TYP204 Bitki Koruma

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TYP204
Ad Bitki Koruma
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. CENGİZ KAZAK


Dersin Amacı

Kültür bitkilerinde, hastalık oluşturan abiyotik ve biyotik etmenleri (fungus, bakteri, fitoplazma, spiroplazma, virüs ve viroid) öğrenir, bunların bitkide oluşturduğu belirtileri tanıtır, paraziter yabancı otları öğrenir, bunlarla mücadele yöntemleri hakkında genel bilgiler kazanır. Zararlı tanımını, böcekleri, bunları diğer arthropodlardan ayırmayı, böceklerin genel morfolojisini ve başkalaşımını öğretmek. Ekonomik anlamda zarar yapan önemli böcek takımları ve bazı önemli familyalar hakkında bilgi vermek. Böceklerin mücadelesinde kullanılan yöntemleri ayrıntılı olarak anlatmak

Dersin İçeriği

Böceklerin tarımda önemi, böcek morfolojisi, böcek başkalaşımı, tarımsal üretimde önemli böcek takımları, böcekler ile savaşta kullanılan yöntemler Hastalılara neden olan mikroorganizmalar, bunların neden olduğu hastalık belirtileri, bu hastalıklarla mücadele yöntemleri

Dersin Ön Koşulu

Bu ders için ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Notlar



Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Entomoloji hakkındaki bazı temel bilgi ve kavramları öğrenir.
ÖÇ02 Böceklerin morfolojisini, üreme, gelişme ve başkalaşımını anlar.
ÖÇ03 Böcekler ile savaşta kullanılan mücadele yöntemleri hakkında genel bilgileri kavrar
ÖÇ04 Bitki hastalıkları hakkındaki bazı temel bilgi ve kavramları öğrenir
ÖÇ05 Hastalık etmenlerinin bitkilerdeki belirtisi, yaşam döngüleri ve mücadele stratejilerini öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bitki Koruma nedir Çalışma Konuları nelerdir, Zararlı Tanımı, Zararlılar ile Savaşın Önemi ve Tarihçesi, Bitkilerde Zarar Oluşturan Etmenler Ödevlerin verilmesi 1. Ders Notu (Entomoloji) Sayfa: 1-8 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Böceklerde Üreme, Böceklerde Gelişme, Başkalaşım, Larva ve Pupa Tipleri 1. Ders Notu (Entomoloji) Sayfa: 8-12 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bitki Koruma Açısından Önemli Böcek Takımlarının Tanınması ve Kültür Bitkilerinde Zararlı Olan Önemli Türler 1. Ders Notu (Entomoloji) Sayfa:13-19 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Akarlar, Nematodlar, Salyangoz ve Diğer Zararlılar 1. Ders Notu (Entomoloji) Sayfa:20-27 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Bitki Zararlılarına Karşı Savaş Yöntemleri, Yasal, Kültürel, Fiziksel, Biyoteknik Savaş 1. Ders Notu (Entomoloji) Sayfa:30-44 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Kimyasal Savaş, Biyolojik Savaş, Tüm Savaş -1 1. Ders Notu (Entomoloji) Sayfa:45-51 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Kimyasal Savaş, Biyolojik Savaş, Tüm Savaş - 2 Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
8 Ara Sınav 2. Ders Notu (Fitopatoloji) Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bitkilerde hastalık yapan canlı ve cansız etmenler (Etiyoloji) 2. Ders Notu (Fitopatoloji) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Paraziter hastalık döngüsü ve dönemleri 2. Ders Notu (Fitopatoloji) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Bitkilerde hastalık yapan virüs ve viroidlerin genel özellikleri, simptomları ve mücadele yöntemleri 2. Ders Notu (Fitopatoloji) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Bitkilerde hastalık yapan prokaryotların (bakteri, fitoplazma, spiroplazma) genel özellikleri, simptomları ve mücadele yöntemleri 2. Ders Notu (Fitopatoloji) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Bitkilerde hastalık yapan fungusların genel özellikleri, simptomları ve mücadele yöntemleri 2. Ders Notu (Fitopatoloji) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Yabancı otlar, genel özellikleri ve mücadele yöntemleri 2. Ders Notu (Fitopatoloji) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Ödevlerin sunumu tartışılması Kaynak kitaplardan ve internetten ödev hazırlamak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav