GZT102 İletişim Tarihi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT102
Ad İletişim Tarihi
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi GÜLNUR KAPLAN ESEN


Dersin Amacı

İletişim tarihinin teknolojik, toplumsal ve siyasal bütün yönlerinin analiz edilmesinin amaçlandığı bu derste, yazılı uygarlığı hazırlayan süreçlerden, bugünün iletişim çağına kadar olan bütün teknolojik yenilikler örnekleriyle sıralanmaktadır.

Dersin İçeriği

Ders insanlığın var olduğu günden bugüne iletişim tarihinin bütün evrelerini kapsar. Paleolitik dönemlerden günümüze, yazı, matbaa, basın, telefon, telgraf, radyo, televizyon ve internet gibi teknoloji devrimleri kendi döneminin koşulları çerçevesinde irdelenir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Crowley, D. & Heyer, P. (2010). İletişim Tarihi: Teknoloji-Kültür-Toplum. Berkay Ersöz (Çev.), Ankara: Phoenix. / Jeanneney, J.N. (2009). Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi. Esra Atuk (Çev.), İstanbul: Yapı Kredi. / Carr, E.H. (2011). Tarih Nedir?. Misket Gizem Gürtürk (Çev.), Genişletilmiş Baskı, İstanbul: İletişim. / Mattelart, M. (2001). İletişimin Dünyasallaşması. Halime Yücel (Çev.), İstanbul: İletişim. / Ong, W.J. (1995). Sözlü ve Yazılı Kültür: Sözün Teknolojileşmesi. Sema Postacıoğlu Banon (Çev.), İstanbul: Metis.

Notlar

Barbier, F. & Lavenir, C.B. (2001). Diderot’tan İnternete Medya Tarihi. Kerem Eksen (Çev.), İstanbul: Okyanus. / Eric Hobsbawm (2005). Devrim Çağı. B.S.Şener (Çev), Ankara: Dost. / Konuyla ilgili makaleler ve elektronik kaynaklar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İletişim ve tarih ilişkisini kavrayıp yorumlar.
ÖÇ02 Sözlü ve yazılı kültürü kavrayıp, iletişim tarihi kavramına ilişkin kuramsal yaklaşımları irdeler.
ÖÇ03 İletişim araçlarının ve basının yapılanmasının tarihsel dönemlerdeki gelişimini irdeleyip, gelişmeleri sosyal yapıyla ilişkilendirir.
ÖÇ04 Türkiye'de ve dünyadaki basın yayın hareketlerinin gelişimini ve yapılanmasını karşılaştırır.
ÖÇ05 Küresel perspektifte basın yayın, sinema, radyo ve televizyonun gelişimini tartışır.
ÖÇ06 Gelişmelerin kültürel ve politik önemi hakkında fikir sahibi olur.
ÖÇ07 Ekonomik ve teknolojik hareketlerin basın ve toplum yapısına etkisini analiz eder.
ÖÇ08 İletişim tarihini bir bütün olarak değerlendirir ve her bir yeniliğin bir diğerini tetiklediğini öğrenir.
ÖÇ09 Bilgi iletişim teknolojilerinin günümüzdeki konumunu ve yaşamımızdaki önemini kavrayıp, mesleki hayatındaki çalışmalarını bu çerçevede yönlendirir.
ÖÇ10 İletişim tarihi alanında araştırma gerçekleştirip, sözlü ve yazılı araçlarla etkin bir şekilde sunar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. 2
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse dair genel bilgilendirme Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 İletişimin ilk çağı ve semboller Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Paleolitik dönemlerde iletişim Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Sözlü kültür döneminde iletişim Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Yazılı uygarlığı öncelleyen sebepler Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Yazının icadı ve yazıyı kullanan ilk uygarlıklar Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Kitabın ve kütüphanelerin hayatımıza girişi Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav İşlenmiş Konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Matbaanın icadı ve matbaa devriminin sonuçları Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Dünyada ve Türkiye'de basının ortaya çıkışı Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Dünyada ve Türkiye'de telgraf ve telefonun icadı Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Sinemanın tarihsel gelişimi Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Televizyonun icadı ve toplumda meydana getirdiği değişiklikler Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 TRT'nin kuruluşu ve özel televizyon yayıncılığının başlaması Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Günümüz iletişim dünyası ve sosyal medya Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İşlenmiş Konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İşlenmiş Konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS