TYP451 Sulama Sistemleri ve İşletme Yöntemleri

3 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TYP451
Ad Sulama Sistemleri ve İşletme Yöntemleri
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MAHMUT ÇETİN


Dersin Amacı

Sulama şebekelerini ve ögelerini öğretmek; işletme yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını örnekleriyle ortaya koyup, sulama ve drenaj şebekeli hakkında öğrencileri bilgilendirmektir.

Dersin İçeriği

Türkiye toprak ve su kaynakları potansiyeli, sulamaya açılan alanlar. Su kaynaklarının sulama amacıyla planlanmasında göz önünde tutulması gereken faktörler. Sulu tarım arazi sınıflandırması (SAT) sulama sistemleri ilişkisi. Türkiyede sulama organizasyonları. Sulama sistemleri, randımanlar, kapasite hesabı. Planlı su dağıtımı, ölçülü ve kontrollü sulamanın önemi ve sorunları. Sulayıcı grup çalışmaları. DSİ sulama şebekelerinde işletme ve bakım organizasyonu, sulama şebekelerinin çiftçilere devir işlemleri. Sulama ücret tarifeleri hazırlama esasları. Sulanan arazilerde taban suyu izleme çalışmaları. Sulama sistemlerinin izleme ve değerlendirilmesi. Ülkemizde büyük ölçekli sulama projeleri: ASO ve GAP projelerinin tanıtımı ve sulama işletmeciliğine yönelik sorunları. Sulama birlikleri yasası

Dersin Ön Koşulu

Dersin alınması için ön koşul yoktur.

Kaynaklar

1. Çevik, B., 2000. Sulama Şebekeleri ve İşletme Yöntemleri. Ç. Ü. Zir. Fak. Gen. Yay. No 229, Ders Kitapları yayın No: A-79, Ziraat Fakültesi Ofset atölyesi, Adana, 188 s. 2. Stern, P., Operation and Maintenance of Small Irrigation Schemes, Intermediate Technology Development Group Publishing, ISBN 0 94668 874-5, 48 pp.

Notlar

a. ÇÜBİS sayfasına yüklenen yardımcı materyaller. b. DSI Sulama sonuçları değerlendirme raporları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türkiye'nin toprak ve su kaynakları envanterini havzalar bazında yorumlar.
ÖÇ02 Sulama şebekelerinin ögelerini tanır.
ÖÇ03 Sulama şebekesi işletme yöntemlerini bilir.
ÖÇ04 Büyük ölçekli sulama şebekelerinin genel karaktersilerini bilir.
ÖÇ05 Sulama planlamasını sistem bazında yapar ve uygular.
ÖÇ06 Bir sulama şebekesinde sulama ve drenaj sisteminin işlevlerini bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular 1
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır 1
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türkiye toprak ve su kaynakları potansiyeli, sulamaya açılan alanlar. Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Su kaynaklarının sulama amacıyla planlanmasında göz önünde tutulması gereken faktörler. Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
3 Sulu tarım arazi sınıflandırması (SAT)-sulama sistemleri ilişkisi. Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
4 Türkiyede sulama organizasyonları. Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
5 Bitki rotasyonları, sulama şebekelerinde bitki deseninin belirlenmesi. Farklı kaynaklardan konu ile ilgili bölümlerin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Sulama sistemleri, randımanlar, kapasite hesabı. Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Planlı su dağıtımı, ölçülü ve kontrollü sulamanın önemi ve sorunları Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sulayıcı grup çalışmaları. Farklı kaynaklardan konu ile ilgili bölümlerin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
10 DSİ sulama şebekelerinde işletme ve bakım organizasyonu, sulama şebekelerinin çiftçilere devir işlemleri. Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Sulama ücret tarifeleri hazırlama esasları. Farklı kaynaklardan konu ile ilgili bölümlerin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
12 Sulanan arazilerde taban suyu izleme çalışmaları. Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme
13 Sulama sistemlerinin izleme ve değerlendirilmesi. Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
14 Ülkemizde büyük ölçekli sulama projeleri Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
15 ASO ve GAP projelerinin tanıtımı ve sulama işletmeciliğine yönelik sorunları. Sulama birlikleri yasası Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan tüm konuların, farklı kaynaklardan çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan tüm konuların, farklı kaynaklardan çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav