GZT104 Okuma ve Anlatım Teknikleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT104
Ad Okuma ve Anlatım Teknikleri
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. Zeynep ÖZARSLAN


Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilere konuşucu/yazar, amaç ve hedef kitle gibi Edimbilimsel/bağlamsal değişkenleri ve metnin türüne özgü özellikleri gözeterek, iletilerini organize edebilme ve sözlü ya da yazılı kanallarla etkin biçimde aktarabilme becerisi kazandırmayı amaçlıyor. Bu doğrultuda, öğrencilerin çeşitli yazma teknikleriyle birlikte bütünlük, mantıksal tutarlılık (bağdaşıklık), bağlaşıklık, gibi evrensel metinsellik ölçütlerini içselleştirilmeleri hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Yazılı ve sözlü aktarım becerilerinin iç içe ele alınacağı bu derste farklı günlük ve kurumsal sosyal ortamların gerektirdiği etkileşim örgüleriyle ilgili genel öngörü kazanılmasına dönük olarak, çeşitli metin örnekleri incelenecek ve üretilecektir. Ayrıca bu ders, sınıflandırma, karşılaştırma, kurgulama, neden-sonuç ilişkisi, betimleme , süreçsel aktarım, vb. gibi farklı yazma tekniklerini ve bunların yaşama geçirilmesine yönelik sınıf içi ve dışı uygulamaları içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Ders notu

Notlar

Yardımcı kaynak kitap


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sözlü ve yazılı iletişim kanallarıyla gerçekleşen iletişim süreçlerinin ayırt edici özelliklerini belirler.
ÖÇ02 Nezaket İlkeleri (Brown-Levinson, 1982) gibi sözlü iletişim tekniklerinin işleyişini kavramsal düzeyde açıklayabilme ve uygulama becerisi sergiler.
ÖÇ03 Dilin kullanıldığı farklı Toplumsal bağlamlar içerisinde yerine getirdiği İletişimsel İşlevleri belirler, Sözeylem türlerini ayırt eder.
ÖÇ04 Amaç, hedef, kitle,iletişim ortamı vb. bağlamsal değişkenlere uygun olarak sözlü ve yazılı metinler üretir.
ÖÇ05 Betimleme, Sınıflandırma, Karşılaştırma, Neden-Sonuç ilişkisi vb. yazma tekniklerini amacına uygun olarak kullanarak sözlü ve yazılı metin üretir..
ÖÇ06 Yaratıcı Yazma tekniklerini kullanarak sözel görsel metin üretir.
ÖÇ07 Okuduğu düşünsel metinleri yorumlar ve üzerinde grup tartışmaları yapar.
ÖÇ08 Yapılan tartışmaları sözlü/yazılı kanallardan rapor eder.
ÖÇ09 Sözlü ve yazılı metinler üzerinde Tutarlılık , Bütünlük, Bağdaşıklık ilkelerini belirler.
ÖÇ10 Dinlediklerinden not tutma, okuduğunu özetleme gibi. yeniden metin üretme stratejilerini uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir 5
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse giriş -Dil ve İletişim: Sözel, Sözdışı ve Söz üstü ögeler -Sözlü/Yazılı İletişim:Farklılıklar Günlük yaşamdan iletişim örnekleri toplama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Sözle ne yapıyoruz. Sözeylemler/Edimsöz -5 Temel Kategori I Günlük yaşamdan iletişim örnekleri toplama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Sözle ne yapıyoruz. Sözeylemler/Edimsöz -5 Temel Kategori. II Başka bir derste not alma ve sınıfa getirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Dinlerken Not Alma becerisi /notlardan metin üretme -Örnek paragraf analizi Ödev: Örnek paragraf analizleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Konudan başlık oluşturma -Ön yazma teknikleri (listeleme, gruplama, diyagramlama..vb.) Ödev: Örnek paragraf çatısı üretme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Paragraf çatısını oluşturma -Ana düşünce ve destekleyici düşünceler -Destekleyici türleri, Ödev:Okuma: Dargörürlük-hoşgörürlük (Bertrand Russel) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Yazıda Bütünlük ,Mantıksal Tutarlılık (bağdaşıklık) (ve türleri) Biçimsel tutarlılık (bağlaşıklık) (ve türleri) Ödev: Örnek paragraf üretme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ödev: Örnek paragraf üretme -Okuma parçası İncelikli İfadeler (Brown and Levinson) Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ara sınav Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Yazma Tekniği 1: Betimleyici -Incelikli ifadeler, Kibar olmak ya da olmamak Ödev: Okuma: Sizi sağ beyniniz mi, sol beyniniz mi yönetiyor (David Heeger) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Yazma Tekniği 2: Kıyaslamacı Ödev: Okuma: Yazının Beden Dili Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Yazma Tekniği 3: Yaratıcı yazıma Ödev: Okuma: Yazının Beden Dili Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Yazma Tekniği 4: Neden-Sonuç İlişkisi (NEDEN odaklı) Ödev: Okuma: Sosyal Fobilerden S.O.S (A.Altındağ) Ödev: Örnek paragraf üretme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Portfolyo değerlendirmeleri Ödev: Portfolyoların tamamlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Portfolyo değerlendirmeleri (DEVAM) -Genel Tekrar Genel değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS