GZT109 Psikolojiye Giriş

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT109
Ad Psikolojiye Giriş
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Deniz ENİÇ


Dersin Amacı

Dersin genel amacı,dersin tanımında belirtilen temel kavramlara aşinalık kazandırmanın yanı sıra psikolojik araştırma, temel teoriler ve alandaki uygulamalar konularında genel bir anlayış oluşturmaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders insan zihninin çalışmasına ve insan davranışlarını anlamaya yönelik kapsamlı bir başlangıç niteliğindedir. Dersin amaçları doğrultusunda gelişim, duygular, hafıza, sinir sistemi ve genetik, cinsiyet, etik... gibi psikolojide önem taşıyan kavramlar tartışılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Psikolojiye Giriş, C. T. Morgan, Meteksan A. Ş. Yayınları Psikolojiyi Anlamak C. G. Morris, Türk Psikologlar Derneği Yayınları. No. 23 Psikolojiye Giriş R. L. Atkinson, R.C. Atkinson, E. E. Smith, D. J. Bem, S. Nolen - Hoeksema Arkadaş Yay. Psikolojiye Giriş, R. Plotnik, Kaknüs Yayınları

Notlar

Yok


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Psikolojide temel kavram ve ilkelerini açıklar
ÖÇ02 Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler
ÖÇ03 Günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir
ÖÇ04 Psikolojinin tarihsel temellerini ve ilgili teorileri açıklar
ÖÇ05 Sosyal bilimler alanında etik kavramının önemini aşinalık kazanır
ÖÇ06 Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar
ÖÇ07 Psikolojik danışma sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar
ÖÇ08 İnsan beyninin nasıl çalıştığını, genetik faktörlerin neler olduğunu ve bunların insan davranışları üzerine etkisini açıklar
ÖÇ09 Bireyin çocukluktan yaşlılığa gelişim süreçlerini takip ederek açıklayabilir
ÖÇ10 Duygusal farklılıkarı ve algısal değişiklikleri açıklayabilir
ÖÇ11 Temel motivasyon teorilerine dair fikir yürütebilir
ÖÇ12 Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder
ÖÇ13 Normal dışı özellikler gösteren bireylere uygulanabilecek tedavi yöntemlerine ilişkin fikir yürütebilir
ÖÇ14 Kişilerarası duyarlılığa, toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olur
ÖÇ15 İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. 2
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Psikolojinin doğası Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Psikoloji yaklaşımları / Psikoloji Tarihi Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Psikolojinin araştırma yöntemleri Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Sinir sistemi ve Genetik Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Gelişim - Çocukluk Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Gelişim - Genç yetişkinlik, Yetişkinlik, Yaşlılık Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Ara Sınav Kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
9 Memory Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Güdülenme (motivasyon) - Duygular Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Stres ve başa çıkma Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Psikolojik Bozukluklar Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Psikolojik Bozukluklarda Tedavi Yöntemleri Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 İnsan etkileri ve iletişim Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava çalışma


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS