Genel Bilgi
Kod | GZT109 |
Ad | Psikolojiye Giriş |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Deniz ENİÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Deniz ENİÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin genel amacı,dersin tanımında belirtilen temel kavramlara aşinalık kazandırmanın yanı sıra psikolojik araştırma, temel teoriler ve alandaki uygulamalar konularında genel bir anlayış oluşturmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders insan zihninin çalışmasına ve insan davranışlarını anlamaya yönelik kapsamlı bir başlangıç niteliğindedir. Dersin amaçları doğrultusunda gelişim, duygular, hafıza, sinir sistemi ve genetik, cinsiyet, etik... gibi psikolojide önem taşıyan kavramlar tartışılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Psikolojiye Giriş, C. T. Morgan, Meteksan A. Ş. Yayınları Psikolojiyi Anlamak C. G. Morris, Türk Psikologlar Derneği Yayınları. No. 23 Psikolojiye Giriş R. L. Atkinson, R.C. Atkinson, E. E. Smith, D. J. Bem, S. Nolen - Hoeksema Arkadaş Yay. Psikolojiye Giriş, R. Plotnik, Kaknüs Yayınları
Notlar
Yok
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikolojide temel kavram ve ilkelerini açıklar |
ÖÇ02 | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler |
ÖÇ03 | Günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
ÖÇ04 | Psikolojinin tarihsel temellerini ve ilgili teorileri açıklar |
ÖÇ05 | Sosyal bilimler alanında etik kavramının önemini aşinalık kazanır |
ÖÇ06 | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
ÖÇ07 | Psikolojik danışma sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar |
ÖÇ08 | İnsan beyninin nasıl çalıştığını, genetik faktörlerin neler olduğunu ve bunların insan davranışları üzerine etkisini açıklar |
ÖÇ09 | Bireyin çocukluktan yaşlılığa gelişim süreçlerini takip ederek açıklayabilir |
ÖÇ10 | Duygusal farklılıkarı ve algısal değişiklikleri açıklayabilir |
ÖÇ11 | Temel motivasyon teorilerine dair fikir yürütebilir |
ÖÇ12 | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder |
ÖÇ13 | Normal dışı özellikler gösteren bireylere uygulanabilecek tedavi yöntemlerine ilişkin fikir yürütebilir |
ÖÇ14 | Kişilerarası duyarlılığa, toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olur |
ÖÇ15 | İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Psikolojinin doğası | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Psikoloji yaklaşımları / Psikoloji Tarihi | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Psikolojinin araştırma yöntemleri | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Sinir sistemi ve Genetik | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Gelişim - Çocukluk | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Gelişim - Genç yetişkinlik, Yetişkinlik, Yaşlılık | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Ara Sınav | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
9 | Memory | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Güdülenme (motivasyon) - Duygular | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Stres ve başa çıkma | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Psikolojik Bozukluklar | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Psikolojik Bozukluklarda Tedavi Yöntemleri | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | İnsan etkileri ve iletişim | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava çalışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |