulama alanları anlatılacaktır. Bu konularda temel bilgiler verilecek, farklı yöntem ve yaklaşımlar sunulacaktır. Bu uygulamalar sonucunda elde edilecek bilgilerin yorumlanacağı ve üretilen bilgilerden etkin yararlanma olanakları tartılaşacaktır.

Dersin İçeriği

Uzaktan algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemlerin temel prensipleri. Algılayıcı platromlar ve yansıma prensipleri. Bitki, toprak ve su yüzeylerinin yansıma özellikleri. Uzaktan Algılamada görüntü işleme yöntemleri ve sınıflandırmalar. Sonuçların değerlendirilmesi ve doğruluk analizleri. CBS nin tanımı ve veri kaynakları. Sisteme veri girişi ve düzenleme. Veri analiz yöntemleri. Sonuç haritalarının üretimi ve yorumu

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Uzaktan Algılama ve CBS Ders Notu

Notlar

İTÜ Ders Notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Uydu verilerinin tarımda kullanımları ve uygulama alanlarını kavrar
ÖÇ02 Uzaktan Algılama yardımı ile toprak ve bitkilerin gözlenmesi ve haritalanması temel bilgilere sahip olur
ÖÇ03 Arazi kullanımdaki zamansal değişimlerin ve mevcut kullanımın izlenmesi çalışmalarında farklı yaklaşımları oluşturur
ÖÇ04 CBS nin uygulama alanları ve temel prensiplerini bilir
ÖÇ05 CBS nin mantıksal oluşumu ve veri ilişkilerini irdeler
ÖÇ06 CBS ve uzaktan algılama bağlantılarının tarım da etkin kullanımını yapar
ÖÇ07 CBS veri analiz temellerini oluşturur
ÖÇ08 Laboratuvarın gıda analizlerinde nasıl kullanıldığı, sorunların değerlendirilerek yorumlanmaları ve raporların yazılması konularında bilgi sahibi olma
ÖÇ09 Bağımsız karar verme, kendine güven, yaratıcılık becerisi kazandırma ve sorumluluk alabilme
ÖÇ10 Ekip oluşturabilme ve ekip çalışmasına uyum sağlama
ÖÇ11 Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirme
ÖÇ12 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
ÖÇ13 Alandışı bilgilerden yararlanarak kendi alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurabilmek ve iletişim teknolojilerini kullanmak
ÖÇ14 Gıda konusunda da literatürü izleyebilecek düzeyde yabancı dilinde gelişme
ÖÇ15 Gıda ile ilgili mevzuat ve yönetim sistemleri hakkında fikir sahibi olmak , Meslek etiğine saygılı olma


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.
PÖÇ04 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur
PÖÇ07 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Uzaktan algılamanın tanımı ve uygulama alanları Anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Algılayıcı platformlar ve özellikleri Anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Yansıma prensipleri ve elekromanyatik spektrum Anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Toprak ve bitkilerin yansıma karakteristikleri ve yansımayı etkileyen faktörler Anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Görüntü işleme, geometrik ve radyometrik düzeltmeler, ve görüntü zenginleştirme yöntemleri Anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Sınıflama yöntemleri: kontrollü ve kontrolsüz sınıflamalar Anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Görüntü yorumlama ve doğruluk analizleri, örnek uygulamalar Anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Coğrafi Bilgi Sistemleri ve uygulama alanları Anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Projeksiyon yöntemleri, Geo-referans ve koordinat sistemleri Anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Coğrafik doğrulama, CBS bileşenleri ve sistem yapıları Anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Raster ve Vektör temsil etme Anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 CBS verilerinin sınıflandırılması, topolojik ilişkiler ve veri kaynakları Anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Veri toplama, depolama ve veri tabanı yapıları, coğrafi analizler Anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Tarım ve çevre çalışmalarında örnek uygulamalar Anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS