GZT103 Temel Gazetecilik

6 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT103
Ad Temel Gazetecilik
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ


Dersin Amacı

Gazetecilik pratiğinin ortaya çıkışı ve bir meslek olarak kurumsallaşması sürecinin sosyo-ekonomik koşullarında kavranmasını ve gazetecilik pratiklerine eleştirel bir bakışla yaklaşılmasını sağlamaktır. İlaveten medyada üretilen içeriklerin üretim koşullarını ve insani değerler ışığında haber üretiminin nasıl sağlanacağını açıklamaya çalışmaktadır. Ders, gazetecilik bölümünün temel bir dersi olmakla birlikte, medyadaki üretim süreçlerini açıklamaktadır.

Dersin İçeriği

Ders, gazeteciliğin temel kavramları hakkında bilgiler içermektedir. Derste gazeteciliğin ve haberin gelişim tarihine odaklanılmakta, haber toplama ve yazma tekniklerine değinilmektedir. Ayrıca gazetecilik/medya sektörünün sorunları ekonomi-politik-kültürel-sosyolojik koşullarda değerlendirilmektedir. Mevcut sorunların kaynakları tespit edilmektedir. Ders, genel olarak gazetecilik ve gazetecilikle ilgili kavramların gelişimine, dönüşümüne ve şu anki durumuna ışık tutarak, gazeteciliğin toplumsal işlevlerini aydınlığa kavuşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Haber Nasıl Okunur?, Kemal Aslan, Anahtar Kitaplar Yayınevi, 2004. TV Haberlerinde İdeoloji, Çiler Dursun, İmge Kitabevi, 2001. M.Ayşe İnal, Haberi Okumak, Temuçin Yayınları, 1996.Temel Gazetecilik, Oya Tokgöz, Ankara: İmge Kitabevi, 2000.

Notlar

Korkmaz Alemdar & Ruhdan Uzun, Herkes için gazetecilik, Ankara:Siyasal Kitabevi, 2019.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gazetecilik konusunda temel kavramları öğrenir.
ÖÇ02 Gazeteciliğin gelişimini ve dönüşümünü sosyolojik, iletişim teknolojilerindeki değişim, küreselleşme ve ekonomi politik açıdan ilişkilendirerek açıklar.
ÖÇ03 Haber üretim ortamını, gazetecilik türlerini, haber toplama ve yayınlama pratiklerini değerlendirebilir.
ÖÇ04 Haberleri eleştirel biçimde analiz eder ve haber yapım tekniklerinin türleri arasından seçimler yapabilir.
ÖÇ05 İletişimin yapı ve süreçlerini bilir; ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ06 İletişim ortam ve araçlarına ilişkin mesleki bilgiye sahip olur.
ÖÇ07 Gazetecilik alanının özgül tarihsel koşullarını Türkiye toplumsal tarihi bağlamında ayırt edebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır 4
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin Tanıtımı, Kurallar, Kaynaklar Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Çağdaş gazeteciliğin genel görünümü: Küreselleşme ve Medya Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Gazetecilikte değişimler Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Toplumda Gazeteciliğin Rolü ve Gazetecilikte Etik Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Dünyada Enformasyon Dağılımı ve Haber Ajansları Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Haber Kavramı ve Haberin Temel Öğeleri Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Haber Toplama ve Kaynaklar Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9 Haber Yazma Teknikleri Haber yazma pratiği Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
10 Haber Yazma Kuralları Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Haber Yazma Uygulamaları Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Haber Yazma Uygulamaları 2 Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Çağdaş Gazetecilik Türleri Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Yeni Medya ve İnternet Gazeteciliği Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Bağımsız Medya ve Hak Odaklı Habercilik Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 159
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,36
AKTS 6 AKTS