Genel Bilgi
Kod | GZT104 |
Ad | Okuma ve Anlatım Teknikleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Zeynep ÖZARSLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof.Dr. HATİCE ÇUBUKÇU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, öğrencilere konuşucu/yazar, amaç ve hedef kitle gibi Edimbilimsel/bağlamsal değişkenleri ve metnin türüne özgü özellikleri gözeterek, iletilerini organize edebilme ve sözlü ya da yazılı kanallarla etkin biçimde aktarabilme becerisi kazandırmayı amaçlıyor. Bu doğrultuda, öğrencilerin çeşitli yazma teknikleriyle birlikte bütünlük, mantıksal tutarlılık (bağdaşıklık), bağlaşıklık, gibi evrensel metinsellik ölçütlerini içselleştirilmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Yazılı ve sözlü aktarım becerilerinin iç içe ele alınacağı bu derste farklı günlük ve kurumsal sosyal ortamların gerektirdiği etkileşim örgüleriyle ilgili genel öngörü kazanılmasına dönük olarak, çeşitli metin örnekleri incelenecek ve üretilecektir. Ayrıca bu ders, sınıflandırma, karşılaştırma, kurgulama, neden-sonuç ilişkisi, betimleme , süreçsel aktarım, vb. gibi farklı yazma tekniklerini ve bunların yaşama geçirilmesine yönelik sınıf içi ve dışı uygulamaları içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Ders notu
Notlar
Yardımcı kaynak kitap
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sözlü ve yazılı iletişim kanallarıyla gerçekleşen iletişim süreçlerinin ayırt edici özelliklerini belirler. |
ÖÇ02 | Nezaket İlkeleri (Brown-Levinson, 1982) gibi sözlü iletişim tekniklerinin işleyişini kavramsal düzeyde açıklayabilme ve uygulama becerisi sergiler. |
ÖÇ03 | Dilin kullanıldığı farklı Toplumsal bağlamlar içerisinde yerine getirdiği İletişimsel İşlevleri belirler, Sözeylem türlerini ayırt eder. |
ÖÇ04 | Amaç, hedef, kitle,iletişim ortamı vb. bağlamsal değişkenlere uygun olarak sözlü ve yazılı metinler üretir. |
ÖÇ05 | Betimleme, Sınıflandırma, Karşılaştırma, Neden-Sonuç ilişkisi vb. yazma tekniklerini amacına uygun olarak kullanarak sözlü ve yazılı metin üretir.. |
ÖÇ06 | Yaratıcı Yazma tekniklerini kullanarak sözel görsel metin üretir. |
ÖÇ07 | Okuduğu düşünsel metinleri yorumlar ve üzerinde grup tartışmaları yapar. |
ÖÇ08 | Yapılan tartışmaları sözlü/yazılı kanallardan rapor eder. |
ÖÇ09 | Sözlü ve yazılı metinler üzerinde Tutarlılık , Bütünlük, Bağdaşıklık ilkelerini belirler. |
ÖÇ10 | Dinlediklerinden not tutma, okuduğunu özetleme gibi. yeniden metin üretme stratejilerini uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş -Dil ve İletişim: Sözel, Sözdışı ve Söz üstü ögeler -Sözlü/Yazılı İletişim:Farklılıklar | Günlük yaşamdan iletişim örnekleri toplama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Sözle ne yapıyoruz. Sözeylemler/Edimsöz -5 Temel Kategori I | Günlük yaşamdan iletişim örnekleri toplama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Sözle ne yapıyoruz. Sözeylemler/Edimsöz -5 Temel Kategori. II | Başka bir derste not alma ve sınıfa getirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Dinlerken Not Alma becerisi /notlardan metin üretme -Örnek paragraf analizi | Ödev: Örnek paragraf analizleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Konudan başlık oluşturma -Ön yazma teknikleri (listeleme, gruplama, diyagramlama..vb.) | Ödev: Örnek paragraf çatısı üretme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Paragraf çatısını oluşturma -Ana düşünce ve destekleyici düşünceler -Destekleyici türleri, | Ödev:Okuma: Dargörürlük-hoşgörürlük (Bertrand Russel) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Yazıda Bütünlük ,Mantıksal Tutarlılık (bağdaşıklık) (ve türleri) Biçimsel tutarlılık (bağlaşıklık) (ve türleri) | Ödev: Örnek paragraf üretme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ödev: Örnek paragraf üretme -Okuma parçası İncelikli İfadeler (Brown and Levinson) | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ara sınav | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Yazma Tekniği 1: Betimleyici -Incelikli ifadeler, Kibar olmak ya da olmamak | Ödev: Okuma: Sizi sağ beyniniz mi, sol beyniniz mi yönetiyor (David Heeger) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Yazma Tekniği 2: Kıyaslamacı | Ödev: Okuma: Yazının Beden Dili | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Yazma Tekniği 3: Yaratıcı yazıma | Ödev: Okuma: Yazının Beden Dili | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Yazma Tekniği 4: Neden-Sonuç İlişkisi (NEDEN odaklı) | Ödev: Okuma: Sosyal Fobilerden S.O.S (A.Altındağ) Ödev: Örnek paragraf üretme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Portfolyo değerlendirmeleri | Ödev: Portfolyoların tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Portfolyo değerlendirmeleri (DEVAM) -Genel Tekrar | Genel değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |